מאלמו בימים אלה היא מקום של ניגודים עזים. בתחנת הרכבת המרכזית של העיר השבדית המנומנמת דיילים בחולצות עם לוגו האירוויזיון מוודאים שאף מבקר לא יפספס שההצגה הכי גדולה באירופה תיערך כאן במוצ״ש, אבל רעש המסוקים החריג והשוטרים שנמצאים בכוננות מוגברת בכל פינה מעידים שהשנה בכל זאת החגיגה איננה שלמה. 

גרטה נגד עדן גולן: הפגנות פרו פלסטיניות סוערות במאלמו | צפו
למרות קריאות הבוז מהקהל: עדן גולן עלתה לגמר האירוויזיון

לאחר הזכייה בשנה שעברה, בשבדיה קיוו לנצל את העובדה שמיליוני עיניים יופנו לעברם כדי להציג לעולם את הצד היפה של מאלמו, ״בירת הרב-תרבותיות״ במדינה. בשנים האחרונות הרב-תרבותיות הזו - כמחצית מתושביה של מאלמו מגיעים ״מרקע זר״, כלומר מחוץ לשבדיה, ורבים מהם מוסלמים - התבלטה בתקשורת בעיקר כמקור למתיחות. האירוויזיון, שנחשב למקפצה תיירותית ותודעתית אדירה לעיר המארחת, נראה אז כהזדמנות פז לשנות את התדמית הזו. כעת, למרות המוני השלטים עם סלוגן התחרות שמכריזים בחגיגיות כי ״כולנו מאוחדים באמצעות המוזיקה״ עדיין מעטרים בצבעוניות את מרכז העיר, במאלמו בעיקר מקווים שהכל יעבור בשלום.

את מירב הדאגה מעוררת כמובן המשלחת הישראלית, שזוכה כאן לאבטחה חסרת תקדים. אם בשנה שעברה התקשורת האנגלית התעניינה בנועה קירל, השנה הנוכחות התקשורתית של עדן גולן - למרות המיקום הגבוה של השיר ״הוריקן״ בעשירייה הראשונה של טבלאות ההימורים - מצומצמת ככל האפשר. כל אזכור של ישראל עלול להיתקל בקריאות פרו-פלשתיניות, והרשויות יעשו הכל להימנע מכך. שריקות הבוז הרמות שנשמעו בחזרה הגנרלית כשעדן עלתה לשיר היו דוגמא להתגשמות הסיוט עבור המארגנים. בגמר הגדול, בשידור חי מול כול אירופה, הסיכון כמובן גדול פי כמה. 

המלחמה בעזה מאיימת לסחוף את התחרות לביצה טובענית של פוליטיקה והפגנות. במאלמו ובקופנהגן השכנה, בה מתאכסנים לא מעט חובבי אירוויזיון, כבר יש מקומות שהצהירו כי ייכבו את הטלוויזיה כאשר השיר הישראלי יעלה. במשטרת מאלמו אפילו אמרו שהם מתכוננים לאפשרות שהמונים יפגינו נגד ישראל, ואצלנו המטה ללוחמה בטרור הוציא אזהרת מסע ממוקדת לתחרות. במרכז העיר, אתרים יהודיים וישראליים זוכים לשכבת אבטחה נוספת. בית הכנסת ההיסטורי של מאלמו - בניין יפהפה ומטופח, בעל עיטורים מוריים ייחודיים מאבן סקנדינבית חומה - סגור לחלוטין, וברחוב מולו הוצבו מחסומי בטון. 

הנוכחות המוסלמית והפרו-פלשתינית ברחובות ברורה מאוד, ונוכחות יהודית או ישראלית פומבית כמעט לא ניתן למצוא. בימים אלה, חוסר הביטחון של הקהילה היהודית כאן מקבל ביטוי ויזואלי מוחשי.

ולמרות הכל, עזה עדיין נראית רחוקה מאוד מסקנדינביה. מבקרים רבים ששוחחנו עמם השבוע התעניינו בתחרות, בשירים המובילים ובמסיבות שילוו את הגמר הגדול, והתרחקו מפוליטיקה כמו מאש. וחרף האזהרות, גם ישראלים חובבי אירוויזיון הגיעו למאלמו. ״ננהג בזהירות, אלה לא זמנים רגילים״, הצהירו בפנינו, ״אבל לא ניתן להם לעצור אותנו״. זו גם הרוח שמלווה את המשלחת הישראלית: דווקא השנה, נשיר בגאווה. למרות הכל.