ארצות הברית ובריטניה פתחו הלילה (בין חמישי לשישי) במתקפה על החות'ים בתימן, זאת על רקע האיום הימי של המיליציה האיראנית על ספינות מסחר רבות. זמן קצר לאחר מכן, הודיע גורם אמריקאי כי התקיפות הסתיימו לעת עתה. 

הצצה לסקר מעריב: גנץ מתחזק; מחר: שינוי מגמה במפת המנדטים
הסוף לאחד מסמלי המלחמה: דובר צה"ל יפסיק לתת הצהרה יומית

בין היתר, הותקפו מטרות בתימן, כולל בסיסי אימונים ומתקני אחסון לרחפנים. כמו כן, נשמעו פיצוצים רבים בעיר הנמל חודיידה שבשליטת החות'ים. 

בנוסף, הגיעו דיווחים על פיצוצים חזקים שנשמעו בעיר הבירה צנעא, ובתעז, זביד, וכאמור בחודיידה. בחלק מהמקומות צויין כי במתקפה לוקחים חלק מטוסים, צוללות, מפציצים וספינות מלחמה שמשגרות עשרות טילי שיוט לעבר מטרות המיליציה האיראנית.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, התייחס למתקפה המשולבת שבוצעה הלילה על המיליציה האיראנית בתימן, וציין כי "ארה"ב לא תסבול התקפות על אנשיה, לא אהסס להנחות על צעדים נוספים". 

עוד הוסיף כי "התקיפות הן תגובה ישירה למתקפות החות'ים חסרות התקדים בים האדום, כולל שימוש בטילים בליסטיים.‌‌ המתקפות הללו סיכנו אמריקאים ופגעו בחופש הניווט". כמו כן, אמר שיתף ביידן כי בנוסף לארה"ב ובריטניה, במתקפה לקחו חלק גם אוסטרליה, בחריין, קנדה והולנד.

דובר החות'ים אמר בתגובה מצדו כי המתקפות על הספינות ששטות לעבר ישראל יימשכו, והוסיף כי אין הצדקה למתקפה של ארה"ב ובריטניה על תימן.

מוקדם יותר הלילה, ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק כינס את ממשלתו על מנת לאשר תקיפה צבאית נגד המורדים החות'ים בתימן, יחד עם ארצות הברית. זאת, לאחר ששר ההגנה הבריטי, גרנט שאפס, הציע כברב בשבוע שעבר לבצע פעולה צבאית נגד ארגון הטרור השיעי-זיידי. פקיד אמריקאי מסר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בעקבות הדיווחים, החות'ים העבירו אמצעי לחימה רבים למקומות שונים, בעקבות חשש מהמתקפה.

תיעוד התקיפות בתימן

משרד החוץ האיראני איים כי "התערבות ישירה של ארה''ב במלחמה תהיה הטעות הגדולה ביותר שלה". גנרל בריטי העריך כי איראן תנסה לתקוף אוניות בגיברלטר.

ישיבת הקבינט של סונאק התקיימה בצל המשך הפעולות של החות'ים בים האדום נגד ספינות סחר השטות באזור, כשהמורדים ממשיכים לאיים כי יפגעו בספינות נוספות כל עוד נמשכת הלחימה ברצועת עזה. שאפס אמר כי "זה לא יכול להימשך ככה, אנחנו לא נאפשר לזה להימשך", כשבמקביל שלח אצבע מאשימה לאיראן והאשים אותה בכך שהיא "העיניים והאוזניים" לביצוע המשימות של החות'ים.

רישי סונאק בבסיס חיל האוויר הבריטי (צילום: AFP via Getty Images)
רישי סונאק בבסיס חיל האוויר הבריטי (צילום: AFP via Getty Images)

בהמשך לכך, אחת המיליציות האיראניות בעיראק העבירו איום, ומסרו כי "אם תימן תותקף, נתקוף בסיסי צבא אמריקאים בכל העוצמה שעומדת לרשותנו״. 

עוד דווח כי הפנטגון הכין תכניות לתקיפות על מטרות החות'יום, כולל אתרי שיגור טילים. המתקפות על המיליציה האיראנית צפויות להיות ממוקדות. 

מוקדם יותר היום, סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) דיווחה כי חמושים רעולי פנים עלו על סיפונה של מכלית נפט מול חופי עומאן והיא עושה כעת את דרכה לאיראן. הסוכנות עדכנה כי אותה ספינה עמדה בשנה שעברה במוקד הסכסוך בין ארה"ב לאיראן. במקביל, סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה בנוסף כי בזמן ההשתלטות על הספינה, שלטענתם אמריקנית, היו על סיפונה 19 אנשי צוות, וכי ההשתלטות נעשתה עם צו משפטי.

סירות בשירות החות'ים (צילום: AFP via Getty Images)
סירות בשירות החות'ים (צילום: AFP via Getty Images)

מצעד צבאי של החות'ים בתימן (צילום: AFP via Getty Images)
מצעד צבאי של החות'ים בתימן (צילום: AFP via Getty Images)

חברות האבטחה הפרטיות "אמברי" ו"נפטון" מסרו כי רעולי הפנים עלו על המכלית "סנט ניקולס", שלפני כמה חודשים כוחות אמריקניים השתלטו עליה משום שהעבירה נפט איראני, והפליגה תחת דגל איי מרשל, מול חופי העיר סוהאר העומאנית. זאת, כשמערכת האיתור שלה הייתה כבויה ועשתה את דרכה לעיר בנדר א-ג'אסק. החברה המפעילה את הספינה, Empire Navigation, עדכנה כי איבדה את הקשר עם כלי השיט בשעות הבוקר וכי נשאה נפט שהגיע מעיראק והיה מיועד להגיע לטורקיה. החברה עדכנה בנוסף כי "אנו מפעילים את תכנית החירום, הודענו על כך לרשות הרלוונטית".

האירוע מצטרף להסלמה המתעצמת בים האדום, שם החות'ים, הנתמכים על ידי איראן, ממשיכים לתקוף ספינות סחר מאז שהחלה המלחמה בעזה ב-7 באוקטובר. החות'ים התימנים כבר הצהירו כי ימשיכו לתקוף ספינות המיועדות להגיע לישראל, כל עוד נמשכת הלחימה ברצועה. ארה"ב ובריטניה כבר הצהירו כי אם ימשיכו להפריע לשיט באזור, יגיבו בצורה תוקפנית כלפי מטרות חות'יות. 

ארסנל הטילים של החות'ים

בתימן מאיימים בימים האחרונים כי אין בכוונתם לחדול מהפעולות ההתקפיות בים, שכבר גובות מחיר כבד מהסחר הבינלאומי ופגעו בתנועת האוניות בתעלת סואץ. לדברי מנהיגי המיליציה שהשתלטה על חלקים ניכרים מתימן, אנשיה חמושים ומוכנים להתעמת גם במקרה שארצות הברית, בריטניה ויתר חברות הקואליציה הבינלאומית יחליטו לתקוף אותם.

לאחרונה ניסו מספר מכוני מחקר במערב להעריך את היקף ואיכות כלי הנשק שנמצאים בידי החות'ים, על מנת לאמוד את יכולתם להתנגד להתקפה אפשרית של הקואליציה מהים. "איראן היא המקור העיקרי לטילי החוף-ים שמצויים בידי החות'ים", העריך לאחרונה מכון המחקר הבריטי IISS, "למעט כמה מערכות סובייטיות מיושנות ומספר מערכות סיניות. הטילים הללו, יחד עם כלי טיס בלתי מאוישים וסירות מהירות, הפכו לנשק המועדף של החות'ים".

ארסנל הנשק של החות'ים - טילים בליסטיים (צילום: מעריב אונליין)
ארסנל הנשק של החות'ים - טילים בליסטיים (צילום: מעריב אונליין)

מנתוני המכון עולה כי הצטיידות החות'ים בנשק בליסטי ימי החלה לאחר שהשלימו את ההשתלטות על צפון תימן בתחילת 2015, אז השיגו טילי טילי "סטיקס" מיושנים מתוצרת ברית המועצות וכן כמה טילים סיניים ממאגרי הצבא התימני.

מאז עמלה איראן באופן עקבי לשדרג את הארסנל החות'י. ב-2016 תקפו החות'ים ספינה של איחוד האמירויות וניסו לתקוף משחתת אמריקנית, מה שהוביל את ארה"ב לירות טילי טומהוק לעבר מטרות חות'יות. דווח שהחות'ים השתמשו אז לראשונה בטילי חוף-ים מתוצרת איראנית. ב-2019 יירט חיל הים האמריקאי כלי שיט שהבריח נשק איראני לתימן, כולל גרסה של הטיל הסיני C-802. איראן החלה לייצר את טיל בעצמה והוא זכה לשם "נור", וגרסאות מקומיות משודרגות שלו זכו לשמות "ע'אדר" ו"ע'אדיר".

ארסנל הנשק של החות'ים - טילי שיוט (צילום: מעריב אונליין)
ארסנל הנשק של החות'ים - טילי שיוט (צילום: מעריב אונליין)

בפעולות ב-2022 וב-2023 חשפו החות'ים טילים נוספים, כולל מה שנראה כשתי גרסאות נגד ספינות של טיל השיוט "קודס" האיראני, אחת עם מערכת הנחיה רדארית והשנייה עם ראש ביות אופטי/תת אדום. שני המערכות יכולות ככל הנראה לטווח של לפחות 800 ק"מ, על פי טווח הקודס המקורי והצהרות חות'יות. הפעולות הציגו גם מספר טילים בליסטיים לטווחים של עד 500 ק"מ, המשתמשים בטכנולוגיית הנחיה תת-אדומה או תת-אדום איכון איראנית. 

על פי ממצאי המכון, שלושה טילים בליסטיים קטנים יותר מזכירים מאוד בעיצובם ובטכנולוגיית ההנחיה שלהם טילים איראניים, אך אינם תואמים במדויק מערכות איראניות ידועות. ייתכן שהם מערכות איראניות שלא נצפו קודם, או טילים שיוצרו על ידי החות'ים תוך שימוש בערכות הנחיה איראניות. טכנולוגיית טילים בליסטיים היא מורכבת, ובכירים איראנים הודו שמצאו את פיתוחה מאתגר. לכן יעילות הטילים הבליסטיים האיראניים ויכולתם לפגוע במטרות ניידות נותרת בגדר נעלם.

"הארסנל הנרחב של החות'ים מעורר שאלות לגבי האסטרטגיה הרחבה יותר של איראן באזור", כתבו חוקרי המכון, "על אף שהחות'ים קישרו את המערכה שלהם נגד הספנות ללחימה בין ישראל לחמאס, איראן סיפקה נשק זה הרבה לפני פרוץ העימות באוקטובר 2022. הדבר מעיד על מיקוד איראני חזק וארוך טווח בחיזוק יכולות טילי החופים של החות'ים, ואולי ניסיון לייצא את המודל האיראני של כפייה ימית מהמפרץ הפרסי ומצר הורמוז אל הים סוף ומצר באב אל מנדב החשובים מבחינה גיאופוליטית".