בלוגרית עיראקית בשם אום פאהד, נורתה למוות בשישי בערב על ידי אדם שנסע ברכב מחוץ לביתה בבגדד, כך מסרו הרשויות. לפי דיווחים שונים, מדובר בתוקף יחיד שהיה רכוב על אופנוע. הוא ניגש לפאהד, ששמה הוא גופרן סוואדי, כשישבה בקאדילק שלה, הרג אותה ולאחר מכן לקח את הטלפון שלה. לפי צילומי מצלמות האבטחה ששודרו על ידי הטלוויזיה העיראקית, הוא ירה לתוך המכונית שלה לפני שברח.

"פגיעה ביחסי השכנות": עיראק מגיבה לתקיפה האיראנית החריגה
מלכת היופי של עיראק תמכה בישראל ושילמה מחיר יקר: "מי שתומך בחמאס תומך בטרור"

@om.fahd9

معليكم بلكفشهًً 😜🤣🤣🤣🐆🐆🐆😡

♬ الصوت الأصلي - om.fahd9

הבלוגרית המפורסמת צילמה כמה שעות לפני הירצחה סרטון בחשבון הסנפצ'אט שלה, כשהיא יושבת בסלון יופי ומציגה את התסרוקת שלה כשברקע שירים העיראקים.

משרד הפנים של עיראק אמר כי הוקם צוות שמטרתו לחקור את המקרה, אך עם זאת טרם בוצעו מעצרים. ברשתות החברתיות הופץ סרטון של אחיה יוצא אל הרחוב וזועק אל כוחות הביטחון: "אני רוצה שתעשו צדק עם אחותי, תגידו לי מי הרוצח".

האירוע התרחש בשכונת זייונה, הנחשבת כיוקרתית בבגדד. באותה שכונה נהרג חוקר ומומחה העיראקי, הישאם אל-השמי, בשנת 2020. חיסולו עורר זעזוע במדינה וגינוי מהאו"ם.

כוכבת הרשת הפכה לפופולרית ועוקבים אחריה כמעט חצי מיליון אנשים. היא הייתה מפרסמת סרטונים שלה, כשהיא רוקדת לצלילי מוזיקה עיראקית, ומציגה את חיי היומיום שלה.

הממשל העיראקי נגד הטיקטוק

טיקטוק היא אחת הפלטפורמות החברתיות הפופולריות יותר בעיראק, ונמצאת בשימות על ידי כמעט 32 מיליון אנשים - כך דיווחה קבוצת הניטור העצמאית "מרכז המדיה הדיגיטלי העיראקית". בעיראק כולה, לפי 2022, ישנם 44.5 מיליון תושבים.

למרות זאת, מדובר בפלטפורמה שסביבה המון מחלוקות בשנים האחרונות במדינה. גורמים רשמיים טענו כי מדובר ב"התפוררות המרקם החברתי העיראקי", ומשרד התקשורת במדינה אף ביקש לחסום את הפלטפורמה.

בשנה שעברה פתחה ממשלת עיראק בקמפיין ל"ניקוי תוכן" ברשתות החברתיות, שלדברי הממשל מפר ערכים של "מוסר ומסורת". על כן, הוקמה בממשלה העיראקית ועדה לאיתור סרטונים שנראים פוגעניים ברשתות החברתיות. הממשלה גם יצרה פלטפורמה נוספת בשם Balgh, שבה משתמשים יכולים לדווח על הסרת תוכן.

פאהד הייתה אחת מבין שישה יוצרי תוכן עיראקים שקיבלה עונש מאסר בעקבות "פגיעה במוסר ובהגינות הציבורית", ויוצרי התוכן שנשפטו שהו במאסר בין חצי שנה לשנתיים. נפתחו חקירות גם לגבי שמונה משפיענים נוספים, שחלקם נאלצו להתנצל והורידו את התוכן שיצרו.

בפברואר 2023, בית משפט עיראקי גזר עליה שישה חודשי מאסר על "פרסום סרטונים המכילים אמירות מגונות המפרות את הצניעות והמוסר הציבורי, והצגה שלהם לציבור באמצעות אתרי מדיה חברתית".

 לפי ה"וושינגטון פוסט", זו לא הפעם הראשונה שיוצרת תוכן עיראקית פופולרית נרצחה. בשנת 2018, טרה פארס, דוגמנית ומשפיענית אינסטגרם עם למעלה משני מיליון עוקבים, נורתה למוות לאור יום במכוניתה בבגדד. לא בוצעו מעצרים בפרשה, ושר הפנים העיראקי בזמנו האשים "קבוצות פורעי חוק קיצוניות" בכך שהם עומדים מאחורי הרצח שלה.