ארצות הברית ניצבת בפני אתגרים עצומים כשהיא מעמיקה את מעורבותה הדיפלומטית והצבאית במזרח התיכון בניסיון לשים קץ למלחמה  בעזה ולבלום את ההשפעה האיראנית, כך נטען היום (שני) ב"וול סטריט ג'ורנל".

דיווח אמריקאי: ביידן כינה את נתניהו בשיחות סגורות "בחור רע בטירוף"
פריצת דרך: אושר חיסון נגד ״נגיף הריאות הקטלני״ | פרסום ראשון

בעוד מזכיר המדינה אנטוני בלינקן יצא לביקורו החמישי במזרח התיכון מאז מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, המטרה האמריקאית היא להבטיח הפוגה מתמשכת בלחימה ושחרור כ-130 בני ערובה שעדיין נמצאים בעזה, צעד חיוני לקידום יעדיה השאפתניים יותר.

בעיתון נכתב כי בחזית הצבאית, ארה"ב ביקשה לקנות זמן לדיפלומטיה שלה על ידי הרחקת שלוחיה של איראן, משימה שהובילה ביום שישי לתגובה החריפה ביותר של ממשל ביידן עד כה נגד מיליציות הנתמכות על ידי טהרן בעיראק ובסוריה, שבאה בעקבות תקיפות נגד החות'ים בתימן למחרת.

עוד נכתב, כי מאמציו של הממשל נתקלים במכשולים עצומים, ובראשם הפשרות התובעניות שהוא ידרוש מכל הצדדים. מה שברור הוא שהמזרח התיכון, שהבית הלבן קיווה שניתן יהיה להכפיף אותו לסדרי עדיפויות גבוהים יותר של סין ואוקראינה, התגלה כעת כאתגר הדחוף ביותר למדיניות החוץ האמריקאית.

"המלחמה בעזה, כמו כל מלחמה, יוצרת הזדמנויות לשינוי גישות לסכסוך ארוך שנים", אמר מרטין אינדיק, לשעבר השליח המיוחד של ארה"ב למשא ומתן ישראלי-פלסטיני ושגריר ישראל בישראל. ממשל ביידן מכיר כעת "בכך שהוא אינו יכול להשיג את יעדיו האסטרטגיים במזרח התיכון מבלי לפתח גישה בת קיימא יותר לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני".

לפי הוול סטריט ג'ורנל, רק באביב האחרון, ממשל ביידן היה במסלול שונה בתכלית. האסטרטגיה שלה הייתה לעודד התקרבות ישראלית-סעודית מתוך הנחה שלפלסטינים בגדה המערבית ובעזה הכבושות בידי ישראל יש מנופי לחץ מוגבלים, ובסופו של דבר הם יקבלו את הסדרי הממשל העצמי שיוצעו. מתוך ציפייה שלא יהיו אתגרים צבאיים משמעותיים, הממשל גם צמצם את טביעת הרגל הביטחונית של ארה"ב באזור.

"למרות שהמזרח התיכון נותר מוכה אתגרים נצחיים, האזור שקט יותר משהיה במשך עשרות שנים", כתב היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן במאמר במגזין "פוריין אפיירס". מאמר זה הוגש לפרסום זמן קצר לפני מתקפת חמאס על ישראל ותוקן מאוחר יותר באינטרנט.

על רקע מספר הנפגעים בעזה באזור, האסטרטגיה האמריקאית קוראת כעת לטפל בחידת השלום במזרח התיכון על ידי מתן עדיפות לסוגיה הפלסטינית, אומרים מומחים באזור. קידום סיכויי הפלסטינים למדינה משלהם הפך לתנאי מוקדם לחתירה לנורמליזציה ישראלית-סעודית ועמה לתקווה לטפח מערך אנטי-איראני רחב באזור.

"מלחמה מביאה הזדמנות", אמר פרנק מקנזי, גנרל בדימוס בחיל הנחתים שעמד בראש פיקוד המרכז של ארה"ב, המפקח על הכוחות האמריקניים במזרח התיכון. "ויש כאן הזדמנות, אם נצליח לנצל אותה".

כאשר הפוליטיקה של שנת הבחירות בארה"ב נמצאת בהילוך גבוה, התקדמות לקראת מדינה פלסטינית וסיום הלחימה בעזה עשויה לאפשר לבית הלבן להגיב למבקרים בשמאל הדמוקרטי שהתלוננו כי ממשל ביידן אוהד מדי את ישראל בכך שאינו מאיים להפחית את התמיכה הצבאית. אבל קריסת המאמץ הדיפלומטי עלולה לפגוע בסיכוייו של ביידן, כולל במישיגן, שבה יש אוכלוסייה ערבית-אמריקנית גדולה.

האתגרים לפריצת דרך מדינית כוללים הבטחת שיתוף הפעולה של ישראל, שראש ממשלתה בנימין נתניהו הצהיר על התנגדותו להקמת מדינה פלסטינית. הממשל חייב גם לשמור על התמיכה הסעודית, שככל הנראה תדרוש השלמת הסכם הגנה בין ארה"ב לסעודיה והבטחת אשרורו בסנאט, נכתב.

עוד טענו בארה"ב, כי הרשות הפלסטינית תצטרך לעבור רפורמה כדי שתוכל לסייע במשילות בגדה המערבית ובעזה עם תמיכה בקרב הציבור הפלסטיני. גם אם זה יקרה, יהיה צורך להתגבר על חששות עמוקים מכל הצדדים, בהתחשב בכך שישראלים רבים עדיין נזהרים מהעצמת מדינה פלסטינית לאחר מתקפת חמאס על ישראל.

פעילות צה"ל בעזה (צילום :דובר צה"ל)

"צריך ליישב בין החשש הישראלי שמדינה פלסטינית תישלט באופן בלתי נמנע על ידי חמאס או ארגון דמוי חמאס, לבין הצורך הסעודי, האמירתי והערבי הרחב יותר לראות שמדינה פלסטינית אכן מתממשת", אמר דניס רוס, בכיר אמריקאי לשעבר לענייני המזרח התיכון.

"כל החלקים נמצאים שם בשביל מהלך אסטרטגי גדול יותר", אמר רוס, שעובד כיום במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, מכון מחקר בוושינגטון. "האתגר הגדול ביותר הוא איך מחברים את זה".

ביקורו של בלינקן באזור מתמקד בהנחת היסודות למהלך הזה על ידי השגת הסכם לשחרור בני הערובה, שיספק מרווח נשימה לדיפלומטיה השאפתנית יותר.

אנתוני בלינקן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)
אנתוני בלינקן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)

סאליבן אמר אתמול כי ממשל ביידן לוחץ בכל כוחו לעסקה שתוביל לשחרור בני הערובה, הכוללת אמריקאים, וכן להפוגה בלחימה שתקל על העברת הסיוע לעזה.

"זה בראש סדר העדיפויות שלנו", אמר סאליבן על עסקת בני ערובה פוטנציאלית בתוכנית "Face the Nation" של CBS. "ממשלת ישראל יכולה לענות אם זה בראש סדר העדיפויות שלהם".

כל זאת בשעה שארה"ב ובעלות בריתה מבצעות תקיפות צבאיות נגד כוחות הפרוקסי של איראן במטרה למנוע מהם לתקוף חיילים אמריקאים, לחסום את המסחר הבינלאומי בים האדום ולשבש את המאמץ הדיפלומטי האמריקאי.