ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב היום (שלישי) לדיווחים לפיהם הושג ההסכם בין איראן לבין מעצמות על תכנית הגרעין ואמר כי מדובר ב"טעות בקנה מידה היסטורי".
נתניהו התייחס להסכם בווינה, אמר כי מדובר בטעות בקנה מידה היסטורי, והוסיף כי יעשה כל שביכולתו כדי לבלום את השאיפות הגרעיניות של איראן.
"איראן הולכת לקבל נתיב בטוח לנשק גרעיני. רבות מהמגבלות שהיו אמורות למנוע ממנה מלהגיע לשם הוסרו", אמר נתניהו בתחילת פגישה עם שר החוץ ההולנדי, ברט קונדרס בירושלים. נתניהו מתח ביקורת על המעצמות שגילו פשרנות והוסיף כי "כשמוכנים לעשות הסכם בכל מחיר - זאת התוצאה. 

נתניהו תוקף את הסכם הגרעין
בכל התחומים שהיו אמורים למנוע מאיראן את היכולת להתחמש בנשק גרעיני נעשו ויתורים מפליגים".

"איראן תקבל מאות מיליארדי דולרים שישמשו לטרור"
עוד אמר ראש הממשלה, כי איראן זכתה בכספים רבים שיופנו נגד מדינות העולם החופשי. לדבריו "איראן תקבל מאות מיליארדי דולרים שבאמצעותם היא תוכל לתדלק את מכונת הטרור, ההתפשטות והתוקפנות שלה במזרח התיכון ובעולם כולו".
נתניהו הוסיף כי "אי אפשר למנוע הסכם כשהנושאים ונותנים בו מוכנים לעשות עוד ועוד ויתורים למי שקורא גם תוך כדי השיחות 'מוות לארצות הברית'. 
ידענו היטב שהרצון לחתום על ההסכם חזק יותר מכל דבר ולכן לא התחייבנו למנוע הסכם. כן התחייבנו למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני – וההתחייבות הזאת עומדת בעינה".
כזכור הבוקר דווח כי איראן והמעצמות הגיעו להסכם היסטורי על על תכנית הגרעין, כך אמר דיפלומט איראני. על  פי ההסכם, טהרן תהנה מהקלה בסנקציות בתמורה להגבלות על תכנית הגרעין.
"כל העבודה הקשה שעשינו השתלמה וסגרנו את העסקה", אמר הדיפלומט לסוכנות הידיעות רויטרס. דיפלומט מערבי המעורה בשיחות אישר את הדברים: "כן, יש הסכם".

שיחות הגרעין בוינה. צילום: רויטרס
 
מקור דיפלומטי אמר הלילה לסוכנות הידיעות רויטרס כי ההסכם יכלול גישה של פקחי או"ם לכלל אתרי הגרעין הצבאיים ואם יתבדו חששות המערב, הסנקציות נגד איראן יוסרו בשנת 2016. 
על פי ההסכם, איראן תוכל לשמור את מרבית התשתית הגרעינית שלה, ולהעשיר אורניום על אדמתה. מנגד, ההסכם דורש מאיראן ללבלום את התפתחות התשתית ואף להחזירה לאחור לתקופה של 15-10 שנים.
בנושא אמברגו הנשק נראה כי איראן התקפלה. על פי מקור דיפלומטי, אמברגו הנשק שהוטל על טהרן יישאר על כנו למשך חמש שנים ואילו הסנקציות על טילים למשך שמונה שנים.
עוד אמר המקור, כי איראן הסכימה לתכנית לפיה הסנקציות יוחזרו בתוך 65 ימים אם תפר את הסכם הגרעין.
ישראל תפעל כעת בקונגרס על מנת לנסות למנוע את אישור ההסכם. על פי הפשרה שהושגה באפריל, יהיו לקונגרס 30 ימים לעבור על ההסכם. לאחר מכן יהיו לנשיא אובמה 12 ימים להטיל וטו על החוק ואז 10 ימים לקונגרס להצביע שוב כדי לעקוף את הווטו של הנשיא.
עוד נקבע בהצעה, שהנשיא אובמה לא יוכל להסיר את הסנקציות שהוטלו על ידי הקונגרס האמריקאי ב-52 הימים האלה.