ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, קרא היום להגברת הסולידריות בין אירופה לבין אמריקה בשל החשש הגובר ממלחמה מתקרבת, אולם דיפלומטים הבהירו כי אירופה חייבת להיערך לאפשרות שארה"ב תפרוש מברית נאט"ו אם דונלד טראמפ ישוב לנשיאות.

טוסק, לשעבר נשיא האיחוד האירופי ששב לאחרונה לתפקיד ראש ממשלת פולין, קרא היום להתנתק מהחשיבה שאירופה עדיין נמצאת בעידן של אחרי מלחמת העולם השנייה. "העידן של אחרי המלחמה חלף", כתב בפוסט ברשת X. "אנחנו חיים בתקופה חדשה: בעידן הטרום מלחמה. זו הסיבה שנאט"ו והסולידריות בין אירופה לבין אמריקה חשובות יותר מאי פעם".

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

למרות קריאתו של טוסק, בצל הרחבתה של הברית הצבאית עם צירופה הרשמי של שבדיה בתור החברה ה-32, ציטט הטלגרף הבריטי דיפלומטים זרים שהתריעו כי בחירתו האפשרי של טראמפ מחדש לנשיאות ארה"ב עלולה להביא גם לפרישה מנאט"ו של החברה החשובה ביותר וקראו להתחיל להיערך לכך.

דיפלומט אירופי אמר לעיתון כי דבריו של טראמפ בחודש שעבר כי הוא "יעודד" את רוסיה לתקוף מדינות בנאט"ו שלא "משלמות את החשבונות שלהן" עוררו "חשש". "אף אחד לא יודע מה הוא יעשה בהמשך", הודה הדיפלומט שהוסיף כי מדינות נאט"ו צריכות "לבצע תכנון" לתסריט שבו טראמפ יחליש את המחויבות האמריקאית כלפי הברית, עד כדי פרישה.

דונלד טוסק ראש ממשלת פולין (צילום: AFP via Getty Images)
דונלד טוסק ראש ממשלת פולין (צילום: AFP via Getty Images)

דיפלומט אחר ציין כי מדינות אירופה חייבות לקיים דיון על הדרכים להתגונן מפני נסיגה אמריקאית מנאט"ו וכי מדינות מרכזיות אחרות יצטרכו לספק את המנהיגות במקום וושינגטון, בעוד שדיפלומט נוסף הבהיר כי חוסר הבהירות צפוי לגרום למדינות אירופה "לקיים חשיבה לגבי התכנון הביטוני - האם הוא מספיק או לא?".

בבריטניה, שניים מחברי הממשלה הפצירו היום בראש הממשלה, רישי סונאק, לפעול להגדלת תקציב הביטחון בהקדם. "ברור לנו שבריטניה צריכה להוביל את הדרך בהגדלת ההוצאות הביטחוניות שלנו ל-2.5 אחוזים ויותר", כתבו אן-מארי טרווליאן, שרה במשרד החוץ, וטום טוגנדהט, שר לביטחון פנים במשרד הפנים. "האמת העצובה היא שהעולם כבר לא שפיר. הגנה על עצמנו דורשת השקעה".