גורמים פוליטיים וכלי התקשורת בצרפת כולם תוהים מה יכולה להיות המשמעות של ניצחון אפשרי לכוחות הימין הקיצוני בפרלמנט הצרפתי, לאחר שנשיא צרפת הכריז על פיזור ״האסיפה הלאומית״ ובחירות בזק.

המהלך מציע לימין הקיצוני סיכוי להשפעה פוליטית ממשית. מקור המקורב לעמנואל מקרון, נשיא צרפת, אמר לסוכנות הידיעות הבריטית ״רויטרס״ שכוחו של הנשיא המכהן הצטמצם מאז איבד את הרוב המוחלט בפרלמנט לפני שנתיים ולא נראה שיסחוף אחריו את ההמונים ויזכה ברוב מפתיע, כעת למפלגת ״רנסנס״ של מקרון יש כיום 169 מחוקקים בבית התחתון מתוך 577, ל״חזית הלאומית״ יש 88 מחוקקים. אם מפלגת ״החזית הלאומית״ של מארין לה פן אכן תצליח להגדיל את מספר מושביה בפרלמנט, ההימור הוא, לפי אותו מקור, ששלוש השנים הבאות יוכיחו את האימפוטנטיות של מפלגת מקרון בעיני הבוחרים ויערערו את קמפיין הנשיאות ב- 2027. ההצבעה תתקיים בשני סבבים ב-30 ביוני וב-7 ביולי עבור 577 מחוקקים והממשלה הבאה תיכנס לתפקיד בחודש יולי.

לה פן תנסה למנף את הפופולריות העולה שלה מהבחירות האחרונות ותתמקד סביב חוסר שביעות הרצון מיוקר המחיה, מדיניות ההגירה שהוביל מקרון וגם מסגנונו של מקרון עצמו כנשיא, שמכונה ״מקרוניזם״. יעל ברון-פיבה, נשיאת האסיפה הלאומית הרחיקה את עצמה מהחלטתו של הנשיא ואמרה כי ״הייתה דרך אחרת, דרך של קואליציה״ והוסיפה כי לדעתה ״זה מעציב אותי שאנחנו לא יכולים להתגבר על המריבות המפלגתיות הללו. על האידיאולוגיות המפלגתיות - זה פספוס״ כך לפי העיתון הצרפתי ״לה מונד״.

מארין לה פן (צילום: AFP)
מארין לה פן (צילום: AFP)

״הסימנים מצביעים על כך ש״החזית הלאומית״ תזכה ברוב יחסי או מוחלט״ כך אמר לרויטרס עמנואל פלרין, חבר פרלמנט ממפלגת ״רנסנס״, ״אבל מכריחים את הצרפתים לחשוב על הסיכונים הכרוכים בדבר״ אמר המחוקק. גם אם ״החזית הלאומית״ מפלגת ימין קיצוני, אירוסקפטית, מתנגדת להגירה, אכן תזכה ברוב, מקרון ימשיך לכהן כנשיא צרפת לשלוש שנים נוספות ויוותר האחראי על מדיניות ההגנה והחוץ אבל הוא יאבד את הכוח לקבוע את סדר היום המקומי, החל ממדיניות פנים-כלכלית ועד תקציבים דבר שישפיע בתורו על מדיניות החוץ כמו תקצוב הסיוע הצבאי לאוקראינה שכן יזדקק לגיבוי הפרלמנט בהחלטה על המסגרת הכלכלית בצרפת.

בחירות הבזק יגיעו גם זמן קצר לפני פתיחת אירועי אולימפיאדת פריז ב-26 ביולי, כאשר כל העיניים נשואות לצרפת. "אלה יהיו הבחירות הפרלמנטריות המשמעותיות ביותר עבור צרפת ועבור הצרפתים בתולדות הרפובליקה החמישית", אמר שר האוצר ברונו לה מאייר לרדיו RTL, בהתייחסו לחוקת שארל דה גול משנת 1958, שנחשבת לנקודת המוצא של הפוליטיקה הצרפתית המודרנית. מצע החזית הלאומית מראה הוצאות ציבוריות גבוהות יותר, למרות החוב המשמעותי שכבר מוטל על כתפיה של צרפת ומאיים להעלות עוד יותר את עלויות מימון הבנקים, המפלגה מציגה גם מדיניות הגירה נוקשה, הפסקת איחוד המשפחות, העדפה לאזרחי צרפת בגישה לדיור סוציאלי ולבטל תושבות למהגרים שאינם עובדים במשך יותר משנה. תוצאות הבחירות תלויות במידה רבה בתחושת המחויבות של מצביעי השמאל והמרכז-ימין לרעיון של חסימת הימין הקיצוני ממוקדי הכוח וההשפעה.

מפלגות משמאל ומימין ארגנו היום (שני) פגישות ודנו בבריתות אפשריות, כמו עמותות פמיניסטיות שקראו לאיגוד גוש מפלגות השמאל  כדי להביס את הימין הקיצוני, שלדבריהן מהווה איום על זכויות נשים וללהט"ב.