בוול סטריט ג'ורנל פורסם היום (רביעי) על תוכנית צה"ל להשתלט על מתווה תת-קרקעי של מנהרות בדרום הרצועה. 

צה"ל עשוי לקחת הימור בלבנון שישנה את המשוואה מול נסראללה | טל לב רם

על תא"ל דן גולדפוס, מפקד חטיבת הצנחנים אוגדה 98, הוטל לכבוש את ח'אן יונס, העיר הגדולה ביותר בדרום רצועת עזה והאתגר המורכב ביותר עד כה עבור צה"ל. החיילים עדיין חוקרים את מבוך המנהרות, ושואפים לאגף את מחבלי החמאס שבנו אותו, תוך תמרון מעל ומתחת לקרקע כדי לגרש אותם.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"זה עסק מלוכלך", אמר גולדפוס. צה"ל שולט במידה רבה בצפון הרצועה לאחר שהפצצות כבדות הפכו את מרבית אזורי העיר להריסות, יחד עם מנהרות רבות. 

עם זאת, בוול סטריט מדווחים כי ההתקדמות של ישראל בדרום נתקלת במבוי סתום. הכוחות מתקרבים לאוכלוסייה גדושה של פליטים פלסטינים שאין להם עוד לאן לברוח, והקריאות הבינלאומיות גוברות בצל מספר ההרוגים והפצועים האזרחיים בעזה, מה שמגביר כאמור את הלחץ על ישראל לשנות את טקטיקת הלחימה שלה. לפי ההערכות, כמעט שני מיליון פליטים נדחקים לתוך שטח קטן בו גם החמאס מסוגל לנוע איתם.

"כעת, כשהעזתים צפופים בדרום הרצועה, ישראל אינה יכולה לעשות מה שעשתה בצפון מבלי שיהיו מאות אלפי הרוגים, משהו שארה"ב לא תתמוך בו", מסביר חוסיין איביש, חוקר בכיר במכון למדינות המפרץ הערביות.

במקביל, המשא ומתן המדיני בין ישראל, ארה"ב ומדינות ערביות מרכזיות לגבי מי צריך לנהל את עזה ביום שאחרי חמאס תקוע, ומסבך את המלחמה. היעדר כל ממשלה בעזה מקשה על הכנסת סיוע הומניטרי, שחזור הסדר ומתן שירותים בסיסיים, או חזרת האוכלוסייה העזתית לצפון. הצבא הישראלי חושש שהחמאס ינסה לנצל את החלל ולחזור לאזורים שהצבא מפנה.

ח'אן יונס, העיר השנייה בגודלה בעזה, היא מקום הולדתם של רבים מבכירי ארגון הטרור חמאס, כולל מנהיגה יחיא סינוואר. בכירים בישראל סבורים כי סינוואר מסתתר אי שם במנהרות מתחת לחאן יונס, יחד עם חלק מהחטופים הישראלים.

הקרב על העיר החל בחודש דצמבר, כאשר כוחות ישראליים השתלטו על הכבישים הראשיים המובילים אליה. מאז, לוחמי אוגדה 98 המובחרת דחקו בהתמדה לתוך פרבריה המזרחיים החוליים ומרכז העיר הצפוף. במנהרה סמוכה, צה"ל חשף כי מצא שיער, בגדים וחפצים אישיים של חלק מהחטופים ששוחררו בנובמבר.

"המבוך כאן רחב ונרחב הרבה יותר מאשר בעיר עזה עצמה", הסביר גולדפוס על העולם התחתון של ח'אן יונס.

כאמור, אחד האתגרים הגדולים הניצבים בפני ישראל כעת הוא בריחת האזרחים דרומה עד לרפיח והחשש שרפיח תהפוך לזירת הלחימה האחרונה ועמדת המאסף של החמאס, כאשר המוני בני אדם לכודים ביניהם לבין צה"ל. אוכלוסיית רפיח, שמנתה כ-300,000 לפני המלחמה גדלה כעת לכ-1.3 מיליון. מרבית הפליטים חיים באוהלים. בחלקים מהעיר לא נותר אפילו מקום להקים עוד אוהל.