מי יהיה המועמד הטוב ביותר לנשיאות ארה"ב בשביל ישראל וכיצד תשפיע המלחמה על הבחירות מעבר לים?  שוחחנו עם עו"ד מרק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, שסיפר את דעתו על הבחירות הקרבות בארה"ב.

הדי הפיצוצים: האם המלחמה בישראל תחולל דרמה בבית הלבן?

יש המביעים חששות מחזרת דונלד טראמפ אל מעמד נשיא ארה"ב, האם הוא המועמד העדיף בשביל לישראל? ומה דעתך על יחסה של המפלגה הדמוקרטית לישראל?
"המפלגה הדמוקרטית פשוט פנתה באופן חד לשמאל הפרוגרסיבי ואף הפנאטי, זה מה שקרה לצערי במהלך השנים האחרונות, זה מצער אותי גם מבחינת ישראל וגם מבחינת דברים אחרים, הם פשוט 'משתגעים' עכשיו. אם היו אומרים לי לפני עשר שנים שהשיח היה על שונות ומגדריות - לא הייתי מאמין. זה חינוך של עשרים ושלושים שנה באוניברסיטאות ולמעשה, זה לא הנושא שמעסיק את האמריקאים".

אז מה כן מעניין את האזרח הבוחר?
"האמריקאים לא מתעניינים בישראל, אולי האוונגליסטים, רבים מוטרדים מהכלכלה ומפריצת הגבול הדרומי, ההגירה ההמונית משם ועליית היקף הפשיעה בערים הגדולות בארצות הברית".

וזה לא מטופל כראוי בתקופת הנשיאות של ביידן?
"כן בהחלט, הכל נגרם על ידי מדיניות ביידן, שביומו הראשון בבית הלבן הפך את הגבול הדרומי לפתוח לכל דבר".

אחרי העברת הביקורת, מה יהיה שוני במדיניות טראמפ ממה שראינו אצל ביידן בקדנציה החולפת?
"מה שמעניין את טראמפ זה ארצות הברית, לא העניינים האישיים. נכון שהיה את הסיפור שראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר לביידן וברך אותו, אבל נתניהו פעל בעייני בצורה נכונה. עם זאת, טראמפ חשב לאחר כל הפעולות שלו למען ישראל, ובמיוחד לנתניהו, שהוא יקבל יחס יותר לויאלי מצד נתניהו".

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :רשתות חברתיות)

לצד העברת השגרירות וההכרה בגולן, מה אתה מונה לטובת טראמפ שיכול לתת ביטחון לציבור בישראל?
"היציאה מהסכם מול איראן, שיתוף הפעולה השוטף עם ישראל, הסכמי אברהם... רשימה ארוכה של הישגים מדהימים. טראמפ לא עשה זאת כדי להתחנף לישראל, אלא הכי הוא ראה זאת כטובת ארצות הברית וכך הוא ימשיך לעשות".

בוא נדבר על סעודיה, האם לדעתך טראמפ ישלים את ההסכם בינה לבין ישראל?
"אין ספק. אם היה נבחר שנית, כל העניין עם סעודיה היה נסגר ומדינות נוספות אולי כוויות, עומאן, זה היה בדרך. אבל ברגע שביידן נכנס עם מדיניות של ברק אובמה, שהיא התחנפות לאיראנים, אז ההסכמות נסוגו, גם הסעודים וגם האחרים שלא הבינו ולא מבינים מהו הכיוון של מדיניות החוץ של ארצות הברית עד היום".

ראינו את ביידן נותן תמיכה גדולה, אמירת ה"DONT", החימוש וההגעה לארץ. האם טרמפ ייתן את אותה התמיכה?
"קודם כל, צריך לקרוא בין השורות. נכון שארצות הברית נתנה לנו דברים טובים ותמיכה דיפלומטית באו"ם ואני מעריך את זה, אבל רואים את המגבלות, הגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה למרות שזה יגיע לטובת החמאס, דרישות להפסקת אש, אמריקה לא תוקפת את החות'ים כמו שצריך וחוטפת מתקפות ללא תגובה רצינית על המתקנים בעיראק ובסוריה, וזה מה שמקבלים מביידן ומבלינקן. זה בעצם המשך המדיניות של אובמה וביידן לא בשליטה, אלו אנשי אובמה שקובעים את מדיניות החוץ ואין לארצות הברית באמת מדיניות חוץ, הם רק מגיבים להתפתחויות כאשר הן מתרחשות".

יש משהו היום לתפיסתך שישראל איננה מקבלת מממשל ביידן והיינו רוצים לקבל?
"כן, אני לא מחדש דבר גם בנושא הסיוע ההומניטרי, דבר שני זה תמיכה חסרה בחיסול חמאס עד הסוף ללא בקשות להפסקת אש, גם בגבול הצפון שלנו. עמוס הוכשטיין, הם רוצים שניכנע כמו בהסכם הגז של הממשלה הקודמת, זו הייתה טעות ענקית. הוכשטיין לחץ ואז בנט ולפיד התקפלו. עוד דבר הוא שהאמריקאים כאמור לא ממש עושים עבודה מול החותי'ם ואנחנו והמצרים משלמים את המחיר, זה נובע מכך שארצות הברית נתפסת חלשה כי אין אסטרטגיה לא במזרח התיכון ולא במקומות אחרים בעולם". 

המדיניות תהיה יותר נחושה?
"כן, בלי שאמריקה תכנס לעוד מערכת מלחמה תהיה עוצמה. ראינו את זה עם סולימני ועם בגדדי, וגם עם אסד, על שימוש בנשק כימי. גם הייתה שליטה מול הטאליבן באפגניסטן, אך ביידן נכנס ואיבד אותה".

יש מי שמביע חשש על הקשר בין פוטין לטראמפ, שעשוי להיות לרעת ישראל, לאחר שראינו חיבור של פוטין לאיראן וסוריה.
"טראמפ יודע לדבר עם פוטין מאחורי הקלעים וטראמפ ידע איך לטפל בנושא, לכן פוטין לא העיז להיכנס לכל מיני הרפתקאות כמו שעשה מיד אחרי כניסת ביידן עם אוקראינה. כשטראמפ אומר שהשביעי לאוקטובר לא היה קורה אם הוא היה נשיא, הוא צודק. גם איראן לא ידעו למה לצפות מטראמפ והיו מאוד זהירים ומורתעים, וזה לא קיים אצל ביידן". 

אז אתה רואה במדיניות ביידן כישלון?
"אתה לא יכול לנהל מדיניות חוץ רק על בסיס תגובה. ניתן לראות זאת גם עם סין, צפון קוריאה וונצואלה. מה שקורה כאן זה באמת כישלון מוחלט. הכישלון הוא יותר אפילו בתוך ארצות הברית. האמריקאים רואים את הגבול, הפשיעה הכלכלה המדרדרת, ופה הכישלונות של ממשל ביידן אפילו יותר גרועים ממדיניות החוץ".