כל שנה מאות בני אדם מרחבי העולם נפגעים מאסונות טבע: הצפות, הוריקנים וטייפונים. מעבר לכך, הנפגעים הראשונים של ההתחממות הגלובלית יהיו ערי החוף, בהם גרים רוב אוכלוסיית העולם. רק השנה הזהיר מזכ"ל האו"ם כי ההתחממות הגלובלית גורמת לעלייה המהירה ביותר במפלס פני הים מזה 3,000 שנה. הערים הראשונות שכבר נפגעות היום: ערי מזרח אסיה.

קבוצת מעצבים מבית הספר לעיצוב וחדשנות מהמסלול האקדמי המכללה למינהל פתחו פתרון אדריכלי לערי החוף. בניגוד לעבר – כל שלבי התכנון עשו שימוש בכלי הבינה המלכותית: משלב המחקר המדעי ועד שלבי העיצוב עצמם. אב הטיפוס תוכנן בפוקט, תאילנד.

"עד היום האתגר המרכזי היה לרתום את החומרים הטבעיים בהם משתמשים לבניית מבנים בתאילנד כדי לתת מענה להצפות התכופות שם. דווקא הבינה המלאכותית היא זו שעזרה ומיקדה אותנו בעץ המעובד, בטון ושימוש בריהוט מודולרי אשר מצד אחד משתלבים בסגנון האדריכלי של המקום, ומצד שני יכול לשמש כמקלט בשעת הצפות או פגעי טבע" מספרת כרמן שוקחה, אשר לוקחת חלק בפרויקט. "חשוב להגיד – זה לא היה פתרון קסם ששאלנו את הצ'אט והפתרון פשוט נולד. לקח לנו כמה ימים להגיע לפתרון אשר ייתן מענה שיענה על כל הצרכים של המקומיים".

כלי AI למתן פתרון אדריכלי (צילום: המסלול האקדמי המכללה למינהל)
כלי AI למתן פתרון אדריכלי (צילום: המסלול האקדמי המכללה למינהל)

לטענת טל פילס, שותפתה של כרמן, זו לא תהיה הפעם האחרונה בה יעשו שימוש בכלי הבינה המלאכותית כדי לספק פתרונות עיצוביים - אדריכליים לבעיות איתה תתמודד האנושות בשנים הקרובות. "המתחם יחזק את ערכי החוסן הקהילתי ויכלול מרחב אוכל נעים, מרחב לילדים, מתחם חינוכי על התחממות הגלובלית ומקומות עבודה באירועי מזג אוויר קיצוניים איתם מתמודדים תושבי תאילנד פעמים תכופות. ככל שתמשיך ההתחממות הגלובלית, כך נצטרך לתת מענה לבעיה באופן יותר מיידי".

באמצעות הבינה המלאכותית, אב הטיפוס תוכנן בשילוב עץ, קרמיקה, חרס, בטון ופלדה. חומרים אלה ידועים כעמידים למים. מעבר לכך המבנה תוכנן להיות מודולרי ויכלול ריהוט מוגבה. כלל המבנה יהיה גבוה מעל מפלס המים להימנע מפגעי ההצפות. פלטת הצבעים של הפרויקט נועדה להתכתב על התרבות העשירה המקומית ותכלול צבעים בצהוב זהב, ירוק, כחול וכתום זעפרן. 

באי המתחם יתקבלו באזור קבלה נעים ומזמין וימשיך בשתי קומות רב תכליתיות. מתחם זה יאפשר אירוח אירועים קהילתיים, סדנאות ופגישות עבודה. בזמני חירום הוא יהפוך לאזור מקלט עם מרחבי לינה זמניים. "אולם לא הסתפקנו במתן הצרכים הבסיסיים בעת חירום. בתכנון המבנה הוספנו אזור בריאות והעשרה, בית קפה וגם מתחם אמנות – כדי שהמתחם יהווה גם אבן שואבת לפיתוח חברתי באותן קהילות".

ענבל שטרייכמן-טל, מרצה בבית הספר לעיצוב וחדשנות במסלול האקדמי המכללה למינהל: "כלי הבינה המלאכותית נכסים ליותר ויותר מקומות בחיינו, והיום יותר מתמיד בעולמות העיצוב והאדריכלות. כניסתם של כלי ה-Generative AI נותנת לנו, קהילת המעצבים, סל כלים והזדמנויות חדשות לפיתוח בחירה והבנה של רעיונות וגישות חדשות לעבודה – גם במתן פתרונות תחבורתיים ידידותיים בערים צפופות כמו תל אביב".