מלחמת חרבות ברזל: האם ישראל מעוניינת להיכנס לרפיח כדי לנסות להכריע סופית את חמאס, מבלי להציע אסטרטגיית יציאה או אופק מדיני של פתרון שתי המדינות מול הפלסטינים? תומאס פרידמן, פרשן העיתון האמריקאי ניו יורק טיימס, כתב טור דעה ובו סבר, כי צעד כזה רק יעמיק את הבידוד הבינלאומי של ישראל ויוביל לקרע של ממש עם ממשל ביידן.

סינוואר לא אותר, פעילי חמאס לא חוסלו: הכישלון הגדול של ישראל נחשף
"שנאה כלפי ישראלים ברמות שלא ראיתי": עדות מטלטלת מאוניברסיטה מובילה בארה"ב

"או שמא ישראל מעדיפה נורמליזציה עם ערב הסעודית, כוח שמירת שלום ערבי בעזה, וברית הגנה בהובלת ארה"ב נגד איראן? המחיר לכך יהיה שונה - מחויבות של הממשלה לפעול למען מדינה פלסטינית עם הרשות הפלסטינית המתוקנת", הסביר כותב הטור. "אך התמורה תהיה עצומה - ישראל תהיה חלק מהקואליציה הרחבה ביותר אי פעם עם ארה"ב וערבים, ותזכה בגשר החשוב ביותר אל העולם המוסלמי, תוך יצירת תקווה שהסכסוך הפלסטיני הוא כן רק זמני".

לטענת הכותב, "זוהי אחת ההכרעות הגורליות ביותר שישראל נדרשה אי פעם לקבל. מדאיג ומדכא אותי שאין היום אף מנהיג ישראלי בכיר בקואליציה, באופוזיציה או בצבא שמסייע לישראלים להבין את הברירה הזאת - להיות מנודה עולמית או שותפה אזורית, ומסביר מדוע עליה לבחור באפשרות השנייה".

לדבריו, נקמה היא לא אסטרטגיה: "זה טירוף מוחלט שיותר מחצי שנה אחרי פרוץ המלחמה, ההנהגה הצבאית והפוליטית בישראל מאפשרת לנתניהו להמשיך במירוץ ל"ניצחון מוחלט", כולל צלילה עמוקה לתוך רפיח בקרוב, בלי שום תוכנית יציאה או שותף ערבי שייכנס אחרי סיום הלחימה. אם ישראל תישאר בכיבוש לא מוגבל בעזה ובגדה, זו תהיה הסתבכות צבאית, כלכלית ומוסרית רעילה שתשמח את אויבתה הגדולה - איראן".

בנימין נתניהו לאחר שיחה עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

לדבריו, מוקדם יותר במלחמה, מנהיגים צבאיים ופוליטיים בישראל טענו שמנהיגים ערבים מתונים רוצים שישראל תמחק את חמאס כליל. "נכון, הם היו מאושרים מהיעלמות חמאס - אם זה היה אפשרי בכמה שבועות עם מינימום אבדות בחיי אזרחים. אבל כעת ברור שזה בלתי אפשרי, וגרירת המלחמה לא משרתת את האינטרס של המדינות הערביות המתונות, בפרט ערב הסעודית", אמר.

"מהשיחות שאני מקיים בריאד ובוושינגטון, אני מבין שיש למוחמד בן סלמאן מסר ברור לישראל: צאו מעזה מהר ככל האפשר. כל מה שישראל עושה כרגע זה להרוג עוד ועוד אזרחים חפים מפשע, להפוך סעודים ששאפו ליחסים נורמליים נגד ישראל, לייצר עוד מגויסים לאל-קאעידה ודאעש, לחזק את איראן ובעלות בריתה, להגביר אי-יציבות ולדחוק השקעות זרות נחוצות מהאזור", שיתף.

לדבריו, החזון של מחיקת חמאס "אחת ולתמיד" הוא הזיה בעיני הסעודים, אמר והסביר: "סעודיה מעוניינת להגיע להפסקת אש ושחרור החטופים בהקדם, ולהתמקד בעסקת הנורמליזציה בשותפות עם ארה"ב. זה הנתיב שישראל יכולה לבחור - זה שאף מפלגת אופוזיציה לא תומכת בו כרגע, אבל שארה"ב, סעודיה, מצרים, ירדן, בחריין, מרוקו והאמירויות מקווים לו". לטענתו, הצלחתו של הנתיב הזה אינה מובטחת, אבל לדבריו - גם לא ה"ניצחון המוחלט" שנתניהו מבטיח.

"הנתיב הזה מתחיל בוויתור של ישראל על כיבוש מלא של רפיח, שם מתגוררים יותר ממיליון תושבים ופליטים. הממשל האמריקאי משדר בגלוי שישראל חייבת להימנע מפלישה ללא תוכנית להוציא את האזרחים משם, ובחשאי הוא נוקט עמדה נוקשה יותר - אל תיכנסו לרפיח בכלל", אמר את דעתו בנוגע לכניסה לעיר הדרומית ומעוזה של חמאס.

הוא הסביר כי בכיר אמריקאי אמר לו: "אנחנו לא אומרים לישראל להניח לחמאס. אנחנו אומרים שלדעתנו יש דרך ממוקדת יותר לרדוף אחרי ההנהגה, בלי להשטיח את רפיח". הצוות של ביידן לא רוצה לחוס על מנהיגי חמאס, רק למזער עוד גל של אבידות אזרחיות בעזה".

עוד טען כ בכירים אמריקאים משוכנעים שאם ישראל תרסק עכשיו גם את רפיח, לאחר שעשתה כך לחלקים נרחבים בחאן יונס ובצפון עזה, בלי שותף פלסטיני אמין שיקבל את הנטל הביטחוני, היא תחזור על הטעות של ארה"ב בעיראק ותתמודד עם מרד תמידי ומשבר הומניטרי נצחי. לדבריו, ההבדל הוא שארה"ב היא מעצמת-על שיכולה להיכשל בעיראק ולהתאושש - אך לישראל, לדבריו, התסבוכת הזו בעזה תהיה הרסנית, במיוחד בלי בעלות ברית שיישארו לצידה.

"לכן, בכירים אמריקאים אומרים שאם ישראל תבצע מבצע צבאי גדול ברפיח, בניגוד להתנגדות הממשל, הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירות נשק לישראל", אמר. "זה לא רק בגלל הרצון האמריקאי למנוע עוד קורבנות בקרב אזרחי עזה או בגלל שזה יעורר עוד יותר את דעת הקהל העולמית נגד ישראל. זה גם כי בממשל מאמינים שהסתערות על רפיח תפגע בתקוות להסדר שבויים, עליו יש כעת זרעי תקווה".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

לטענתו, הממשל האמריקאי רוצה לגבש את ההסכם עם הסעודים על מנת להגיד לנתניהו: "אתה יכול להיזכר כמי שעמד בראש האסון הצבאי הגדול של ישראל, או כמי שהוביל את ישראל מחוץ לעזה ופתח את הדרך ליחסים תקינים עם המדינה המוסלמית החשובה ביותר. הבחירה שלך. והם רוצים להציע את הבחירה הזו בפומבי, כדי שכל ישראלי יוכל לראות אותה".

הוא סיכם ואמר כי הוא סבור שהאינטרס ארוך הטווח של ישראל נמצא בריאד, לא ברפיח: "שני הנתיבים לא בטוחים ושניהם כרוכים בסיכון. ואני יודע שלא קל לישראלים לשקול את זה כשכל העולם מבקר אותם על התנהלותם בעזה".