איווה היא מדינה קטנה בצפון המערב התיכון של ארצות הברית. מתגוררים בה כ-3 מיליון איש בלבד. היא משגרת רק 40 צירים לוועידת הרפובליקנים, מתוך 2,429 שיבחרו ביולי 2024 במועמדי המפלגה לתפקידי הנשיא וסגנו.

סופת השלגים תנצח את טראמפ? ההצבעות המקדימות שלא ציפו בארה"ב
"חמאס לא היה תוקף": טראמפ ניצח בפריימריז באיווה ועקץ את ביידן

דונלד טראמפ מודיע על ריצה בבחירות לנשיאות 2024, קרדיט: רויטרס

הפרופיל הדמוגרפי שלה אינו מייצג את התפלגות האוכלוסייה האמריקנית בכללותה. הואיל ובארצות הברית כל מדינה קובעת מתי ואיך מתקיימים בה פריימריז, פרנסיה החליטו שתמיד היא תהיה הראשונה, אדן הזינוק למרוץ המכשולים לבית הלבן. מי שמנצח אצלה, לא בהכרח מקבל את מינוי המפלגה לבחירות הכלליות. בבחירות 2016, בפעם הראשונה כשדונאלד טראמפ התייצב על אדן הזינוק באיווה, הוא דווקא הפסיד ליריבו דאז, הסנטור טד קרוז.

איווה לא קובעת מי יהיה המועמד בסוף המסלול, אבל כן קובעת מי לא יהיה. מי שמפסיד בשני הפריימריז הראשונים, מתקשה לגייס משאבים ותומכים שהם חיוניים להצלחה בהמשך המרוץ. לזינוק התייצבו, חוץ מטראמפ, עוד שלושה מועמדים עיקריים: מושל פלורידה רון דה סנטיס, שגרירת ארצות הברית לשעבר לאו"ם ניקי היילי וגם ויווק ראמסוואמי, יזם ואיש עסקים.

ניקי היילי שגרירת ארה''ב באו''ם (צילום: AFP)
ניקי היילי שגרירת ארה''ב באו''ם (צילום: AFP)

ויווק שדורג רביעי עם 7 אחוזים בלבד, פרש מהמרוץ והודיע שהוא תומך בטראמפ. סנטיס היה נאלץ לפרוש, אם לא היה זוכה במקום השני עם 21 אחוזים. היילי קיוותה להשיג את המקום השני במקום דה-סנטיס, כדי להגיע עם הישג בשבוע הבא לבחירות במדינת ניו המפשייר, שבה הסקרים מורים על פער קטן בינה לבין טראמפ. היא לא הצליחה, ודורגה רק במקום השלישי עם 19 אחוזים.

טראמפ זכה ב-51 אחוזים של הקולות, והביס את כל יריביו בהפרש הגדול אי פעם שנרשם בפריימריז הרפובליקני באיווה, וביום חורף קשה במיוחד של שלג, קרח וקור, שבו נמדדה הטמפרטורה הנמוכה אי פעם בבחירות כאלה - 18 מעלות צלזיוס. תוך שלושים דקות מתחילת הדיווח על תוצאות האמת, היה ברור שטראמפ ינצח ואמצעי התקשורת הודיעו על כך, עוד לפני שהתהליך הסתיים בכמה מקומות מרוחקים.

בבחירות השתתפו רק כ-110,000 בוחרים, לעומת 186,000 שהופיעו ב-2016. לא ברור אם מזג האוויר השפיע על המספר הנמוך הזה, או גורמים אחרים, כמו הסתייגות מטראמפ ומהמפלגה הרפובליקנית. טראמפ ניצח בכל מקומות הבחירה למעט אחד, שבו ניצחה היילי, אבל בערים הגדולות הפערים בינו לבין מתחריו היו קטנים יותר. בעיר הבירה של איווה, דה מוין, הוא השיג רק 37 אחוזים לעומת דה סנטיס עם 27 אחוזים והיילי עם 26 אחוזים.

רון דה סנטיס  (צילום: רויטרס)
רון דה סנטיס (צילום: רויטרס)

נאמני טראמפ הוכיחו ששום דבר לא מרתיע אותם: לא מזג אויר גרוע, כהונה ראשונה כושלת, ארבעה כתבי אישום חמורים והתנהגות פרועה ותזזיתית. הם הולכים אחריו באש ובמים. מאמינים לשקרים שהפיץ על זיופי הבחירות ב-2020, שלכאורה, גרמו למפלתו. יתר על כן, כתבי האישום רק חיזקו אותו - כי נאמניו מאמינים לטענתו שמשרד המשפטים חושש שינצח את ביידן, ולכן רודף אותו ותופר לו תיקים.

איווה היא שמרנית מאד ורואה בו מייצג נאמנה של הערכים שלהם ושל המאבק הפוליטי ביניהם - הלבנים, לבין המיעוטים - בעיקר ההיספנים והשחורים, שאותם הם רואים כמי שרוצים לקחת מהם את ארצות הברית הטובה והישנה שלהם. במערכת הבחירות שלו, טראמפ מדגיש את הצורך להילחם בהגירה בלתי חוקית. זו היא גם אחת מנקודות התורפה הכי גדולות של ביידן שלא הצליח להתמודד איתה. הניצחון המוחץ של טראמפ באיווה צריך להדאיג מאד את ביידן והדמוקרטים.

הכותב הוא מומחה לארצות הברית באוניברסיטת בר-אילן