"לפני שלושה ימים, ולדימיר פוטין הרג את בעלי", הצהירה היום (שני) יוליה נבלנאיה, בת 47, בסרטון בן תשע דקות שהועלה ליוטיוב לקראת פגישתה עם שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל. היא אמרה שהרשויות מחכות לעקבות של "עוד נוביצ'וק של פוטין" שיעזבו את גופתו - בהתייחסה לחומר העצבים הצבאי ששימש להרעיל אותו לפני שנים.

מכת אנרגיה: ארה"ב פגעה בנקודה הרגישה ביותר של ארדואן וטורקיה

אלמנתו של מנהיג האופוזיציה הרוסי, אלכסיי נבלני, שהיה מבקר חריף של משטר פוטין, האשימה את הקרמלין בהחבאת גופתו במטרה לטייח את הרצח שלו במושבת עונשין בחוג הארקטי. הקרמלין הכחיש כל מעורבות בהרעלה ודחה את ההאשמות שמאחורי מותו של נבלני ביום שישי עומד הנשיא פוטין וממשלו. פוטין, שעומד לבחירה מחדש בחודש הבא, טרם הגיב על מותו של נבלני.

הסרטון עלה לאחר שהצוות של נבלני אמר שנמנעה גישה לגופתו מאמו ומעורכי דינו, והחקירה לנסיבות מותו הוארכה.

יוליה נשבעה להמשיך במאמצי בעלה המנוח להבטיח רוסיה חופשית ודמוקרטית והבטיחה לחשוף בהמשך מידע נוסף לגבי מותו: "אנחנו יודעים בדיוק למה פוטין הרג את אלכסיי לפני שלושה ימים. נספר לכם על כך בקרוב. בהחלט נגלה גם מי בדיוק ואיך בדיוק בוצע הפשע הזה. אנחנו ננקוב בשמות ונראה פרצופים".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS)

לפי גרסת בית הכלא בו שהה, נבלני מת בפתאומיות לאחר שהתמוטט בעקבות טיול בכלא המרוחק ביום שישי אחר הצהריים. החדשות עוררו זעם, כאשר מנהיגים בינלאומיים רבים הפנו אצבע לפוטין. בתגובה, לעגה מוסקבה לתגובת המערב והפצירה בעולם להמתין לתוצאות החקירה הרשמית על מותו, אך אלמנתו טוענת "הם משקרים, קונים לעצמם זמן ולא מחביאים את זה אפילו".

בתוך כך, רוסים רבים באו לחלוק כבוד אחרון לנבלני, וב-40 ערים שונות נעצרו כ-400 אנשים משום שהשתתפו באירועים לזכרו. הקרמלין הגביר את הפעולות נגד מתנגדי משטר מאז המלחמה באוקראינה, כך שגם עצם הנחת פרחים באנדרטה עלולה להיתפס כפלילי על ידי רשויות החוק ולהוביל למעצר או אפילו למאסר.

התעמולה הרוסית, בינתיים, דוחפת את הקו לפיו מותו של נבלני היה אינטרס של המערב וכמה חברי קרמלין אפילו העלו, מבלי לספק ראיות, שהמערב עומד מאחורי מותו.