אחרי מתקפת טילים של איראן אתמול, במשרד החוץ במדינה הודיעו היום (רביעי): החזרנו את השגריר שלנו מאיראן, ושגריר איראן בפקיסטן שיצא לבקר במדינתו - לא יוכל לחזור. הפקיסטנים דיווחו אתמול, שהתקיפה גבתה את חייהם של שני ילדים.

באיראן מודאגים? כך השפיעה המתקפה המשולבת על אספקת הנשק לחות'ים
"ארבע במחיר אחד": זה מה שהוביל לתקיפה החריגה של איראן בעיראק

התקיפה של מיליציות פרו איראניות בדצמבר 2023 (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

משרד החוץ הפקיסטיני, ברשותו של ג'ליל עבאס ג'ילאני, הודיע כי הם "מגנים בתקיפות את התקיפות הבוטות של איראן בשטחנו". עוד הוסיפו, כי תקיפות בשטחי פקיסטן הם "מעשה לא חוקי ולא מקובל", ושפקיסטן "שומרת לה את הזכות להגיב". "השענו את כל הביקורים המתוכננים בין פקיסטן לאיראן בימים הקרובים", ציינו.

הצהרת המשרד מגיעה לאחר שאיראן השמידה אתמול בבלוצ'יסטן בפקיסטן, שני בסיסים של ארגון הטרור ג'יש אל עדל על ידי שיגור טיל - ולקחה אחריות על כך. זאת, כיוון שארגון הטרור ביצעו בעבר התקפות על הכוחות האיראנים בגבול עם בין המדינות. ברקע דברי משרד החוץ הפקיסטני, בתחילת חודש פברואר היו אמורות להתקיים בחירות במדינה, והן נדחו.

נזכיר, כי איראן תקפה גם בצפון-מזרח סוריה מטרות של "הגוף לשחרור א-שאם", וגם בעיראק. מוקדם יותר היום, עיראק הודיעה כי היא שלחה תלונה נגד איראן למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, ולנשיא מועצת הביטחון בארגון. זאת לאחר שתקפה את הקונסוליה האמריקאית בארביל, ובמשמרות המהפכה קיבלו אחריות על התקפות טילים נגד אתרים באזור כורדיסטן בעיראק ובסוריה, וטענו: "פגענו במפקדה של המוסד בעיראק, בתגובה לפשעי ישראל נגד איראן".

עצרת האו''ם (צילום: AFP)
עצרת האו''ם (צילום: AFP)

לפי סוכנות הידיעות הקטארית, התלונה הוגשה בשני מכתבים זהים, שבהם נכתב כי איראן הפרה באופן בוטה את הריבונות העיראקית וסיכנה את ביטחון העם. היא הוגשה באמצעות הנציג העיראקי בניו יורק. עוד דווח כי בהצהרתו של שר החוץ העיראקי עדנאן פאצ'צ'י, שהגישו את התלונה בעקבות התקיפה של איראן בארביל בשלישי האחרון, שגרמה לנפגעים, פצועים ולנזק ברכוש פרטי וציבורי.

שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר-עבדולאהיאן, מסר בתגובה לתקיפות בארביל, כי: "יש לנו הסכם ביטחוני עם עיראק שמחייב את בגדד וארביל להגן על הגבולות", עוד אמר כי "איראן מכבדת את שלמותה הטריטוריאלית של עיראק". בתגובה לתקיפות שר החוץ של עיראק פואד חוסיין אמר לרשת CNN כי "איראן שיגרה טילים לעבר העיר ארביל כי אינה מסוגלת להגיב נגד ישראל".