מלחמת חרבות ברזל: על פי דיווחים ערבים, למרות שחיזבאללה אינו מוכן לסגת, הוא הוכיח את מהירות ההסתגלות שלו ואת יכולתו לאמץ טקטיקות צבאיות מתקדמות במהלך המלחמה. לאחר עשרת הימים הראשונים של המלחמה חיזבאללה שינה את הטקטיקה שלו, במיוחד לאחר הופעת ההתפתחות הטכנולוגית הגדולה עליה מסתמך צה"ל, בכל הקשור לניצול כלי טיס בלתי מאוישים וקישורם ללוויינים ולבינה מלאכותית.

"מבחינתו המצב מצוין": למה הכניסה לרפיח תהיה מתנה גדולה לסינוואר?
מעל הראש של סינוואר: נתניהו קיים משא ומתן מול הג'יהאד האסלאמי | דיווח

מתחילת המלחמה היה ברור המיקוד הישראלי בפעולת כלי טיס בלתי מאוישים מתקדמים המסוגלים לזהות מטרה ולפגוע בה בהסתמך על אמצעים טכנולוגיים, המצוידים באמצעי הבינה המלאכותית העדכניים ביותר.

מקורות מעורים אומרים דרך "אל-נשרה" שכלי טיס בלתי מאוישים ישראלים אינם חדשים והשימוש בהם בפעם הראשונה אירע לפני יותר מ-20 שנה, והם שימשו במלחמות קודמות בלבנון, עזה ואפילו בסוריה, אך שילובם עם בינה מלאכותית ופיתוח נשקיהם הביא לפריצת דרך.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פעילות חטיבת ׳כרמלי׳ (2) במרחב מסדרון מרכז הרצועה (צילום :דובר צה"ל)

לטענת העיתון "אל-נשרה", מלחמת כלי הטיס הבלתי מאוישים היא הכותרת הבולטת ביותר במלחמה היום בין חיזבאללה לצה"ל. חיזבאללה שינה עד היום 6 פעמים את הטקטיקות הצבאיות שלו כדי לעמוד בסוג הלחימה המדובר, וצמצם את ההפסדים בנפש שהיו גדולים בתחילת המלחמה בגלל כלי הטיס הבלתי מאוישים.

הם מציינים שמה שקרה לחיזבאללה במלחמה היווה הזדמנות להכיר את ההתקדמות האיכותית הגדולה אליה הגיע צה"ל בסוגיית כלי הטיס הבלתי מאוישים, וזה יעזור לו בעתיד לנסות להסתגל לסוג זה של מלחמות. לישראל יש סוגים רבים של כלי טיס בלתי מאוישים, הבולטים שבהם לפי המקורות הם הרמס 450 והרמס 900 וכלי הטיס הבלתי מאויש "איתן".

לפי המקורות, שני כלי הטיס הבלתי מאוישים הראשונים הם הנפוצים ביותר במלחמה הנוכחית והם הופלו באמצעות טילי קרקע-אוויר הנישאים על הכתף המהווים את המערכות הפשוטות ביותר של חזבאללה להגנה אווירית. כלי הטיס הבלתי מאויש "איתן", שהוא הבולט ביותר בישראל והגדול ביותר מבחינת גודל, משמש בכמה מפעולות החיסול שמבצע צה"ל והוא מהווה את הדאגה העיקרית של חיזבאללה במלחמה.

פעולות החיסול מהוות את הכותרת הרחבה של המלחמה, בגלל ההתפתחות העצומה שליוותה את כלי הטיס הבלתי מאוישים וביכולת המעקב, הניטור והמטרה. למשל, יש הטוענים שפעולת חיסולו של השייח' סאלח עארורי בוצעה ממטוסים שהתמקמו מחוץ למים הטריטוריאליים של לבנון, ויש האומרים שכלי הטיס הבלתי מאויש שתקף אחד הלוחמים המשתייכים לארגון בכפר רמאן היה ממוקם מעל הגבול הצפוני של ישראל, ולכן מלחמה זו מהווה את החרדה הגדולה ביותר של הארגון.

במהלך תקופה זו התברר שצה"ל מחזיק במאגר מטרות אנושיות גדול. אנו רואים מסוג החיסולים המבוצעים שיש לו שמות של מנהיגים בכירים בארגון, ופרטים רבים עליהם המאפשרים לו לנטר אותם ולפגוע בהם. לדברי המקורות, "צה"ל אוסף את המידע הזה מאז 2006, יש לו כמה שמות של מי שהשתתפו במלחמה ההיא והוא חיכה לרגע המתאים לפגוע בהם".

המקורות מציינים שישראל הצליחה היום להשקיע את המידע הזה לאחר קישורו לאמצעים הטכנולוגיים העדכניים ביותר, תוך הסתמכות על טביעות קוליות, זיהוי פנים, תנועת כלי רכב, טלפונים, מצלמות מעקב אזרחיות וכו'. תגובת חיזבאללה על החיסולים החלה לקבל אופי שונה.