מלחמת חרבות ברזל: איראן מנסה לגייס בימים אלה תמיכה דיפלומטית מהאו"ם וממדינות המפרץ לפני שתחליט לממש את "התגמול" שנשבעה לקיים לאחר חיסולו של בכיר משמרות המהפכה מוחמד רזא זהדי בדמשק. כך טוען כתב ג'רוזלם פוסט סת' ג'יי פרנצמן.

מהומה בכנסת: משפחות החטופים מרחו צבע צהוב במליאה | צפו
החוקר הערבי טוען: טקטיקת "כיסוח דשא" של ישראל עלולה לעלות לה ביוקר

איראן לא רק מאשימה את ישראל בחיסול, היא גם מאשימה את ארצות הברית. שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדולהיאן, הדגיש את המתקפה על מתחם הקונסוליה בדמשק וביקש גם להדגיש את מה שאיראן טוענת שהוא "אחריות הממשל האמריקני".

נשיא איראן, איברהים ראיסי, התקשר לנשיא סוריה בשאר אל-אסד והתלונן על המערב על "שמממן כספית וצבאית את ישראל בתוך המלחמה בעזה, והדגיש כי ישראל אינה דבקה באף אחד מהנושאים ההומניטריים והצבאיים לפי העקרונות הבינלאומיים". "אין ספק שהציונים ותומכיהם אחראים", אמר. "נשיא סוריה הדגיש כי המשטר הציוני מבקש להימלט מהביצה בה הוא נתון והדגיש את הצורך לתמוך בציר ההתנגדות".

איראן ביקשה מהאו"ם לגנות את ישראל. בהצהרה לאו"ם נאמר "אתמול הודענו בדחיפות לחברי מועצת הביטחון על הפרה בוטה נוספת של החוק הבינלאומי שביצע המשטר הישראלי בשטח סוריה. כפי שמשתקף במכתבנו, ב-1 באפריל 2024, השטחים הדיפלומטיים שלנו בדמשק היו תחת התקפות טרור שבוצעו על ידי המשטר הישראלי".

זירת הפיצוץ ליד שגרירות איראן בדמשק (צילום :רשתות ערביות)

"שבע תקיפות אוויריות של טילים מרמת הגולן, כוונו באופן ספציפי ומכוון לשטחים הדיפלומטיים של איראן, לרבות בניין המחלקה הקונסולרית ובית השגריר", הוסיפו. עוד הוסיפו, כי "מניין ההרוגים הסופי והמדויק עדיין לא בטוח שכן כל הנחת היסוד הדיפלומטית הושמדה, עם אנשים לכודים מתחת להריסות".

איראן הזהירה את מועצת הביטחון של האו"ם

איראן רוצה שמועצת הביטחון של האו"ם תעשה יותר בעקבות החיסול. איראן גם ביקשה לקבל את תמיכתה של רוסיה וגם לגייס גינויים לישראל במפרץ. מדינות המפרץ התפייסו או נרמלו לעתים קרובות עם המשטר הסורי בשנתיים האחרונות. המשמעות היא שיש להם אינטרס לגנות מתקפה על עמדה דיפלומטית בדמשק. העובדה היא שהבניין ליד הקונסוליה האיראנית לא היה אתר דיפלומטי גרידא, שכן משמרות המהפכה השתמשו בו.

איראן וסעודיה התפייסו גם בשנה שעברה, כלומר לריאד יש אינטרס לגנות את המתקפה. איראן מנסה לגייס תמיכה דיפלומטית זו תחילה לפני שתתפרץ עם "התגמול" שהבטיחה. איראן רוצה את אהדתן של מדינות אחרות, והיא רוצה תיעוד רשמי של המתקפה הזו בדמשק כדי שתוכל לטעון לזכות להגיב. איראן רוצה למנף זאת גם עם רוסיה, סין ומדינות אחרות.