מלחמת חרבות ברזל: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מתח הלילה (שישי) ביקורת חריפה על חמאס, ואמר כי "התגובה שלהם לעסקת חטופים הייתה מוגזמת, אני דוחף נמרצות להשגת הפסקת אש מתמשכת". עוד הוסיף כי "הפעלתי לחצים כבדים להעברת סיוע הומניטארי דרך מצרים".

משפחות החטופים מפגינות בת"א; בי-ם דורשים: "להמשיך במלחמה"
לאן נעלם סינוואר? מנהיג חמאס מנותק קשר - החלטות מתקבלות בלעדיו

בדבריו כשל ביידן בלשונו, וכינה את נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי "נשיא מקסיקו". "בהתחלה נשיא מקסיקו לא רצה להעביר סיוע הומניטארי דרך הגבול המצרי - ושכנעתי אותו לפתוח את הגבול. דיברתי עם ביבי שיפתח את הגבול בצד הישראלי. ישנם אנשים חפים מפשע שגוועים ברעב בעזה, זה חייב להיפסק".

בנוסף, הבוקר פרסם הנשיא ביידן מזכר המפרט את התקנים שמדינות המקבלות נשק אמריקאי חייבות לעמוד בהם, ולראשונה, דרש מהממשל להגיש דוח שנתי לקונגרס לגבי האם מדינות עומדות בדרישות. מזכר הביטחון הלאומי מגיע לאחר שמחוקקים דמוקרטים בולטים העלו חששות לגבי המערכה הצבאית של ישראל בעזה והאם המדינה, שקיבלה נשק אמריקאי בשווי מאות מיליוני דולרים, עמדה בחוק הבינלאומי. כמעט מחצית מהדמוקרטים בסנאט תמכו בצעד שיבטיח שישראל ומדינות אחרות יישאו באחריות לעמידה בסטנדרטים הללו.

המזכר לא כלל הנחיות או תנאים חדשים, אלא קרא למחלקת המדינה לקבל הבטחות כתובות ממדינות המקבלות נשק אמריקאי שהן יעמדו בסטנדרטים הקיימים בארה"ב. אלה כוללים ציות לחוק הבינלאומי והקלה על הובלת סיוע הומניטרי של ארה"ב.

בתוך כך, אתמול פורסם בניו יורק טיימס כי המודיעין האמריקאי מעריך כי ישראל אמנם פגעה ביכולות חמאס, אך עדיין רחוקה ממיטוט יכולותיו. על פי הדיווח, גורמים אמריקאים העלו ספקות האם היעד של מיטוט יכולות חמאס הוא ריאלי, לנוכח העובדה בשטח שארגון הטרור פועל ככוח גרילה, ומחבלים רבים מתחבאים ברשת המנהרות הענפה שבנה הארגון, שקשה לחדור אותה.

חיילים בעזה (צילום: יוסי זמיר פלאש  90)
חיילים בעזה (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

לדבריהם, יעד ריאלי יותר עבור ישראל, הוא החלשת הכוח הקרבי של ארגון הטרור. במקביל, גורמי המודיעין נמנעו מלהעריך את מספר פעילי חמאס שחוסלו עד כה במלחמה, בטענה שהערכות מסוג זה אינן מדויקות באופן משמעותי.

מוקדם יותר דווח פורסם כי במערכת הביטחון מעריכים כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, מנותק קשר כבר 10 ימים. לדברי גורמים במערכת הביטחון, בכיר ארגון הטרור לא מנותק קשר רק אל מול גורמים בארגון, אלא גם מול המדינות המתווכות העוסקות במשא ומתן. במקביל, במערכת הביטחון לא בטוחים מדוע זה קורה, האם בגלל שצה"ל נמצא אחריו במרדף מעל ומתחת לקרקע ובעקבות כך מתקשה לייצר קשר, או שמדובר במהלך טקטי שהוא מנסה להוביל, ונשמע איתו בהמשך המלחמה. ממה שמבינים במערכת הביטחון, ארגון הטרור כבר קיבל מספר החלטות בלי התייעצות עם סינוואר, לאו דווקא נושאים הקשורים למשא ומתן בין הצדדים בסוגיית שחרור החטופים.