עליזה בן נון לא חשבה שכך תתחיל את תפקידה כשגרירת ישראל בצרפת. שלושת החודשים שחלפו מאז נכנסה לתפקיד היו עמוסים ואינטנסיביים - גל הטרור שפרץ בארץ סביב המתיחות בהר הבית, החלטת האיחוד האירופי על סימון מוצרים מההתנחלויות ומרמת הגולן, וכמובן מתקפת הטרור בפריז בסוף השבוע האחרון. 



"הייתי בבית", מספרת בן נון על הרגע שבו קיבלה את ההודעה על מתקפת הטרור. "בדיוק סיימנו שבוע עמוס וצפיתי בפרק של הומלנד על סוריה ועל דאע"ש כשהחלו לזרום הידיעות על הפיגועים. הרגשתי שהמציאות גוברת על כל תסריט אפשרי".



בן נון, דיפלומטית מוערכת במשרד החוץ, חשה שבעקבות מתקפת הטרור צרפת לא תשוב להיות כשהייתה. "אם עד עכשיו היה מתח גדול בצרפת בין זכויות אדם וצנעת הפרט אל מול צורכי הביטחון", היא אומרת, "עכשיו זה כבר יואץ לכיוון של צורכי הביטחון. זה מה שיכריע עכשיו בצרפת. הם הבינו את המסר והם מודעים לכך, והם ישנו את החוקים שלהם כך שיוכלו לבצע מעקבים וחקירות. יש עכשיו עלייה של גורמי ימין קיצוני בצרפת, שדורשים להדק את הפיקוח ולהעיף את הזרים. אבל זו בעיה, כי מבחינה הומנית אי אפשר להתעלם מהמצוקות האישיות. הצרפתים בתהליך של הבנה והטמעה שיש בעיה עם שטף האנשים שמגיעים. מדובר באוכלוסייה המוסלמית הגדולה באירופה, ויש הרבה בעיות שצריכים להתמודד איתן כמו ההסתה במסגדים ועוד. זו התמודדות שנדרשת מאירופה כולה".




זירת הפיגוע במסעדה בפריז. צילום: רויטרס



לטענת בן נון, צרפת היא כרגע מדינה בטראומה, שממנה תתקשה להתאושש. "כרגע כל מה שניתן לעשות מבחינה דיפלומטית זה לעמוד לצדם", אומרת בן נון. "אנחנו בארץ לא כל כך מבינים את המנטליות שלהם. הם נתפסים לנו כאדישים. אנחנו לא מבינים למה לא מצלמים את זירות הפיגוע, למה לא מראים דם, ועבורם זה חלק ממה שהם תופסים כחוסן לאומי. לא להראות חולשה. הם מתייצבים מאחורי ההנהגה. בינתיים הם לא מחפשים אשמים". 



“איש לא צפה שזה יקרה"



בן נון שימשה בעבר שגרירה בהונגריה ובתפקידה האחרון כיהנה כראש המטה המדיני של שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן. לטענתה, בצרפת כרגע מפנימים את העובדה שהפיגוע בוצע נגד צרפתים; לא נגד יהודים על אדמת צרפת ולא נגד מי שפגע באסלאם, אלא נגד העם הצרפתי. "זה לא טרור נגד הקהילה היהודית, זו אמירה פוליטית מדינית עולמית", היא מבהירה.



לאחר מתקפת הטרור מיהרה ישראל להתייצב לצד צרפת ולסייע בחקירת הפיגוע ובמתן מודיעין, ואף שיגרה גורמי ביטחון שיסייעו בחקירת הפיגוע בפריז. אלא שלצד הסיוע, אי אפשר היה להתעלם מהקריאות בציבור שקשרו בין הפיגועים בצרפת לגל הטרור בישראל, דרשו מאירופה להביע את אותה תחושת הזדהות עם מצבם וקיוו שהאירועים האחרונים יובילו לשינוי בעמדת האיחוד האירופי כלפי הסכסוך הישראלי־פלסטיני. בן נון ממהרת לצנן את ההתלהבות. "בכל מה שקשור במאבק בין כוחות האור באופל, הקשר בינינו לצרפת יתחזק", היא אומרת, "אבל בכל מה שקשור לסכסוך הישראלי־פלסטיני לא הייתי בונה תלי תלים של תקוות".



למה? הצרפתים לא ירגישו כעת שאנחנו באותו צד של המתרס?


"בנושאים שקשורים למזרח התיכון אנחנו באותו הצד, ומבחינת כל אותם גורמים שמערערים את היציבות אנחנו באותו צד, אבל כשמדובר בסכסוך הישראלי־פלסטיני אנחנו מסכימים שלא להסכים. אירוע הטרור לא ישנה את עמדתם. יש בממשל עמדות מסורתיות פרו־פלסטיניות, וזה לא ישתנה עכשיו".



אז בזמן שהם נאבקים בעליית דאע"ש, הם ימשיכו לסמן מוצרים מההתנחלויות?


"יש פער בין הצרכים שלנו למה שהם מבינים כצרכים שלנו, וסימון המוצרים נופל בדיוק שם. זה לא ישנה את עמדתם".



האם פריז הפכה למקום לא בטוח בכלל, וליהודים בפרט?


"אני לא חושבת שפריז היא מקום לא בטוח. זה כמו שמישהו היה אומר שישראל לא בטוחה בעקבות פיגוע כזה או אחר. אבל כמו שאומרים, הכתובת הייתה על הקיר: השינויים וההתעצמות של דאע"ש יחד עם זרם הפליטים והמהגרים. הרבה דיברו על היתכנות של פיגוע בצרפת, אבל איש לא צפה שזה יקרה בכזאת עוצמה. מבחינת הקהילות היהודיות, אנחנו ממשיכים לאבטח אותן בצורה מקסימלית מאז הפיגוע בהיפר כשר, כולל את בתי הכנסת ובתי הספר הצרפתיים. מקצים לזה כוח אדם ותשומת לב".