תחקיר הנפט הרוסי‎ ב-CNN: תחקיר חדש חשף היום (שני) כיצד רוסיה מרוויחה עשרות מיליארדי דולרים ממכירת נפט גולמי להודו, שלאחר מכן מגיע כמוצרים מוכנים לארה"ב ולבעלות בריתה. זאת על אף הסנקציות המערביות הנרחבות, וכאשר הנשיא ג'ו ביידן מודה כי אפשרויות הפעולה נגד הקרמלין בתגובה למותו של אלכסיי נבלני מוגבלות.

מי שאינו מזהה את הדמיון בין רוסיה לחמאס הוא הממשל הדמוקרטי בוושינגטון
זלנסקי מאשים את ארה"ב לאחר שאבדיבקה נכבשה: "אוקראינה מוגבלת בגלל המחסור בנשק ארוך טווח"

פסגת G7 (צילום: Doug Mills/Pool via REUTERS)
פסגת G7 (צילום: Doug Mills/Pool via REUTERS)

בדצמבר 2022, החליטה קואליציה של מדינות ובהן חברות ה-G-7 (ארגון כלכלי בינלאומי שכולל 7 מדינות) חברות האיחוד האירופי ואוסטרליה, על קביעת מחיר גג של 60 דולר לחבית נפט רוסית. זאת על מנת לפגוע בהכנסות הרוסיות, ואולם מבלי לשבש את אספקת הנפט העולמית. כמו כן, נאסר על חברות ספנות וביטוח שמשתייכות למדינות הקואליציה לארגן סחר בנפט רוסי שגבוה ממחיר הגג.

אל תגידו לא ידענו - רוצים ללמוד אנגלית? יש לנו הטבה מיוחדת. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

למרות זאת, רשת CNN פרסמה דוח של המרכז למחקר אנרגיה ואוויר נקי, מכון מחקר מהלסינקי, שבין השאר עוקב אחרי ייצוא הנפט מרוסיה. לפי הדוח, בשנה שעברה נרשם שיא של מכירות של הנפט הגולמי הרוסי להודו עם סכום של 37 מיליארד דולר - רכישות שגבוהות פי 13 מהכמויות ערב המלחמה באוקראינה לפני שנתיים בדיוק.

בתי הזיקוק בהודו הופכים את הנפט הרוסי למוצרים שונים שעושים את דרכם למדינות המערב, וזאת תוך ניצול החור בסנקציות שמאפשר לייצא מוצרים שעברו זיקוק מחוץ לרוסיה. לפי הדוח, ארה"ב רכשה מוצרים מבוססי נפט רוסי בשווי של 1.3 מיליארד דולר בין תחילת דצמבר 2022 לבין סוף השנה שעברה, כאשר המדינות האחרות שאוכפות את מחיר הגג על הנפט הרוסי רכשו מוצרים בסכום כולל של 9.1 מיליארד דולר בשנת 2023, עלייה של 44 אחוז לעומת השנה שלפני כן.

ולדימיר פוטין רוקד בטיקטוק ושובר את הרשת

באופן טבעי, המרוויחה הגדולה היא רוסיה, שההכנסות הפדרליות שלה בשנת 2023 הגיעו לשיא של 320 מיליארד דולר, כאשר התקציב הנוכחי מעריך כי ההכנסות השנה יגיעו לשיא נוסף של 393.8 מיליארד דולר. כשליש מהרווחים הופנו אשתקד לטובת המלחמה באוקראינה והמשך הרווחים יאפשר לקרמלין להשקיע עוד כספים לטובת המגזר הביטחוני והלחימה, בעוד הרפובליקנים בבית הנבחרים חוסמים את הסיוע הביטחוני הקריטי לאוקראינה.

על אף שהעברות הנפט להודו נעשות באופן חוקי במסגרת משטר הסנקציות, הדוח החדש גם מתאר כיצד רוסיה משתמשת ב"צי רפאים" כדי להעביר משלוחי נפט גם ליעדים אחרים - בניגוד לסנקציות. הדיווח ב-CNN תיאר כיצד מכלית שיצאה מנמלי הים השחור ברוסיה הגיעה למפרץ לאקוניה בדרום יוון, שם נצמדה אליה מכלית נוספת שחלק מהנפט הועבר אליה - והיא המשיכה לכיוון יוון. שתי המכליות היו שייכות לחברות שכבר נמצאות תחת סנקציות אמריקאיות, וברשת החדשות ציינו כי העברות דומות מתבצעות בכל שבוע.

"מדובר פה על משהו משתלם ביותר", הסביר עמי דניאל, מנכ"ל חברת וינדוורד, חברה שעוקבת אחרי משלוחים ימיים באמצעות בינה מלאכותית, בהתייחסו לפיתוי הכספי שמאחורי הניסיונות לעקוף את הסנקציות. "הפיתוי עצום ביותר עבור הסוחרים. הם יכולים לעשות עשרה עד ארבעים מיליון דולר בתוך ארבעה עד חמישה חודשים. אני לא בטוח שיש עוד הזדמנות אחרות בעולם לעשות את זה".