תופעת אל ניניו שמתרחשת השנה באוקיינוס השקט עלולה להציב מיליוני בני אדם בפני רעב כבד ומחסור במים נקיים בחודשים הקרובים – כך נאמר באזהרות שפרסמו האו"ם, מומחים לענייני אקלים וארגוני סיוע.



אל ניניו היא תופעה אקלימית המתרחשת אחת לכמה שנים ובמהלכה נרשמת עלייה בטמפרטורת המים במזרח האוקיינוס השקט. חזאים הזהירו כי אל ניניו הנוכחי עלול להיות החמור ביותר זה 17 שנה וצפוי לגרום גשמים כבדים ושיטפונות במדינות בקרבת קו המשווה וכן טמפרטורות חמות באופן קיצוני במדינות שבדרום־מערב האוקיינוס השקט כמו אוסטרליה ודרום אפריקה.



"לאל ניניו יש את הפוטנציאל לעורר מצב חירום הומינטרי אזורי, ואנחנו מעריכים שעד 4.1 מיליון בני אדם נמצאים בסיכון כתוצאה ממחסור במים, חוסר ביטחון תזונתי ומחלות ברחבי האוקיינוס השקט", אמר האחראי לאזור הפסיפי במשרד המתאם לעניינים הומינטריים של האו"ם, סונה גודניץ, בשיחה עם "הגרדיאן", "מדינות כמו פפואה גינאה החדשה, פיג'י, טונגה ואיי שלמה כבר מרגישות את תנאי הבצורת שעלולים לסבך את המצב ההומינטרי במדינות שרק השתקמו מההרס שגרמו הציקלונים האחרונים".



כבר כיום אפשר לראות את ההשלכות של אל ניניו: שריפות יער גדולות באינדונזיה יצרו אובך כבד בדרום־מזרח אסיה, ובפפואה גינאה החדשה מתו יותר מ־20 בני אדם בשל רעב וזיהום של מי שתייה. "הבצורת פה נמשכת כבר שלושה חודשים, ובאזורים שהושפעו מהבצורת יש מחסור חמור במזון ובמים, וייתכן שמספר המתים גבוה יותר", אמר מתאם האסונות המחוזי בפפואה גינאה החדשה, מייקל אירה אפה, לרדיו בניו זילנד.



דוח של ארגון הסיוע אוקספם הזהיר בתחילת החודש כי קרוב לעשרה מיליון בני אדם עלולים לעמוד בפני רעב כבד בשל הפגיעה של אל ניניו בתבואה החקלאית. הארגון קרא לקהילה הבינלאומית להתגייס במהירות על מנת למנוע מצבי חירום הומינטריים משמעותיים.



"למדינות העניות ביותר אין את המערכות המתאימות והן פגיעות ביותר", אמרה ד"ר הלן סזוקה, העומדת בראש הסניף האוסטרלי של אוקספם, "מיליוני בני אדם עלולים לסבול אם לא תהיה להם גישה למים, ואם מחירי המזון יעלו, העניים שוב יישארו מאחור".