עד כה, הדמוקרטים נמנעו מכל דיון בנוגע לתוכנית ב' באשר למועמד המוביל שלהם לנשיאות. אבל, ייתכן שהדו"ח של היועץ המיוחד רוברט חור, יכריח אותם לעשות זאת.

דיווח: נתניהו עושה לביידן את המוות; כך הוא קילל אותו בשיחות סגורות
"מוכר" את בעלות הברית: טראמפ יעודד את רוסיה לפלוש למדינות נאט"ו?

בטור, הוא מתאר כי בדו"ח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מוצג כ"אדם בעל כוונות טובות, קשיש עם זיכרון גרוע" ו"יכולות מופחתות". הוא אף מכניס את גילו וכשירותו הנפשית של הנשיא לדיון. יחד עם התפיסה הרווחת שביידן מבוגר מדי לקדנציה נוספת והעובדה שהוא נמצא לעתים קרובות אחרי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בסקרים, עולות שאלות רציניות לגבי השאלה האם הוא יוכל להוביל את המפלגה בנובמבר - או האם הדמוקרטים צריכים תוכנית מגירה.

אבל, לא יהיה קל או פשוט להחליף אותו. התוצאה הסבירה ביותר היא שבידן נשאר. עם זאת אפשר לדמיין תרחישים שונים שבהם המפלגה אכן נותנת אופציה לאדם אחר מלבד ביידן, ובוחרת אלטרנטיבה בתחרות לבחירות הכלליות. כך זה יוכל לעבוד.

הבחירות של ביידן

האמת היא שניתן להכין אסטרטגיית גיבוי רק אם ביידן יזוז מרצונו, או אם לא יהיה מסוגל פיזית לעמוד במועמדות. כרגע, למרות החרדה בתוך המפלגה, אין מחלוקת: ביידן מועמד. יריבו, דין פיליפס, נציג בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מדינת מיניסוטה, הזהיר במשך חודשים מהסיכונים במועמדותו של ביידן, אך לא הצליח להשיג תמיכה, ונדחק במידה רבה מהמפלגה כיוון שהעלה את הנושא הרגיש.

גם מועמד שנכנס מאוחר הוא לא אופציה בשלב הזה. אז חוץ מחוסר יכולת של ביידן או מרד, יש רק תוכנית ב' מעשית אחת וזה אם ביידן עצמו יסכים למסור את השרביט. הוא אדם גאה שהאגו שלו עוצב על ידי זכייה בבחירות לסנאט בשנות ה-20 לחייו, ולאחר מכן, התמודדות לנשיאות שלא צלחה מספר פעמים לפני שהוכתר כנשיא סופית. אז, לשכנע אותו לפרוש - זה לא יהיה קל.

שכח מה השנה? ביידן: "עד 2020 נגשים את יעדינו" (צילום :רשתות חברתיות)

אבל, יש דרך שמאפשרת לו לצאת מהמרוץ לבחירות בכבוד ובתנאים שלו. זה מתחיל במתן אפשרות לקמפיין הפריימריז הדמוקרטי להתנהל בדרכו. הקמפיין, המסתיים ב-4 ביוני, הוא גם התאריך שבו גם המדינות האחרונות מקיימות את הפריימריז שלהן לנציגים במפלגה. ביידן יסיים כמנצח הבלתי מעורער, עם הרבה יותר מ-1,968 קולות הנציגים הנחוצים כדי לתבוע ניצחון על המועמדות.

אז, יוכל ביידן להודיע שהוא לא מקבל את המועמדות וישחרר את הנציגים שלו שיתמכו במועמד אחר. הוא יכול להתעקש ולהגיד שהוא עדיין כשיר לכהן קדנציה נוספת, אבל - שהוא עדיין מקבל את חששות הציבור, מאחר ומדובר בנשיא שיהיה בן 86 בתום כהונה שנייה, אם ינצח. הוא יכול להזכיר לבוחרים שהוא תמיד אמר שהוא גשר לדור העתיד של מנהיגים דמוקרטיים, ולטעון שהוא ניצח פעם אחת את טראמפ והגן על הדמוקרטיה האמריקאית. כך, הוא עומד בחובתו.

בשלב זה, אם יקרה וביידן אכן יפרוש, יתחיל המאבק בין היורשים הפוטנציאליים. זמן לא רב לאחר ההכרזה, רצף של סקרים פרטיים יבדקו מועמדים שונים בבחירות למפלגה, האם אלו יוכלו לנצח ולגבור על טראמפ. דמוקרטים בכירים יתמודדו על התפקיד שיחליף את ביידן בקרב שלא נראה מזה עשרות שנים בפוליטיקה האמריקאית.

קרב בוועידה

הנושא הקשה ביותר יהיה סגנית הנשיא קמאלה האריס. הנציגים של ביידן אינם מתחברים אליה באופן אוטומטי אם ייעדר מהבחירות. הביצועים שלה בפריימריז ב-2020 לא עוררו אמון. אבל המפלגה תהיה מודעת היטב לסיכונים של ניכור מצביעים אפרו-אמריקאים.

קאמלה האריס (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
קאמלה האריס (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

שאר המובילים הפוטנציאלים כבר שיחקו משחק ארוך בציפייה לרגע כזה. הם בנו מותגים לאומיים וצחצחו את המוניטין שלהם כשחקני קבוצה. אלו מושלי המדינה הכחולה-דמוקרטית. גאווין ניוסום מקליפורניה וג'יי.בי פריצקר מאילינוי, היו בין הנמרצים ביותר, מה שישרת אותם היטב כשהם מחפשים את נאמנותם לאחר שביידן יעזוב. המושל גרטשן ויטמר היה שותף נמרץ של ביידן, ואף שימש שם כיו"ר משותף בקמפיין של ביידן במישיגן.

כל סיעת מפלגה תנסה למנף את המצב חסר התקדים לטובתה. מדובר בסיטואציה שתוכל להביא תחתיה לא רק בעלי תקווה דמוקרטים מ-2020, אלא גם אחרים שישתתפו בבחירות במפלגה הדמוקרטית, בידיעה שהן עשויות לא להיפתח שוב עד 2032. אז - יוכתר מועמד דמוקרטי חדש.

הכאוס שלאחר הכינוס

לחלופין, מה אם ביידן היה מועמד בוועידה שקורית בסוף אוגוסט, אבל אז לא היה מסוגל להתחרות בבחירות בנובמבר? כללי האמנה אומרים שבמקרה של "מוות, התפטרות או נכות" של המועמד, ג'יימי הריסון, יו"ר המפלגה, "ייוועץ עם ההנהגה הדמוקרטית של הקונגרס ואיגוד המושלים הדמוקרטיים - וידווח". בערך 450 חברי הוועד הלאומי הדמוקרטי יבחרו מועמד חדש.

עזיבה מאוחרת של ביידן תהווה סיוט לוגיסטי עבור המדינות. הקלפיות הצבאיות בחו"ל אמורות להגיע למקומות מסוימים רק כמה שבועות לאחר סיום הוועידה באוגוסט, וההצבעה המוקדמת בבחירות מתחילה כבר ב-20 בספטמבר במינסוטה ובדרום דקוטה. כן, אמריקאים מצביעים מבחינה טכנית עבור אלקטורים, לא למועמדים לנשיאות - אבל כל מאמץ להחליף את ביידן אחרי אוגוסט יסתיים ככל הנראה בצורה רעה.

טראמפ עם תומכיו בניו-המפשייר (צילום :רויטרס)

למרות שהזרקור הוא על ביידן כרגע, הרפובליקנים מתמודדים גם הם עם שאלות קוצניות דומות. המועמד הסביר, טראמפ, הוא בעצמו בן 77 ונוטה לסטות מילוליות ברגעים מסוימים, וגם מתמודד עם אינספור סוגיות משפטיות שמעלות שאלות לגבי כדאיות מועמדותו. אבל במובן מסוים, אחיזתו של טראמפ במועמדות הרפובליקה הדמוקרטית עשויה להיות חזקה יותר משל ביידן בצד הדמוקרטי. בוועידה הרפובליקנית למעשה קשורים למועמד שלהם ולא רק מתחייבים אליו בהצבעה הראשונה. אז לא תהיה שום דרך להכחיש את טראמפ, גם אם הוא הורשע בפשע אחד או יותר לפני תחילת ההליכים המשפטיים ביולי - כל עוד הוא מתעקש להמשיך בקמפיין שלו.

מה ששני המצבים מגלים הוא שבעידן של מפלגות לאומיות מוחלשות, יש מעט מחליפים ראויים בעלי שיעור קומה שיוכלו לשמור על טובת המפלגה - או אולי על האומה. כל עוד ביידן וטראמפ דוהרים קדימה, אין באמת מנגנון אמיתי שיאפשר להסית אותם מתכניתם.