ראש ממשלת אירלנד ליאו ורדקר התפטר מתפקידו ומהנהגת מפלגתו, "פינה גייל", כך הודיעו היום (רביעי) בגוף התקשורת האירלנדי "אייריש אינדיפנדנט". הוא ישאר בתפקיד עד שייבחר יו"ר חדש למפלגתו. בנאום לטלוויזיה האירית אמר: "סיבותיי לפרישה הן אישיות ופוליטיות".

עד סוף 2025: ארצות הברית הנחיתה מכה קשה על אונר"א
"נקמת השמיים איטית, אבל בטוחה": פוטין יעמוד לדין בהאג על פשעי מלחמה?
הונגריה תעמוד לצד ישראל מול הלחץ האירופי? כנראה כבר לא | גדעון קוץ

התפטרותו מגיעה לאחר שבאירלנד נערך משאל עם מיוחד לקראת יום האישה, בו הוא נחל מפלה. האזרחים האירים הצביעו במשאל עם ברוב מוחץ נגד ההצעה לבטל את ההתייחסות הספציפית בחוקה ל"תפקידיה של האם בבית" ונגד האפשרות להרחיב את ההגדרה של המונח "משפחה". ראש הממשלה לשעבר יזם את המשאל והציג אותו כ"הזדמנות להיפטר מניסוחים בחוקה" שהם לדבריו "מיושנים וסקסיסטיים מאוד".

בהצבעה שנערכה הוצגו לאירים שתי שאלות. הראשונה ביקשה לשנות את החלק בחוקה שמתייחס לנישואים ככאלו ש"עליהם מבוססת המשפחה", ולהחליף בניסוח לפיו משפחות יכולות להיות מבוססות על נישואים או מערכות יחסים אחרות. ההצעה נדחתה ברוב של 67.7% מול 32.3%.

 ליאו ורדקר (צילום: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix/via REUTERS )
ליאו ורדקר (צילום: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix/via REUTERS )

השאלה השנייה הייתה אם יש להסיר מהחוקה את הקביעה שתפקיד האישה בבית מספק "צרכים שהמדינה לא יכולה לספק", ובנוסף להחליף את הקביעה ש"אימהות אינן צריכות להיאלץ לעבוד מחוץ לבית - אם העבודה תגרום להן לזנוח את חובות הבית". החלופה המוצעת הייתה לשנות את הניסוח בכזה שיכיר בתפקיד כלל בני המשפחה. הצעה זו נדחתה ברוב של 73.3% מול 26.1%.

הפגנה אנטי ישראלית באירלנד (צילום: Eoin O'Mahony)
הפגנה אנטי ישראלית באירלנד (צילום: Eoin O'Mahony)

נזכיר, כי ורדקר עורר כמה וכמה סערות בהקשר של ישראל. בפברואר האחרון, כתב מכתב לאיחוד האירופי ביחד עם ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס בו ביקשו "לבדוק בדחיפות" האם ישראל עומדת בהתחייבויותיה לחוק זכויות האדם בעזה: "אנו מודאגים מאוד מהידרדרות המצב בישראל ובעזה", כתבו, "המבצע הצבאי הישראלי המורחב באזור רפיח מהווה איום חמור. על הקהילה הבינלאומית למנוע את זה בדחיפות", כתבו במכתב משותף.

עוד ציינו: "אנחנו גם זוכרים את הזוועה של ה-7 באוקטובר, וקוראים לשחרור כל בני הערובה ולהפסקת אש מידית שיכולה להקל על הגישה לאספקה ​​הומניטרית הדרושה בדחיפות".

אמילי הנד ורותם שושני חוגגות יום הולדת עם הופעה של אליעד נחום (צילום :באדיבות המשפחה)

טרם לכך בנובמבר האחרון, הוא פרסם פוסט ב-X בעקבות שחרורה מהשבי של אמילי הנד בת ה-9, בעלת אזרחות אירית, ובציוץ כתב: "זהו יום של שמחה והקלה עצומה לאמילי הנד ולמשפחתה. מדובר בילדה תמימה שהלכה לאיבוד, וכעת נמצאה והוחזרה למשפחתה. אנחנו נושמים לרווחה כעת, תפילותינו נענו". בתגובה שר החוץ בזמנו, אלי כהן ("הליכוד"), הודיע כי יזמן את שגרירת אירלנד לשיחת נזיפה.

בתחילת נובמבר שוב התבטא ורדקר בנושא המלחמה בעזה, כאשר אמר: "אני מאמין שלישראל יש זכות להגן על עצמה, יש לה את הזכות לתקוף את חמאס, כדי שהם לא יוכלו לעשות את זה שוב. אבל מה שאני רואה מתפתח כרגע זה לא רק הגנה עצמית, זה דומה למשהו שמתקרב יותר לנקמה וזה לא המקום שאנחנו צריכים להיות בו".

כחודש לפני כן, שבועיים לאחר פרוץ המלחמה, טען שישראל עוברת על החוק הבינלאומי וזאת לאחר ההחלטה לנתק את המים והחשמל של תושבי הרצועה.

תקיפה בשיפאא בעזה (צילום: רשתות חברתיות ערביות)
תקיפה בשיפאא בעזה (צילום: רשתות חברתיות ערביות)