מועצת הביטחון צפויה לאשר היום (שני) את נוסח הסכם הגרעין בין איראן למעצמות שנחתם בשבוע שעבר בווינה.



המועצה תדון ואחר כך תצביע על הצעת החלטה אמריקאית שהפיצה בסוף השבוע שגרירת ארה״ב באו״ם סמנתה פאואר.



הצעת ההחלטה האמריקאית, לפי פאואר, ״תתמוך בהסכם ותכלול צעדים חשובים אחרים, כולל צעדים שיבואו במקומם של הסנקציות הקיימות ויכללו מסגרת של מגבלות חדשות ומחייבות שסוכם עליהן בווינה״.



המשמעות המעשית של הצעת ההחלטה האמריקאית היא שהסנקציות שהטילה מועצת הביטחון על איראן לפני שנים יבוטלו לאלתר ובמקומן תאמץ המועצה את ההגבלות נגד איראן, הכלולות בהסכם וינה.



הצעת ההחלטה האמריקאית צפויה לקבל אישור פה אחד של חברות המועצה. הסנקציות החד־צדדיות שהטילה ארה״ב על איראן שרירות ותקפות. גורל הסנקציות האמריקאיות יוכרע על פי ההצבעה בקונגרס שתתקיים בתום 60 הימים שניתנו למחוקקים לעיין בתוכן ההסכם.



אישור ההסכם עם איראן במועצת הביטחון מעניק לו תוקף לא רק של המעצמות שניהלו את המו״מ עם איראן וחתמו עליו, אלא מעגן אותו גם כמסמך של האו״ם וכנכס של הקהילה הבינלאומית.



המהלך האמריקאי במועצת הביטחון צפוי לרכך את ההתנגדות להסכם בגבעת הקפיטול ולעורר מחשבה שנייה בקרב שולליו, שכן אישור ההסכם היום במועצת הביטחון מדגיש את שותפות המעצמות בניסוח ההסכם. מחוקקים לא יוכלו להתעלם מהעובדה שסיכול ההסכם על ידם לא ימנע את יישומו. יתרה מזו, הוא עלול אף לעודד את רוסיה וסין, ואולי גם את צרפת ובריטניה, לפעול באופן חד־ צדדי ולחדש את יחסי הסחר עם איראן.



הסנאטורית הדמוקרטית המוערכת דיאן פיינשטיין הדגישה אתמול בראיון לתוכנית ״מול פני האומה״ כי ההסכם עם איראן הוא מהלך שהמעצמות שותפות לו. פיינשטיין הביעה תקוותה שההסכם אכן יקבל גם את אישור הקונגרס.



גם מבחינתה של ישראל, אישור ההסכם במועצת הביטחון יקשה על מאבקה נגדו, שכן יהיה מדוברבהסכם המגובה בתמיכה מוצהרת של הקהילה הבינלאומית.