נראה שיחסי ישראל עם האיחוד האירופי היו מבוססים בשנים האחרונות על ההנחה שתמיד תהיה לנו הונגריה. הונגריה שבולמת כל החלטה שנראית לה אנטי־ישראלית, שמקלקלת את אחידות הדעים הנדרשת לקבלת החלטות מדיניות חשובות וביצועיות בשם האיחוד ומכריחה את הממונה על קשרי החוץ, הנודניק ז'וזפ בורל, לפרסם, למגינת לבו ולבן של מבקרות ישראל מסורתיות כמו אירלנד או לוקסמבורג, הודעות אישיות או בשם "רוב המדינות" או "סיכומי דיון" שבהם הובעה עמדת הרוב.

מתנחלים כן, איראן לא: הצעד השנוי במחלוקת של האיחוד האירופי בעידוד ארה"ב
על סף תחרות האירוויזיון: סוכל פיגוע טרור בפרלמנט השבדי

סיפור האהבה בין ביבי נתניהו לוויקטור אורבן הפך לרומן היסטורי מוכר בן זמננו שבא לידי ביטוי, למשל, בברכה הנרגשת והבלתי נשכחת ששיגר ראש ממשלת הונגריה לראש הממשלה הנבחר מחדש בישראל. לעתים הצטרפו להונגריה בחומת המגן על ישראל גם צ'כיה ואוסטריה. כמו בנושא הסנקציות נגד המתנחלים שנסחבו חודשים רבים אחרי ארה"ב, והחברות שרצו להפעיל אותן, כמו צרפת, נאלצו לעשות זאת באופן עצמאי. השבוע הודיעו בורל ומרעיו כי החומה נפלה ושרי החוץ החליטו להעביר לנציבות האירופית, הגוף הביצועי של האיחוד, את קביעתן והפעלתן.

עכשיו הודלף דווקא בגרמניה, שזמן רב היססה לקרוא להפסקת אש במלחמתה של ישראל נגד חמאס בעזה, כי ראשי מדינות האיחוד שיתכנסו לפסגתם בסוף השבוע יאשרו את "הנוסח הצרפתי" לגבי סיום הסכסוך – "הפוגה הומניטרית ממושכת שתוביל להפסקת אש קבועה". זאת לאחר עמדת הפשרה שהייתה בתוקף עד כה, של "הפוגות" בלשון רבים, שזמנן מוגבל.

נשיא צרפת עמנואל מקרון ענה לטרוניות של ראשי יהדות צרפת שקיבל לאירוע חגיגי בארמונו על הצבעותיה של צרפת נגד עמדת ישראל באו"ם, כי "האהבה והדאגה לביטחונה של ישראל אין פירושן תמיכה בכל החלטותיה של הממשלה הדמוקרטית שלה". בשיחה עם "מעריב" הביע הנשיא הצרפתי את תקוותו כי המשא ומתן המחודש לעסקה יצליח להביא לשחרור החטופים ולהפסקת אש.

יחסי ישראל והאיחוד האירופי נמצאים בימים אלה במצב עדין במישור הדיפלומטי. ובצד המשך שיתוף הפעולה והמימון במסגרות חשובות, חזר בו, למשל, שר החוץ בורל מכוונתו לחדש את מפגשי מועצת האסוציאציה בהשתתפות שרי החוץ של ישראל ומדינות האיחוד. ראש הממשלה ושר החוץ דאז, יאיר לפיד, בחר בשעתו באוקטובר 2022, בגלל הנסיבות לקיים אותו בזום. השרים אלי כהן וישראל כ"ץ כבר נאלצו לבוא לפגישות שוליים עם שרים באיחוד ולא למושב רשמי. אף שכל תשומת הלב שלנו נתונה לשותפה האמריקאית, אסור לשכוח את כוחה של אירופה, שגם ארה"ב מרבה לפנות ולהסתמך עליה לאחרונה בניסיונות לשכנע את ישראל ללכת בכיוון הנכון.

הונגריה עצמה משחקת משחק מסובך מול האיחוד כדי לשמור הן על האינטרסים שלה והן על עמדות שמרניות עצמאיות. עד היום היא סירבה, למשל, להצטרף להחלטות ביצועיות נגד רוסיה, אך נאלצה מדי פעם לוותר. אז אנחנו בחברה טובה. עכשיו נראה, לפחות לפי ידידינו הגרמנים, שממשלתה הדמוקרטית של ישראל, כמאמרו של מקרון, תצטרך להסתדר עם הלחץ האירופי גם בלי חומת המגן וההפרדה של ידידתה שנפלה. אז הונגריה לנצח? כנראה כבר לא.