אמו של אלכסיי נבלני סיפרה כי היא ראתה לראשונה את גופתו של בנה, קרוב לשבוע אחרי שמנהיג האופוזיציה הרוסית מת במושבת העונשין שבה הוחזק, והאשימה כי הרשויות איימו לפגוע בגופה אם היא לא תסכים שהקבורה תהיה חשאית.

"פוטין הרג את בעלי והחביא את גופתו במטרה לטייח את הרצח שלו"
נבלני, מוות ידוע מראש: מה הוביל לסופו הטראגי של מנהיג האופוזיציה בכלא הרוסי?

אחרי מספר ניסיונות כושלים בימים האחרונים לקבל גישה לגופת בנה שמת בנסיבות מסתוריות במתקן הכליאה בצפון הרחוק של רוסיה ביום שישי שעבר, לודמילה נבלניה סיפרה היום (חמישי): "אתמול בערב, לקחו אותי בחשאי לחדר המתים, שם הם הראו לי את אלכסיי". נבלניה סיפרה כי הראו לה את הדוח הרפואי שבו נטען כי נסיבות המוות היו "טבעיות", וכי המסמכים הרפואיים והמשפטיים "היו מוכנים, כאילו כבר ראיתי אותם וחתמתי לכאורה על תעודת המוות".

מחאה בגין מותו של נבלני (צילום: Dawid Zuchowicz/Agencja Wyborcza.pl via REUTERS)
מחאה בגין מותו של נבלני (צילום: Dawid Zuchowicz/Agencja Wyborcza.pl via REUTERS)

בנוסף, האשימה האם כי על אף שהחוק דורש להעביר לידיה את גופת בנה, הנציגים הרשמיים "סוחטים אותי". "הם קובעים לי תנאים - איפה, מתי וכיצד לקבור את אלכסיי. זה בלתי חוקי", אמרה. "בנוכחותי, הם קיבלו הוראות מהקרמלין או מההנהלה של ועדת החקירה. הם רוצים שזה ייעשה בחשאי, בלי להגיד שלום. זה לא חוקי".

היא הוסיפה כי היא גם קיבלה איומים מנציגי השלטון. "הם הביטו לתוך עיניי ואמרו שאם אני לא אסכים לקבורה חשאית, הם יעשו משהו לגופה של בני", אמרה בהקלטה שפורסמה באתרי האופוזיציה. "החוקר וורופייב אמר לי בגלוי: 'הזמן לא עומד לצדך, הגופה מתפרקת'. אני לא רוצה תנאים מיוחדים, אני רק רוצה שהכל ייעשה לפי החוק. אני דורשת שיחזירו לי את גופת בני מיד".

אלכסיי נבלני (צילום: רויטרס)
אלכסיי נבלני (צילום: רויטרס)

יומיים לפני מותו של פעיל האופוזיציה, אלכסיי נבלני, קציני שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB) הגיעו למושבת העונשין שבה הוחזק באזור הארקטי וניתקו מצלמות ומכשירי האזנה שהיו במקום, כך דווח הבוקר בטיימס הבריטי. בתוך כך, ארגוני זכויות האדם תקפו ואמרו כי "העיתוי יכול לומר דבר אחד בלבד, הכל היה מתוכנן ומתואם מראש".

בהודעה מטעם שירות הכליאה הפדרלי במחוז האוטונומי ימאלו-ננץ, שם נבלני הוחזק במושבת העונשין מספר 3 כחלק מעונש של עשרות שנות מאסר, נאמר כי הוא "חש לא טוב אחרי הליכה וכמעט מיד איבד את ההכרה". "צוותים רפואיים הגיעו מיד וצוות חירום רפואי נקרא למקום", ציינה ההודעה שהוסיפה כי למרות מאמצי ההחייאה, נקבע מותו של נבלני.

אלסיי נבלני בבית הכלא ברוסיה (צילום: רשתות חברתיות)
אלסיי נבלני בבית הכלא ברוסיה (צילום: רשתות חברתיות)