בית המשפט האירופי לזכויות אדם החליט לשמוע טיעונים בתיק שהגישה מפלגת ״שור״ נגד ממשלת מולדובה וקרא לממשלת מולדובה להשיב לטיעונים שהועלו ביחס לאיסור על מפלגת ״שור״.

בית המשפט החליט היום (יום שני), כי לאחר בחינה של קבילות התיק, החליט לקבוע דיון לתיק ולהזמין את ממשלת מולדובה להגיש הצהרה בכתב על עד 1 יולי 2024.

בית המשפט גם קבע כי הבקשה עשויה להוות "מקרה בעל השפעה", כלומר היא עשויה להעלות סוגיות חשובות הרלוונטיות עבור מולדובה ו/או עבור האמנה האירופית לזכויות אדם כולה.

יצוין כי רובן המכריע של הבקשות המוגשות לבית המשפט האירופי לזכויות אדם נדחות מבלי שנבדקו לגופו. בשנת 2020, למשל, 95% מהמקרים הוכרזו כבלתי קבילים או נמחקו ורק 2,000 הגיעו לרמה של ביקורת בית משפט. הבקשה לבית המשפט הוגשה באוגוסט מטעם מפלגת SHOR ממולדובה, בטענה שהאיסור על המפלגה להתמודד בבחירות מהווה הפרה של זכויות אדם מרכזיות.

שאול ברזיל, שותףBCL Solicitors LLP  בלונדון הצהיר כי: "המבקשים שמחים שבית המשפט קיבל את הבקשה לדון בתיק והזמין את ממשלת מולדובה להגיב לטענותינו, המזהות מספר סיבות להדגים שהאיסור על מפלגת ׳שור׳  מפרה את זכויות האמנה של המבקשים. אנו בטוחים שבית המשפט יבחן את התיק הזה באופן אובייקטיבי ולגופו של עניין.״

מרינה טאובר, לשעבר סגנית יו"ר מפלגת ׳שור׳ ציינה כי: "זהו אבן דרך חשובה בחתירה לצדק עבור מפלגת ׳שור׳. בחירות פתוחות והוגנות הן נדבך מרכזי בכל דמוקרטיה והאיסור של ממשלת מולדובה על המפלגה בשנה שעברה ערער את הזכויות הללו. אנו מברכים על החלטת בית המשפט לאשר את הבקשה ולדון בתיק".

יו״ר מפלגת שור הוא הפוליטיקאי הישראלי-מולדבי אילן שור שמנהל מאבק משפטי לחפותו במולדובה.