ה"דיילי טלגרף" הבריטי דיווח היום (שלישי) כי רשת BBC השתמשה בעיתונאי איראני כמקור מרכזי בדיווחים שלה על המלחמה ברצועת עזה.

צביקה יחזקאלי בטוח: זה הדבר היחיד שיגרום לעזתים להבין שהובסו
איתות לחמאס? המשמעות מאחורי עונש המוות של מנהיג "האחים המוסלמים" | ד"ר ירון פרידמן

על פי הדיווח ה-BBC הציגה בסוף השבוע האחרון סרטוני וידאו וסיפורים של עדי ראייה על התקרית עם משאיות הסיוע בעזה שהובילה למותם של יותר מ-100 פלסטינים.

בדיווח ציטט מי שתואר כעיתונאי בשם מחמוד עוודיה עד ראייה. בהמשך התברר כי עוודיה עובד עבור סוכנות הידיעות "תסנים", רשת איראנית עם קשרים לצבא משמרות המהפכה האיראניים.

בפוסטים ברשתות החברתיות שיבח עוודיה פיגועים נגד ישראל ופרסם תמונות שלו סועד עם מנהיגים ואנשי צבא.

דני כהן, המנהל לשעבר של "BBC Television", האשים את התאגיד ב"כשל בפרקטיקות העיתונאיות הבסיסיות ביותר" בכך שלא בדק את אחד ממקורות המפתח שלו.

ה-BBC מתנצל בשידור חי על עוד דיווח כוזב (צילום :bbc)

הוא אמר ל"טלגרף" כי "ל-BBC יש הרגל לקבל בערך הנקוב את מה שאומרים להם על ידי אנשים שמוצגים כאזרחים פלסטינים או פקידים מרשויות אזרחיות, או שהם לא מבינים או שלא אכפת להם שהם נציגים של ארגוני טרור. נראה שהשדר שלנו שזוכה למימון ציבורי מאמין שאיזון ואובייקטיביות פירושם להתייחס לקבוצת טרור ג'נוסייד ולממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי באותו אופן".

כהן אמר כי אי אימות המקור הוא עדות נוספת להטיה בסיקור של ה-BBC את המלחמה. "נראה גם שהסיפורים שמקבלים כתבי BBC ממקורות פלסטינים עולים בקנה אחד עם ההנחות השליליות שלהם לגבי ישראל, כלומר, העיתונאים של התאגיד לא מערערים או חוקרים במרץ דיווחים שמגיעים ממקורות פגומים וחסרי מוניטין". עוד אמר, כי הסיפור הוא "לא רק כישלון עיתונאי עמוק עבור ה-BBC. ההימור הרבה יותר גבוה מזה".

הוא טען כי "הדיווח של ה-BBC תורם לאווירה בבריטניה שבה יהודים מרגישים לא בטוחים. העיתונות הפגומה שלה מוסיפה שמן למדורה של האנטישמיות הזוהרת בצורה מסוכנת יותר ויותר בבריטניה".

כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

ב-BBC התמודדו עם טענות חוזרות ונשנות בגין הטיה ממסדית בסיקור המלחמה מאז ה-7 באוקטובר.

חוקר האנטישמיות דיוויד קולייר טען כי "הנימה האנטי-ישראלית של ה-BBC עוזרת להפיץ אנטישמיות וכל זה ממומן על ידי משלם המסים. זה ממש מביש".

דובר ה-BBC מסר בתגובה: "אנחנו עומדים מאחורי העיתונות שלנו ודוחים את ההאשמות".