זעזוע בצמרת ההונגרית: הנשיאה קטלין נובאק התפטרה היום בעקבות המחאה הציבורית שפרצה לאחר שנודע כי היא העניקה חנינה לאדם שהיה מעורב בהסתרה של התעללות מינית בבית יתומים. גם שרת המשפטים הקודמת, ג'ודית וארגה, מהמשפיעות במערכת הפוליטית, הודיעה על פרישתה מהחיים הציבוריים בשל הסערה.

כלכלת ישראל נוהלה כאילו ה-7.10 לא אירע, עד שהגיעה המכה ממוד'יס | יהודה שרוני
"נתניהו, לא ניתן לך רגע של שקט": משפחות החטופים חסמו את קפלן

"עשיתי טעות. היום זה היום האחרון שאני פונה בו אליכם בתור נשיאה", אמרה נובאק בנאום לאומה, אחרי שקיצרה את ביקורה בקטאר ושבה לבודפשט. "קיבלתי החלטה באפריל שעבר לתת חנינה מתוך אמונה שהמורשע לא ניצל את הפגיעות של הילדים שעליהם פיקח. עשיתי טעות כי החנינה וחוסר שיקול הדעת עוררו ספקות לגבי חוסר הסובלנות שצריך להפגין כלפי פדופיליה".

בשבוע שעבר, חשף אתר חדשות כי נובאק העניקה חנינה לסגן מנהל של בית יתומים שנידון לעונש של שלוש שנים וארבעה חודשים על הסתרת מקרי פדופיליה שבהם היה מעורב מנהל המוסד. בארמון הנשיאות דחו את ההאשמות נגד הנשיאה והגיבו כי "תחת הנשיאה נובאק, לפדופילים לא תהיה שום חנינה", אולם נמנעו מלספק פרטים על המניעים מאחורי ההחלטה להעניק לו את החנינה.

בעוד האופוזיציה דרשה את התפטרותה של נובאק וגם בציבור גברו הקולות לפרישתה, בתקשורת הממלכתית ובמפלגת השלטון שמרו על שתיקה. המפנה התרחש שלשום, כאשר ראש הממשלה, ויקטור אורבן, הודיע כי הוא יגיש לפרלמנט תיקון לחוקה שיאסור על מתן חנינה למי שמבצע פשע נגד קטינים. בעקבות זאת, גם גורמים במפלגת השלטון החלו לדרוש הסברים מנובאק שהחליטה להתפטר.

נובאק, לשעבר שרה ללא תיק לענייני משפחות, נחשבה למקורבת לראש הממשלה אורבן. היא נכנסה לתפקיד הסמלי במאי 2022 ונתפסה כמי שמנסה להציג פנים ידידותיות יותר, בעיקר כלפי מדינות אירופה, לנוכח הביקורת הנוקבת על מדיניותו הא-ליברלי של ראש הממשלה.

פרשת החנינה הביאה למכה נוספת עבור אורבן כאשר ג'ודית וארגה, ששימשה שרת המשפטים בזמן הענקת החנינה, הודיעה היום כי מתפטרת מהחיים הציבוריים. וארגה הסבירה כי היא לוקחת "אחריות פוליטית" על כך שחתמה על החנינה ולכן היא מתפטרת מהפרלמנט ומהובלת הרשימה של מפלגת פידס בבחירות לפרלמנט האירופי ביוני הקרוב.

וארגה הייתה אחת הדמויות המשפיעות לצדו של אורבן. אחרי ששימשה אחראית בלשכתו על סוגיות האיחוד האירופי, היא מונתה לשרת המשפטים בשנת 2019 ובין השאר הובילה רפורמות במערכת המשפט שהובילו לנקיטת צעדים מצד הנציבות האירופית, אך גם השתתפה בשיחות שהובילו לשחרור התקציבים.

וארגה גם עמדה במרכז הסערה של השימוש בתוכנת פגסוס נגד עיתונאים ומתנגדי השלטון והייתה מעורבת בשערוריות נוספות. בסוף יולי שעבר, היא התפטרה מתפקיד שרת המשפטים לקראת הבחירות האירופיות שבהן הייתה אמורה להיות הנציגה הראשית מטעם השלטון ההונגרי בבריסל.