ב-CNN פורסם היום (שלישי) חשיפה לפיה כמה יועצים בכירים לשעבר של הנשיא הקודם של ארה"ב, ומועמד הרפובליקנים לנשיאות, דונלד טראמפ, טענו כי האחרון הרעיף שבחים על כמה מנהיגים חשוכים ודיקטטורים בעולם, ואף טענו כי "טראמפ אמר שהיטלר עשה כמה דברים טובים".

באירופה מזהירים: אם טראמפ ייבחר - יש להיערך לפרישת ארה"ב מנאט"ו
קרב המחנות: זה מה שיכריע בין ביידן לטראמפ | שלמה שמיר

"בעיני דונלד טראמפ , נשיא הונגריה החשוך ויקטור אורבן הוא פנטסטי, מנהיג סין שי ג'ינפינג הוא 'מבריק', הדיקטטור קים ג'ונג און מצפון קוריאה הוא 'נהדר', ואדולף היטלר עשה כמה דברים טובים", חשפו היועצים לשעבר, שטענו, "תפיסת העולם הזו עלולה להפוך את מדיניות החוץ של ארה"ב אם טראמפ ייבחר לקדנציה שנייה בנובמבר".

"הוא חשב שפוטין הוא בסדר וארצות הברית דחפה את צפון קוריאה לפינה", אמר הגנרל בדימוס ג'ון קלי, ששימש כראש הסגל של טראמפ. "בעיניו, זה היה כאילו דחפנו את החבר'ה האלה. 'אם לא היה לנו נאט"ו, אז פוטין לא היה עושה את הדברים האלה'".

דונלד טראמפ, קים ג'ונג און (צילום: AFP)
דונלד טראמפ, קים ג'ונג און (צילום: AFP)

הערצתו של הנשיא לשעבר למנהיגים מפוקפקים קרתה בעבר, אולם קלי ואחרים שעבדו תחת טראמפ העניקו זווית חדשה על קווי מחשבתו של מי שעשוי לחזור לבית הלבן. הם מזהירים שאדם שמשבח באופן עקבי מנהיגים אוטוקרטיים המתנגדים לאינטרסים של ארה"ב אינו מתאים להנהיג את המדינה.

"הוא רואה את עצמו כאדם גדול", אמר ג'ון בולטון, ששימש כיועץ לביטחון לאומי תחת טראמפ, "הוא אוהב להתעסק עם מנהיגים גדולים אחרים, כמו ארדואן בטורקיה שיכולים להכניס אנשים לכלא ואתה לא צריך לבקש רשות מאף אחד. הוא די אוהב את זה".

קלי הוסיף על השבחים להיטלר כי "טראמפ אמר, 'טוב, אבל היטלר עשה כמה דברים טובים'. אמרתי, 'נו, מה?' והוא אמר, 'ובכן, [היטלר] בנה מחדש את הכלכלה'. אבל מה הוא עשה עם הכלכלה המחודשת ההיא? הוא הפנה את זה נגד עמו ונגד העולם. ואני אמרתי, 'אדוני, אתה אף פעם לא יכול להגיד שום דבר טוב על הבחור הזה. כלום'. מוסוליני היה בחור נהדר בהשוואה אליו".

דונלד טראמפ, ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ, ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

"טראמפ היה שואל על נושאי הנאמנות של המקורבים להיטלר, וכשציינתי בפניו שהגנרלים הגרמנים כקבוצה לא נאמנים לו, ולמעשה ניסו להתנקש בחייו כמה פעמים, הוא לא ידע את זה". קלי אמר, "הוא באמת האמין, כשהוא הביא אותנו הגנרלים, שנהיה נאמנים לו - שנעשה כל מה שהוא רוצה".

"התיאוריה שלי לגבי הסיבה שהוא כל כך אוהב את הדיקטטורים היא שזה מי שהוא", אמר קלי, "הפרדת רשויות, שלוש זרועות ממשל שוות. אבל במקרה של טראמפ, הוא היה המום מכך שאין לו סמכויות דיקטטוריות לשלוח כוחות ארה"ב למקומות כלשהם או להעביר כסף במסגרת התקציב. והוא הסתכל על פוטין ונשיא סין ועל המטורף הזה בצפון קוריאה כאנשים שדומים לו מבחינת היותו בחור קשוח".

"טראמפ האמין בכוח הכריזמה והדיפלומטיה האישית שלו", נזכר מתיו פוטינגר, סגן היועץ לביטחון לאומי שלו, שהיה מעורב עמוקות בפגישותיו של טראמפ עם מנהיג צפון קוריאה קים ונשיא סין שי. "היה לו אמונה כמעט בלתי מוגבלת בזה. זה היה נכון עם קים כמו עם שי - אבל גם עם בעלי ברית".