חבר בית הלורדים הבריטי, סר ניקולס סואמס, נכדו של ראש הממשלה לשעבר וינסטון צ'רצ'יל, הצטרף לקריאות לעצור את משלוחי הנשק לישראל בעקבות הרג שבעת עובדי הסיוע ברצועת עזה. "צריך לשלוח מסר", הסביר.

בישראל מגיבים להרג עובדי הסיוע: "תקרית מצערת ברקע מבצעי לא פשוט"
תקרית הרג עובדי הסיוע בעזה: השאלות הקשות שנותרו בלתי פתורות

סואמס הבהיר בשיחה עם הגרדיאן כי "לישראל יש זכות מלאה לרדוף אחרי חמאס, אין צל של ספק לגבי זה", אולם הוסיף כי "הגיע הזמן" להפסיק את משלוחי הנשק. "אני חושב שאנחנו נחושים להראות שאנחנו לא מוכנים לתמוך באסונות המתמשכים האלה".

הוא הודה כי על אף שהסיוע הצבאי הבריטי מהווה חלק קטן ביותר עבור מאגרי הנשק של ישראל, וכי ככל הנראה מדובר רק בחלפים, המהלך "ישלח מסר" לגבי העמדה הבריטית. "אני אומר את זה בצער רב כי קודם כל, מה שהתרחש היה טרגדיה מוחלטת, ושנית, אי אפשר לתרץ את זה", אמר בהתייחסו למותם של המתנדבים מארגון "המטבח המרכזי העולמי".

בנוסף לסואמס, גם חבר בית הלורדים, הוגו סווייר, ושלושה מהצירים השמרנים בבית הנבחרים - דיוויד ג'נס, פול בריסטוב ופליד דרומונד - קראו לעצור את משלוחי הנשק לישראל, בעוד שחבר הפרלמנט השמרני, מארק לוגן, קרא היום לבחון מחדש את רישיונות הייצוא.

היום גם התפרסם מכתב של יותר מ-600 עורכי דין, אנשי אקדמיה ושופטים לשעבר, בהם שלושה משופטי בית המשפט העליון בבריטניה לשעבר והנשיאה לשעבר ליידי הייל, שהזהירו את ראש הממשלה, רישי סונאק, כי הסיוע הצבאי לישראל מהווה הפרה של החוק הבינלאומי. "המסקנה של בית הדין הבינלאומי לצדק כי קיים סיכון מוחשי לרצח עם בעזה הציבה הציבה התראה בפני הממשלה שלך כי כלי נשק עלולים לשמש ביישום של זה וכי השעיית הייצוא שלהם מהווה 'אמצעי הרתעה' ו/או 'אמצעי למניעה' של רצח עם", כתבו.

תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)
תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)

בתוך כך, השער של היומון האינדיפנדנט הכריז "מספיק" וכלל מאמר מערכת שבו נכתב כי "הגיע הרגע לעשות כל מה שצריך כדי לאלץ את ישראל לסיים את המלחמה שלה. זה צריך להיפסק", וזאת בעקבות מותם של עובדי הסיוע. "אחרי שהעולם ניצב לצד ישראל ברגעי הצער שלה, הוא ניצב כעת יותר בעמדה מתנגדת כלפיה, וכלפי המלחמה", כתבו עורכי העיתון. "הממשלה הישראלית ניצלה לרעה את הסימפטיה, את התמיכה ואת הסיוע הצבאי שניתנו בחופשיות אחרי שחמאס ביצע ב-7 באוקטובר את הזוועות האנטישמיות הגדולות ביותר מאז השואה ורצח 1,200 חפים מפשע".

עוד נכתב כי "אדם עקשן כמו נתניהו לא יקשיב לבקשה דיפלומטית מנומסת אם זה לא יתאים לו". "הוא הפסיד את המלחמה הזו, אבל לא יכול לקבל את זה שהוא נכשל, ולכן יש לו מניע מגונה להרחיב את המלחמה בטיעון שהניצחון נמצא מעבר לפינה", המשיך המאמר התקיף שלא כלל אף קריאה לשחרור ה