התביעה נגד ישראל בהאג: לקראת ההחלטה של בית הדין בהאג, שצפויה להתפרסם מחר, הניו יורק טיימס דיווח היום (חמישי) כי כחלק מתהליך ההגנה הישראלי בדיון, ישראל סיפקה לבית המשפט מסמכים סודיים שניתנו על ידי הדרג המדיני והצבאי. לפי הדיווח בעיתון האמריקני, ישראל הסירה את סיווגם של יותר מ-30 מסמכים, שלטענתה מפריכים את ההאשמה כי צה"ל ביצע רצח עם ברצועת עזה, וכי הם מציגים את ההוכחה שהצבא פעל לצמצם את הפגיעה באזרחים פלסטינים חפים מפשע.

המסמכים שהוצגו בפני שופטי בית הדין, נועדו גם, כך על פי העיתון האמריקני, על מנת להוכיח שהתבטאויותיהם מעוררי המחלוקת של מספר חברי כנסת ושרים, נשללו לחלוטין על ידי חברי קבינט המלחמה וכי הייתה להן גם התנגדות מוחלטת בפיקוד העליון של הצבא. כך למשל, הציוץ של חבר הכנסת ניסים ואטורי (הליכוד) שקרא "לשרוף את עזה עכשיו. לא פחות".

לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

כתב ההגנה בן 400 העמודים שהציגה ישראל, מדגיש כי המלחמה ברצועת עזה היא נגד חמאס, ולא מסע רצח נגד העם הפלסטיני, כפי שהציגה אותה דרום אפריקה. בין המסמכים הנוספים שהוצגו, נמצאו גם סיכומי דיוני הקבינט מסוף חודש אוקטובר, שבהם הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלוח סיוע הומניטרי לתוך הרצועה הכולל דלק ומים. על פי הדיונים, ראש הממשלה גם הורה לבחון "שחקנים חיצוניים" שעשויים לקחת חלק בהקמה של בתי חולים שדה, וספינות שיעגנו בחוף על מנת לטפל בפצועים עזתים.

באחד המסמכים ציטטו את דברי ראש הממשלה מה-18 בנובמבר, שם אמר ראש הממשלה כי "המשך הסיוע ההומניטרי הוא הכרחי". עם זאת, הניו יורק טיימס מדווח כי המסמכים לא כוללים את ה"פקודה" מעשרת הימים הראשונים של המלחמה לעצור את זרימת החשמל והמים לרצועת עזה. דרום אפריקה מצדה, ניסתה להוכיח כי ישראל התכוונה לבצע רצח עם באמצעות ציטוט של בכירים ישראלים. כך למשל, התביעה ציטטה בין היתר את שר הביטחון גלנט שאמר כי "ישראל נלחמת בחיות" ואת שר המורשת עמיחי אליהו שהצהיר כי יש להטיל פצצה גרעינית על עזה.

הנציגים מדרום אפריקה בבית הדין בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
הנציגים מדרום אפריקה בבית הדין בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)

עו"ד יובל קפלינסקי, לשעבר מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות העריך היום בשיחה עם 103FM כי "אחד שהשופט מטעם דרום אפריקה יקבל את הבקשה והשופט מטעם ישראל ידחה אותה. מה שמעניין זה מה יעשו השופטים הקבועים, חמישה מהם פורשים בעוד שבועיים, כי זה בית דין מעניין שבו יש 15 שופטים קבועים וכל שלוש שנים מתחלפים שליש. בטוח שהם יתייחסו לתיק הזה ברצינות, זה אקורד הסיום שלהם בקריירה".

"אני יכול לשער גם לפי אירועים קודמים של בית הדין, אני משער שהבקשה הראשית של דרום אפריקה לצו הזמני הדחוף של להפסיק את המלחמה לא תתקבל וזה יהיה ברוב דעות", הוסיף, "לא ניצחון גדול, זה צו ביניים העיקרי שמבקשים להפסיק את המלחמה ולהסיג את כוחות צה"ל מעזה, בקשה מהסוג הזה התקבלה בהיסטוריה של בית הדין רק פעם אחת, ושם הייתה לזה סיבה משפטית שאפשרה את זה".