על רקע המלחמה ברצועת עזה, הרשויות באירופה טוענות שהן סיכלו מספר מזימות טרור, חלקן כללו חשודים שהתחזו לפליטים, מה שמעורר דאגה לגבי מערך הולך וגדל של איומים מצד גורמים קיצוניים, כך פורסם היום (שלישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". 

בעתה במחילה: חיסולו של מרוואן עיסא יהווה מכת מוות עבור סינוואר

בחקירה שבוצעה בדצמבר האחרון עצרה המשטרה באוסטריה ובבוסניה שתי קבוצות נפרדות של פליטים אפגנים וסורים שנשאו נשק ותחמושת, כולל רובי סער ואקדחים מסוג קלצ'ניקוב. החוקרים מצאו תמונות של מטרות יהודיות וישראליות באירופה על כמה מהטלפונים הניידים של החשודים, מה שלדבריהם הצביע על כך שהם פועלים בעקבות מלחמתה של ישראל נגד חמאס בעזה.

בפעילות נוספת שבוצעה בסוף השנה שעברה, נעצרו אזרחים טג'יקים החשודים בתכנון התקפות על קתדרלת קלן בגרמניה וקתדרלת סטפן הקדוש בוינה בסביבות חג המולד. 

באופן דומה, גם באיטליה עצרו הרשויות שלושה פלסטינים החשודים כחברים בחטיבת חללי אל אקצא, שהוגדרה כארגון טרור על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי. השלושה התכוננו לתקוף מטרות אזרחיות וצבאיות באירופה, כך מסרה המשטרה האיטלקית.

החוקרים אמרו שהתקריות הנפרדות מצביעות על כך שאיום הטרור של אירופה לא רק גדל, אלא גם מגיע ממקורות חדשים, מה שמסבך את עבודתן של סוכנויות הביטחון.

תקיפת המתחם בה שהה מרואן עיסא ובכירי חמאס נוספים (צילום: דובר צה"ל)

כזכור, גל מתקפות הטרור שפגע ביבשת החל משנת 2015 נוצר ברובו בהשראת המדינה האסלאמית, מיליציית הטרור הסונית בסוריה ובעיראק, ובחלקו בהשראתו. כעת, האיום מגיע לא רק מהמדינה האסלאמית ומחוראסן, הארגון היורש של המדינה האסלאמית באפגניסטן, אלא גם מאיראן ושלוחותיה במזרח התיכון, כולל חיזבאללה וחמאס.

סוכנות הביון הפנימית של גרמניה, המשרד הפדרלי להגנת החוקה, הזהירה בסוף השנה שעברה כי שחקנים אלו ואחרים מתמריצים מהמלחמה בעזה וכי יהודים ומוסדות יהודיים ברחבי אירופה הם בין היעדים הפוטנציאליים. בסוף השנה שעברה, משטרת גרמניה פתחה בפשיטות ברחבי המדינה נגד חמאס ושלוחותיו. חוקרים גרמנים והולנדים גם עצרו ארבעה בני אדם על כך שלכאורה קיבלו את ההוראה מחמאס לפתוח מצבור סודי של נשק ולתקוף מטרות יהודיות בברלין ובמקומות אחרים במערב אירופה. התובעים הגרמניים אמרו שחמאס קבר את הנשק מתחת לאדמה באירופה לפני שנים, אך החשודים, כולם חברי חמאס ותיקים המעורבים בפעולות הארגון בחו"ל, לא יגלו היכן.

חמאס, חיזבאללה וארגונים אירופיים המקורבים אליהם השתמשו במלחמה בעזה לצורך תעמולה, גיוס וגיוס כספים, אמרו גורמי ביטחון גרמנים. תרומות מאנשים פרטיים באירופה למען חמאס וחיזבאללה זינקו מאז המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר שלדברי ישראל הרגה כ-1,200 מאנשיה, אמרו גורמים רשמיים. הקבוצות גם הגבירו את הפעילויות המקוונות ועודדו הפגנות נגד המלחמה בעזה ברחבי ערי אירופה.

הן חמאס והן חיזבאללה השתמשו עד כה באירופה כמרכז גיוס כספים וכבית בטוח לפעילים. אולם הפשיטות האחרונות על חמאס מצביעות על כך שקבוצות אלה פועלות כעת לתכנון חיסולים וחבלה באירופה, המכוונות בעיקר למטרות יהודיות וישראליות, אמרו גורמי ביטחון מכמה מדינות.

במקביל, המקרה של החשודים הטג'יקים מעלה חשש שקבוצות טרור, כולל איראן ושלוחותיה, מנצלות שוב את זרם הפליטים לאירופה כדי לחדור לאזור. רוב הטרוריסטים של המדינה האסלאמית שתקפו את פריז ב-2015 הגיעו מסוריה ומעיראק כשהם מתחזים לפליטים, ויותר ממיליון מבקשי מקלט ביקשו בשנה שעברה לקבל מעמד של פליט באיחוד האירופי, המספר הגדול ביותר מאז אותה תקופה.

בנובמבר פשטו השלטונות הגרמניים על המרכז האסלאמי המבורג ועל ארגונים נוספים בעיר בחשד לתמיכת חיזבאללה, שהמדינה רואה בו ארגון טרור. המרכז, המנהל את מסגד האימאם עלי בעל האריחים הכחולים הממוקם ברובע יוקרתי על שפת האגם של העיר הצפונית בגרמניה, הוא אחת מהנציגויות החשובות ביותר של איראן בגרמניה ומקור תעמולה משמעותי עבור איראן באירופה, כך על פי דו"ח מודיעין פנים שפורסם בשנה שעברה. המרכז לא מסר תגובה לפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל". בשנה שעבר שחרר הצהרה לפיה הוא משתף פעולה עם החוקרים ומביע ביטחון בכך שהחשדות יבוטלו.

כידוע, לאיראן יש היסטוריה של התמקדות במתנגדים ומתנגדים מקומיים בחו"ל, אבל לאחרונה טהראן מכוונת גם לעבר יהודים ביבשת. בדצמבר, גבר גרמני-איראני נידון על ידי בית משפט גרמני לכמעט שלוש שנות מאסר על ניסיון להפציץ בית כנסת בעיר בוכום בשם ממשלת איראן בנובמבר 2022. בשנת 2017, בית משפט בברלין גזר יותר מארבע שנות מאסר על סטודנט פקיסטני בגין ריגול אחר נשיא החברה הגרמנית-ישראלית לשעבר מטעם ממשלת איראן. 

בניסיון אחר, שסוכל בסוף 2021, ניסתה איראן לפרוס שני סוכנים שהתחזו לזוג פליטים על אדמת שוודיה, שם הם זממנו לרצוח שלושה מנהיגים יהודים בולטים, כך לפי הרשויות המקומיות. היעדים היו ססקיה פנטל, לשעבר ראש הפדרציה הציונית, ארון ורסטנדן, יו"ר הקהילות היהודיות בשבדיה, ואדם נוסף.

"האנשים שהם מכוונים אליהם מייצגים מבחינתם מוסדות הקשורים למה שהם רואים כמדינת האויב, ישראל, למרות שהיינו פשוט יהודים שחיים בשוודיה", אמר פנטל. המשטרה השוודית יצרה קשר עם פנטל ושאר המטרות החשודות ב-2021 והסבירה להם כיצד מתנקשים איראנים תכננו להרוג אותם. לפנטל נאמר ששגרירות איראן עזרה לחשודים לעקוב אחר תנועותיו.