קרן יעל, ארגון פילנתרופי בינלאומי המוקדש לשיפור החינוך היהודי בתפוצות, אירחה השבוע בקפריסין  את הכנס הבינלאומי של קרן יעל 2024 המתמקדת באתגרים המודרניים של החינוך היהודי בעולם.  בכנס, השתתפו עשרות ראשי קהילה יהודית ולמעלה מ-60 מנהלי מוסדות חינוך יהודיים מ-31 מדינות ברחבי העולם.

לא רק בשדות: הפיתוח המתקדם והלא שגרתי לגידול תותים
הרצליה בראש, בת ים בתחתית: אלו הערים הדמוקרטיות ביותר בישראל

כנס זה התעמק במגוון רחב של נושאים המעצבים את החינוך היהודי בעולם, כולל שילוב טכנולוגיות חדשות, התגובה הפדגוגית לאירועי ה-7 באוקטובר וגיבוש חזון עכשווי לחינוך יהודי.  דוברים מכובדים כמו ד"ר חננאל רוזנברג, ד"ר צחי לב-רן וד"ר לאן לוסוס הציעו תובנות ואסטרטגיות מעשיות לנווט באתגרים מורכבים אלו.

במסגרת הכנס איש עסקים היהודי אורי פוליאביץ', מייסד קרן יעל הודיע , בעקבות להצלחה בשנה שעברה, שהוא מכפיל את תקציב הקרן מ-10 מיליון יורו ב-2023 ל-20 מיליון יורו ב-2024. "הראשי הקהילה והמנהלים, הם עמוד השדרה של קרן יעל, והכל קורה בזכותם. ביחד איתם נקדם את הצמיחה שלנו", אמר. 

בשיחה למעריב חיה יוסוביץ', מנכ"לית קרן יעל, אמרה כי "השנה יותר מתמיד ניכר מדוע החינוך היהודי חיוני לשימור הזהות היהודית בתפוצות. הכנס משמש נקודת מפגש חיונית למוסדות חינוך לעסוק בלמידה הדדית.  וליצור גישה משותפת להתמודדות עם האתגרים של זמננו. הכנס הזו חשובה שרוב העמיתים נמצאים בודד, במסגרת הכנס הם לומדים מאחד השני כלים מקצועי והבנה איך לעזור לחינוך תפוצות,  מ7 לאוקטובר אנו רואים עליה ביהודים בחו"ל שרוצים חינוך יהודי וצריכים להאריך לזה לתת הכלים המקצועות שהילדים יקבלו החינוך היהודי אנו מרחיבים בשנה הבא פרויקט תמיכה שלנו בכדי לתת הכלים הנכונים לכל הקהילות בתפוצות שיהודים בכל העולם יכול לקבל החינוך והמסורת היהודית,  חשוב לנו להגיד לישראלים בחו"ל החיבור היהודית היא חשובה יותר למען החיבור לישראל חשוב שיקבל חינוך יהודי".  

שחקן הכדורגל לשעבר של מכבי חיפה שכיום מאמן מנטלית איתן עזריה שהעביר סדנה בכנס אמר למעריב "התרגשתי להיות חלק מקבוצה נבחרת של מנהלי חינוך יהודיים בכנס של קרן יעל, נדירות הפעמים שבהן מתכנסים מנהיגי חינוך יהודי מ-31 מדינות בעולם,  וזה הסוד של הכנס - הזכות להשפיע על המשפיעים ולהעניק להם את הכוחות. הכנס הוא מטען רוחני שמאפשר למנהיגי החינוך להתמלא באנרגיה בעצמם ולקבל ולו לכמה ימים או לרגע אחד מילוי פנימי לנשמה שלהם אחרי שהם מעניקים מעצמם כל היום עבור השפעה בחינוך היהודי של הדור הבא. כמאמן מנטלי שעובד עם אנשים שנדרשים לספק על בסיס קבוע תוצאות תחת לחצים עצומים המפגש עם מנהיגי החינוך היהודי בעולם היה מרגש ברמה הכי עמוקה שיש, זכיתי לפגוש אנשי חסד שהצילו ומצילים נפשות על בסיס יומי - את חלקם הכרתי רק בשם מהתקשורת והמפגש האנושי שחשף את הענווה והמסירות שלהם לשליחות שלהם הייתה לא פחות מרגעים שזוכרים כל החיים. אני בטוח שמכאן הם יוצאים כמו מלוע של תותח חזרה כל אחד למדינה שלו עם כוח רוחני ומעשי לקחת את החינוך היהודי בתפוצות לרמה הבאה שלו ודווקא בתוך הקושי המטורף שהעם היהודי עובר עכשיו קרן יעל היא הדוגמא וההשראה לעולם העתידי המתוקן שאנחנו נבנה כיהודים. תודה על הזכות".

סו מלצר מנהלת בית ספר קדימה נוי זילנד שהגיע מיוחד מנוי זילנד לכנס אמר "הבית ספר 140 תלמידים כמאט חצי לא יהודים ולומדים אצלנו על החיבור היהודית זה נותן להם הידע על יהדות שבסוף של דבר לא שונאים ידע היא כלי חשוב , באתי כאן לקבל כלים לעבודה יותר אינטנסיבי לשפר הלימודים ולתת כלים לכל תלמידים".

יעל הכהן שליחת חב"ד בנוי זילנד שגם היא הגיעה במיוחד הוסיפה "בארץ לא כל כך יודעים על עבודת אנשים בתפוצות , בנוי זילנד הקהילות היהודיות צריך להשקיע בכדי לקבל חינוך יהודי,  עוברים בעיות על איך לייצר חיבור של היהודית בחינוך באתי לכאן לקבל הכלים וליצור קהילה מחוברת,  חשוב לי שאם יש ישראלים שקוראים הכתבה שחיים בחו"ל שלח ילדיכם לבית ספר יהודי שהם כן יקבל החיבור ליהדות אבל גם החיבור ואהבה לישראל, מי שעושה שליחות לומד כל כך הרבה על שינוי ותפיסת אחר ואני רואה כם על עצמי השינוי שעברתי בשליחות והעברת חינוך לאנשים". 

תמר  קרייגר שמנהלת קרן צמח דוד ארגון שעוזרת לשלם ילדי עולים בחינוך ישראלית ומייצרת חינוך. "החיבור כאן זה מביא שיתוף הדדי ומביא היחס והכלים לחינוך,  כמחנכת שנים רבים שעשה לא מזמן עליה אני יודע האתגרים של חינוך יהודי בתפוצות, אני חושבת שבזכות הכלים שהמשתתפים קבלו כאן יהיה שינוי וטוב לחינוך יהודי תפוצות".

רפאל אנטאקי מריו ברזיל  אמר למעריב בית ספר שלנו עוברת בעיות בגלל שיש הרבה בברזיל שהתבוללו,  הגעתי כאן ללמוד הדרך הכי טובה שנשמור על למידת  היהדות ומסורת היהודית ושלא נביא כפיה דתית בבית בפר כך שנוכל להרחיב הבית ספר ונלמד עוד ילדים הדרך היהודית בדרך מכבדת ומקובלת לכולם .

הרב אסמן הרב הראשי של אוקראינה אך הוא הגיע למרות הקושי לצאת מאוקראינה עקב המלחמה. לקח 17 שעות להגיע לכאן הוא אמר למעריב אבל בעקבות המלחמה יש לנו שינויים וקושי רב בחינוך היהודי באוקראינה וחובה לדבר וליצור מערכת שיעזור ויקדם ילדינו, חלק מהמערכת החינוך סגורים לגמרי וכמובן אין מקלטים מוגנים אז השאר לפעמים עם הפראות כשהרוסים מתקיפים, בני שמואל אסמן הוא אחד המייסדים של קרן יעל אז אני רואה אותו גודל במשך השנים וזה טוב כך נביא לילדי יהודי עולם החינוך ואהבת ליהדות ולישראל, הרב גם התייחס  לכבוד שנתיים למלחמה באוקראינה והמלחמה חרבות ברזל ואירועי 7 לאוקטובר. 

חשוב שישראל ידעו רוסיה היא משתפת פעולה הדוקה עם איראן אנו רואים הביקורים של מנהיגי חמאס במוסקבה בזמן אחרון , זה הזמן לישראל לנתק קשר אם רוסיה להכריז עליהם תומכי טרור ולהדק יחסיו עם אוקראינה ולתמוך בו , אנו שותפים לאותו רוע .שמעון בן חמו מורה ומנהל פרויקטים בבית ספר בן עמי במרסיי אמק למעריב זה פעם ראשונה שלי בכנס , להכיר אנשים זה הצלחה גדולה אנשי חינוך ומחול שהגיע לכנס ואנו מצליחים להתייעץ איתם בנושא החינוך היהודי זה דבר שיעזור גם לתלמידים,  גם למשפחותיהם אבל גם לנו יש 900 תלמידים מכל מיני גוונים ביהדות אז צריך להשתדל לדבר בכל לב לתלמיד לפי הרמה שלו , יש הרבה כלים שקבלתי מאנשים פה , מצאתי את עצמי , מצאתי פרויקטים חדשים לבית הספר וזה מאוד יעזור

הרב יוסי לודמן מנהל בי"ס אילן והרב אברהם שווקי מביה"ס אגודת דודים מארגנטינה אמרו: "הכנס פותח לנו את הלב, כשאתם בשליחות אתה רחוק מכולם וכינוס כזו מקרב לבבות ונותן לנו להרגיש שייכות. נגשנו ליו"ר אורי להגיד תודה על המענקים שנותן לנו והוא אמר לי תודה שבאנו, הבן אדם משלם המון כסף עלינו ועוד מודה לנו זה המיוחדות בקרן הזו". 

אורן אנוליק, שגריר ישראל בקפריסין מסר למעריב: "אני מודה על ההזדמנות שניתנה לי לשאת דברים בפני המשתתפים בכנס השנתי של קרן יעל. כשגריר ישראל אני מייחס חשיבות רבה לחיזוק החינוך בבתי ספר יהודיים ברחבי העולם. התרשמתי מהפעילות של הקרן בחיזוק הזהות היהודית ובהעשרת התכנים בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות. אחד היעדים המרכזיים של משרד החוץ והדיפלומטים הישראלים הוא חיזוק הקשרים של מדינת ישראל עם קהילות יהודיות וחיזוק הזיקה שלהן לישראל, ופעילות הקרן בהחלט תומכת בכך. אני שמח שהקרן פעילה גם בקפריסין".