סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) דיווחה כי חמושים רעולי פנים עלו היום (חמישי) על סיפונה של מכלית נפט מול חופי עומאן והיא עושה כעת את דרכה לאיראן. הסוכנות עדכנה כי אותה ספינה עמדה בשנה שעברה במוקד הסכסוך בין ארה"ב לאיראן. במקביל, סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה בנוסף כי בזמן ההשתלטות על הספינה, שלטענתם אמריקנית, היו על סיפונה 19 אנשי צוות, וכי ההשתלטות נעשתה עם צו משפטי.

חברות האבטחה הפרטיות "אמברי" ו"נפטון" מסרו כי רעולי הפנים עלו על המכלית "סנט ניקולס", שלפני כמה חודשים כוחות אמריקניים השתלטו עליה משום שהעבירה נפט איראני, והפליגה תחת דגל איי מרשל, מול חופי העיר סוהאר העומאנית. זאת, כשמערכת האיתור שלה הייתה כבויה ועשתה את דרכה לעיר בנדר א-ג'אסק. החברה המפעילה את הספינה, Empire Navigation, עדכנה כי איבדה את הקשר עם כלי השיט בשעות הבוקר וכי נשאה נפט שהגיע מעיראק והיה מיועד להגיע לטורקיה. החברה עדכנה בנוסף כי "אנו מפעילים את תכנית החירום, הודענו על כך לרשות הרלוונטית".

סירות בשירות החות'ים (צילום: AFP via Getty Images)
סירות בשירות החות'ים (צילום: AFP via Getty Images)

מצעד צבאי של החות'ים בתימן (צילום: AFP via Getty Images)
מצעד צבאי של החות'ים בתימן (צילום: AFP via Getty Images)

האירוע מצטרף להסלמה המתעצמת בים האדום, שם החות'ים, הנתמכים על ידי איראן, ממשיכים לתקוף ספינות סחר מאז שהחלה המלחמה בעזה ב-7 באוקטובר. החות'ים התימנים כבר הצהירו כי ימשיכו לתקוף ספינות המיועדות להגיע לישראל, כל עוד נמשכת הלחימה ברצועה. ארה"ב ובריטניה כבר הצהירו כי אם ימשיכו להפריע לשיט באזור, יגיבו בצורה תוקפנית כלפי מטרות חות'יות. 

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שביקר בישראל ובמדינות האזור, אמר כי המתקפות של החות'ים בתימן והניסיון שלהם להטיל מצור ימי על ישראל ממומן ונתמך בידי איראן. "ההתקפות בים האדום נעשות בסיוע ובתמיכה איראניים", אמר, "וזה ברור שהתמיכה הזו של טהרן בחות'ים חייבת להיפסק".

דובר החות'ים יחיא סריע (צילום: AFP via Getty Images)
דובר החות'ים יחיא סריע (צילום: AFP via Getty Images)

במקביל, בתימן מאיימים בימים האחרונים כי אין בכוונתם לחדול מהפעולות ההתקפיות בים, שכבר גובות מחיר כבד מהסחר הבינלאומי ופגעו בתנועת האוניות בתעלת סואץ. לדברי מנהיגי המיליציה שהשתלטה על חלקים ניכרים מתימן, אנשיה חמושים ומוכנים להתעמת גם במקרה שארצות הברית, בריטניה ויתר חברות הקואליציה הבינלאומית יחליטו לתקוף אותם.

לאחרונה ניסו מספר מכוני מחקר במערב להעריך את היקף ואיכות כלי הנשק שנמצאים בידי החות'ים, על מנת לאמוד את יכולתם להתנגד להתקפה אפשרית של הקואליציה מהים. "איראן היא המקור העיקרי לטילי החוף-ים שמצויים בידי החות'ים", העריך לאחרונה מכון המחקר הבריטי IISS, "למעט כמה מערכות סובייטיות מיושנות ומספר מערכות סיניות. הטילים הללו, יחד עם כלי טיס בלתי מאוישים וסירות מהירות, הפכו לנשק המועדף של החות'ים". מנתוני המכון עולה כי הצטיידות החות'ים בנשק בליסטי ימי החלה לאחר שהשלימו את ההשתלטות על צפון תימן בתחילת 2015, אז השיגו טילי טילי "סטיקס" מיושנים מתוצרת ברית המועצות וכן כמה טילים סיניים ממאגרי הצבא התימני.