המחוקקים בסנאט האמריקאי הגיעו הבוקר (שבת) ברגע האחרון ולאחר כ-12 שעות של דיונים קדחתניים להסכמות סביב נושא התקציב. על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית,  החבילה שאושרה לא כוללת את הסיוע הצבאי הנוסף לישראל בסך 14.1 מיליארד דולר, אולם כן את הסיוע הצבאי "הרגיל״ של 3.8 מיליארד דולר.

בצל המחסור בתחמושת: ארה"ב מעכבת העברת סיוע לישראל | דיווח
מעל הראש של ביידן: נתניהו בסנאט - "לא נשנה את האסטרטגיה בעזה"

עוד דווח כי הסיוע הצבאי ״הרגיל״ כולל 500 מיליון דולר עבור תוכניות שיתוף פעולה להגנה מפני טילים, תוספת של 40 מיליון דולר עבור תוכניות רחפנים וכ-47.5 מיליון דולר עבור שיתוף פעולה נגד מנהרות. בנוסף, אונר״א לא נכללת בחבילת התקציב החדשה ועל פי הערכות לא תתוקצב עד שנת 2025 לפחות.

עם זאת, המחוקקים סיכמו כי כ-175 מיליון דולרים כן יועברו לסכנות הסעד של האו״ם לפליטים פלסטינים במסלול עוקף, אולם עדין מדובר בקיצוץ משמעותי. החקיקה כוללת שורה של הגבלות והוראות פיקוח על כל סיוע לעזה. עוד סוכם כי ההצעה של  הרפובליקנים להפסיק לחלוטין מימון אמריקאי לאו״ם לא תיכלל בחבילת התקציב ובמקום זאת ישנו איסור להעביר כל סיוע כספי לוועדות חקירה של האו"ם נגד ישראל. 

אונר''א (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
אונר''א (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

לצד הבשורות שקיבלה ישראל, דווקא יהודי ארצות הברית עשוים להתאכזב מחבילת התקציב החדשה. על פי הדיווחים, במסגרת ההסכמות יקוצץ מימון התוכנית למענקי האבטחה לבתי כנסת ומוסדות יהודיים בכ-30 מיליון דולר פחות. עוד סעיף שנוי במחלוקת הוא תקציב של 1.75 מיליון דולר למשרד השליחה המיוחדת לניטור ומאבק באנטישמיות במחלקת המדינה, תוספת של רק 250 אלף דולרים,  פחות ממה שהציעו בתחילה שני בתי הקונגרס.

שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב על ההחלטה ומסר: "האיסור ההיסטורי על מימון של ארה"ב לאונר"א שעבר היום בתמיכה דו-מפלגתית גורפת מוכיח את מה שידענו לאורך כל הדרך - אונר"א היא חלק מהבעיה ואינה יכולה להיות חלק מהפתרון. אונר"א לא תהיה חלק מעזה לאחר שחמאס ייעלם מעזה. אלפי עובדי אונר"א מעורבים בפעילות הטרור של חמאס ומתקניהם שימשו למטרות טרור. אני קורא למדינות נוספות ללכת בעקבות ארה"ב ולאסור מימון לארגון הזה". 

גם השכנות במזרח התיכון יהנו מתקצוב האמריקאי. כ- 3.3 מיליארד דולר יועברו למצרים ו-1.65 מיליארד דולרים יועברו לסיוע צבאי לירדן. כמו כן, כ-170 מיליוני דולרים מיועדים ל"יוזמות לעידוד שותפות ושלום במזרח התיכון", "תוכניות פיתוח משותפות לארה"ב וישראל" ומלגות לערביי ישראל לטובת לימודים.