המיליארדר ואיל המדיה החברתית אילון מאסק, שהואשם לא פעם באחריות לאנטישמית, הפך היום לגיבור הכינוס הבינלאומי נגד אנטישמיות שערך איגוד הקהילות היהודיות באירופה. אחרי שהודיע מספר פעמים על כוונתו לבקר באתר מחנה אושוויץ-בירקנאו, הוא עשה זאת אתמול בלווית נשיא האיגוד הרב מנחם מרגולין, שהוא מרכיב על כתפיו את בנו בן השלוש העונה, איך לא, לשם איקס. אחר כך הוא התחלק ברשמיו ובעצותיו עם באי הכינוס.

רוב יהודי ארה"ב במסר לביידן: אתה לא תומך מספיק בישראל - סקר
"ממדים של רצח עם": ביקורת חריפה בצרפת כלפי ישראל וארה"ב

הוא המשיך להגן על חופש הביטוי ברשת איקס והזכיר שהנאצים סגרו את העיתונות, "אילו הייתי קיים בזמן השואה יכולתי להציל מיליוני חיים", אך ציין שהיום הסכנה היא  אינטליגנציה מלאכותית אחרת - הסתה אנטישמית ואתם צריכים את אלון.

טוב שיש אתרי זיכרון. יש לראות כדי להבין. לגבי תקיפת חמאס אמר הכי מחריד היה לראות את ההנאה מרצח ילדים ונשים. גם בעלית בקמפוסים שצירה להיות נאורה ולא להפיץ שנאה. לא יאומן. יש תקנים מוסריים מוחלטים כמו רצון לרצוח.

לגבי המצב באוניברסיטאות - הן צריכות לחזור ולהתרכז באנשים והתאמתם לתפקיד. סיסמאות שוויון ורבגוניות יפו אך פירושן אפלייה- כלומר אנטישמיות. היום יש לעצור אידוקטרינציה לשנאה של ילדים בעזה להרוג ישראלים. הדרך היחידה לטפל בחמאס הייתה להרוג או לכלוא אותם.

כמאתיים נציגים מרחבי אירופה, ובתוכם מנהיגים פוליטיים בולטים בהווה ובעבר משתתפים בקרקוב ובאושוויץ, כדי לדון במלחמה בעליית האנטישמיות על רקע הטבח ב7 בינואר והמלחמה בעזה. תחת הסיסמה לעולם לא עוד עכשיו'.

בין המשתתפים מישראל - הנשיא לשעבר ראובן ריבלין, יו'ר יד ושם דני דיין, שר התפוצות עמיחי שקלי ואחרים. ומאירופה בין היתר  ואתו ראשי ממשלה ונשיאים לשעבר כמו מנואל ולס מצרפת,  סטפו לופבן משוודיה ועמיתיהם מבולגריה, צ'כיה, יוון, סלובניה, מונטנגרו, יחד עם מתיאו רנצי איטליה וסבסטיאן קוץ מאוסטריה שהצטרפו בוידאו, הם חתמו אתמול על אמנה על הקמת פורום קבוע למלחמה באנטישמיות באירופה שיפעל וייעץ בנושא.

ראובן ריבלין (צילום: פלאש 90)
ראובן ריבלין (צילום: פלאש 90)

המארגן הרב מנחם מרגולין אמר, כי לשבת בחיבוק ידיים אינה אופציה היום, ופרט את הקדימויות-חיזוק והדוק החקיקה הקיימת תוך הקפדה על ההגדרה הבינלאומית של האנטישמיות, ולעבוד בין היתר עם ראשי האוניברסיטאות  על העלייה באנטישמיות בקמפוסים ועם ראשי מועדוני כדורגל וספורט. ראובן ריבלין אמר, כי האנטישמיות לא רק בעיית ישראל והיהודים אלא של כל העולם החופשי. הפורום יעבוד על חופש ובטחון יהודים באירופה. 

שר התפוצות עמיחי שקלי אמר כי "היטלר היה מרגיש בבית בכמה מהדיונים שהיו באו"ם". המשנה למזכ'ל האו"ם מגל אנחל מורטינוס אמר כי האנטישמיות היא איום גלובאי והאו"ם ימשיך להילחם בה כמו על ידי ארגון תערוכה של יצירות של אסירות מחנה טרזישטדט, אבל סירב להתיחס לביקורת שיש בישראל על האו"ם בהקשר המלחמה.

יו"ר יד ושם דני דיין אמר, כי האנטיציונות מסתנכרת היום עם אנטישמיות. מדובר במגפה עולמית. הוא מוצא היום צביעות אצל חלק ממבקרי יד ושם שתוקפים את ישראל. אך יש להבחין בין המאבקים.

מבין המנהיגים הזרים, סגן שר החוץ של פולין אנדז'י שיינה אמר ל'מעריב' כי יחסי פולין וישראל  והדו שיח עם ישראל ישתפרו עכשיו  לעומת הממשלה הקודמת, אך גם כדי שניתן יהיה להעביר לישראל טוב יותר את עמדת פולין והעמדה האירופית לגבי סיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני ופתרון שתי המדינות. הוא הבטיח כי ממשלתו תגביר את הפעולה נגד האנטישמיות.

ראש עיריית מדריד, איזבל דיאז איוזו אמרה, כי ישראל לא לבד. איך מצפים שתגן על עמה? מתרשמת מנחישותה. ניצחון העולם החופשי. מזכירה את כפיר ביבאס מברכת יום ההולדת. מלמדים היסטוריה של יהדות ספרד. מקימים מוזיאון. ונגד אנטישמיות. מודה להרצוג.

יו"ר הפרלמנט האירי שון או פרחאד הסביר שבארצו מגנים אנטישמיות, אך גם בפתרון שתי מדינות. יש אמפתיה לאנדרדוג אך מגנים שנאה חמאס ארגון מרושע. מה יהיה עתיד הילדים בעזה? אםלא נבנה שלום המצב יהיה יותר גרוע. הילדים היום יקצינו.

ראש ממשלת צרפת לשעבר מנואל ולס הטבח הכניס אותנו לעולם חדש: חמאס אויב של כולם. דרום אפריקה מנסה להציג את ישראל כנאצית. תפס גם ברשתות החברתיות סין, רוסיה, טורקיה מאחוריהן. מלנשון וקורבין הצטרפו לדרום אפריקה, אירופה קדימות של האסלמיזם.

דני דיין (צילום: מרק ישראל סלם)
דני דיין (צילום: מרק ישראל סלם)

אבדולה שטילה - מוסלמי מלבנון שידוע על תמיכתו בישראל אמר למעריב: "אנשים בלבנון מקללים ומאיימים עליי, המדינה אפילו איסר ממני לחזור ללבנון בגלל תמיכתי בישראל אבל חייבים לעשות מה שנכון".

אבי לזרוס מנכ"ל פדרציה בתי כנסות באנגליה ובחיר בארגון EJA אמר למעריב: "אנו אסירי תודה על כך שמנהיגים פוליטיים בעולם, כמו גם אילון מאסק, לקחו זמן משמעותי מלוחות הזמנים העמוסים שלהם, כדי להתמקד ברועות האנטישמיות, במקביל לתחושת עצב עד ייאוש שעדיין נחוץ להם לעשות זאת".

אדוורד אודנר, ממנהיגי הקהילה היהודית בפולין למעריב: "למרות שיש לנו אנטישמיות יש מעט מאוד בגלל סיבה אחד לא נותנים למוסלמים להגר כאן העובדה באירוע פה שיש מלא יהודים במדינות אחרים תצטרך צבא להגן כאן יש מאט מאוד ביטחון שלא צריך את זה, הוא דיבר על הפרשה של החבר כנסת שהתיזה המנורה ואמר שאותו חבר כנסת השבוע הורד ממני חסינות והוא יעלה למשפט על זה". 

הרב מנחם מרגלי: "העובדה שמאסק הגיע זה מדהים, יש פתגם פתח פתח אני מקווה שנוכל להשפיע לא רק על מוסק אבל כל אדם שיש לו השפעה ועל כך נשנה דברים ברוק פיירס יזם ופעיל ויו"ר קרן הביטקוין למעריב מפחיד לראות מה שקורה היום , אני חושב העובדה שאלון דיבר על הבמה ויש לו עוקבים רבים ייתן תנופה , זה לוקח אומץ להגיד דברים כאלו בבמה, חובה לשתף דברים ולהילחם בתופעה של  אנטישמיות ברחבי העולם".

השר שיקלי אמר למעריב: "הכנס חשוב במיוחד בימינו. אני חושב שהעובדה שאחד האנשים שמשפעים בעולם מגיע אומר הרבה. המשרד הכין כמה תוכניות ופעילויות בכדי שנוכל להתקדם בעולם במאבק נגד אנטישמיות". לאחר מכן, השר התייחס למלחמה והיה קטע וידאו של שורדת שואה שאמרה שהיא התחבאה בשואה בארון. "לרגע לא ידעתי עם מדובר על עכשיו האירוע ה-7 לאוקטובר. הדימיון כל כך קרוב למה שעברו", הוסיף.

השר ביקר חברות כנסת מהמרכז שאמרו כי חייבים להפסיק המלחמה, ומנגד אמר שיש להילחם עד שמנהיגי חמאס מתים. כשנשאל השר האם נתניהו צריך להתפטר אחרי המלחמה הוא ענה כי זה מוקדם מידי לדון בעניינים אלו ולאחר מלחמה צריך לחשב מחדש מה צריכים לעשות.

כמו כן, ברוק פיירס, יזם ויו"ר קרן הביטקוין אמר למעריב: "מפחיד לראות מה שקורה היום, אני חושב שהעובדה שאילון דיבר על הבמה ויש לו עוקבים רבים ייתן תנופה. זה אמיץ מאוד להגיד דברים כאלו על הבמה, חובה לשתף דברים ולהילחם בתופעת האנטישמיות ברחבי העולם".