חגיגות השנה האזרחית החדשה ברחבי אירופה נערכו תחת אבטחה כבדה ביותר, בשל מידע מודיעיני שלפיו מחבלים המזוהים עם דאעש מתכוונים לבצע פיגוע המוני באחת הערים המרכזיות ביבשת. בבריסל בוטלו החגיגות כליל, ובמינכן נסגרו תחנות רכבת על רקע התרעה ממוקדת על פיגוע התאבדות צפוי. האיום על פיגועים חבלניים אומנם לא התממש, אבל בשבוע האחרון התברר כי בלילה שנחשב לאחד השמחים ביותר בשנה חוותה אירופה מתקפה אחרת – של טרור מיני חסר תקדים.



סלינה היא עובדת חברת ביטוח מהעיר קובלנץ שבמערב גרמניה. הצעירה בת ה־26 וחברתה בילו בחגיגות הסילבסטר בעיר קלן. בשעה ארבע לפנות בוקר, אור ל־1 בינואר 2016, כאשר השתיים היו בתחנת הרכבת המקומית בהמתנה לרכבת שתיקח אותן הביתה, החל עבורן סיוט שהן לא ישכחו לעולם. קבוצת גברים צעירים שהיו באולם התחנה, ואשר לדבריה היו "בעלי עור כהה ודיברו ערבית", החלו לקרוא לעברן "כלבות". "הם הביטו בנו כאילו היינו בשר חופשי בסופרמרקט, בדקו לראות אם אנחנו עדיין טריות", סיפרה סלינה, שלא הסכימה לחשוף את שם משפחתה, לערוץ הטלוויזיה הגרמני SWR. "הרגשנו ידיים שנוגעות בנו, בישבנים שלנו ובחלקים אחרים בגוף. אי אפשר לתאר את זה. מעולם לא פחדתי כך".



שתי הצעירות הצליחו להתחמק מתוקפיהן, אבל סלינה הודתה כי הן לא מתכוונות להתקרב לערים גדולות בתקופה הקרובה. "זה היה רגע איום ונורא. עמדנו שם לבדנו וכולם מסביבנו, מאות גברים, הקיפו אותנו ולא ידענו מה הם רוצים לעשות לנו", תיארה הצעירה הנסערת. "המשטרה הייתה במקום, אבל השוטרים לא התערבו חוץ מלירות לעברם זיקוקים ורקטות. אני חושבת שהם בעצמם גם פחדו".



עזב את תפקידו בסוף השבוע. אלברס. צילום: רויטרס
עזב את תפקידו בסוף השבוע. אלברס. צילום: רויטרס



גם צעירה בריטית שהגיעה לחגוג את ראש השנה האזרחית בקלן חוותה חוויה דומה, כאשר עשרות גברים הקיפו אותה ואת חבריה. "הם ניסו לחבק אותנו, לנשק אותנו, לגרום לנו ללכת איתם. לא הסכמנו", היא סיפרה, נרעדת, ל־BBC. "אחד מהם גנב את התיק של חברה שלי, אחר ניסה להכניס אותנו לתוך 'המונית הפרטית' שלו. פחדתי. כולנו פחדנו. לא נחזור לקלן לעולם, אמרתי לחברי ולמשפחתי שאני לא אשוב לשם עד שהמצב יחזור להיות בשליטה".


הגיבור השוודי



העדויות של סלינה ושל הצעירה הבריטית הן רק שתיים מתוך עשרות מקרים שנחשפו בימים האחרונים, וגוללו את האירועים המזעזעים שהתרחשו בתחנת הרכבת של קלן בערב השנה החדשה. לפי החשד, כאלף בני אדם שתוארו כגברים ממוצא ערבי או צפון אפריקאי, תקפו מינית ושדדו מאות נשים בתחנת הרכבת ובקתדרלה של קלן, כאשר ישנם גם דיווחים על מקרי אונס שבוצעו בצעירות. המשטרה המקומית מסרה בשבת האחרונה כי התקבלו לפחות 379 תלונות ברוח הדברים, כאשר 40% מתוכן היו על תקיפות מיניות. עד כה זוהו לפחות 31 חשודים, כולל 18 מבקשי מקלט, ולפי משרד הפנים מדובר בתשעה אלג'יראים, שמונה מרוקאים, ארבעה סורים, חמישה איראנים, שני גרמנים וכן תושבי עיראק, סרביה וארצות הברית.



מפקד משטרת קלן, וולפגנג אלברס, כבר שילם את המחיר על המחדל ונאלץ לעזוב את תפקידו בסוף השבוע. אתמול הודה שר המשפטים הגרמני, הייקו מאאס, כי ההערכה היא שמדובר בהתקפה מתוכננת מראש. "אף אחד לא יכול לומר לי שזה לא היה מתואם ומתוכנן", אמר בראיון ל"בילד" הגרמני. "החשד שלי הוא שהתאריך הספציפי הזה נבחר ושהיו אנשים שציפו לכך. זה יוסיף עוד ממד לפשעים האלה". הצהובון אף ציטט דוחות משטרתיים מסווגים שלפיהם המתקפה תואמה באמצעות רשתות חברתיות.



התדהמה על האירועים בקלן לא הייתה סוף פסוק, כאשר בהדרגה התברר כי לא מדובר בעיר היחידה שבה התרחשו תקריות דומות. גם בהמבורג, דיסלדורף, פרנקפורט, שטוטגרט ובילפלד התקבלו דיווחים על עשרות מקרים של תקיפות מיניות, ודיווחים הגיעו גם משווייץ, שוודיה, פינלנד, צרפת ואוסטריה עם טענות שכוחות המשטרה ניסו להסתיר את הפרטים האמיתיים בדבר היקף האירועים.



ויש גם גיבורים חדשים בצל האירועים הקשים. אחד מהם הוא אזמג'ון שוקירגב, מכונאי רכב בן 23 שהיגר לשוודיה לפני חמש שנים, שהפך לגיבור כאשר הכניס למכוניתו צעירה שהייתה מוקפת בגברים צעירים שעמדו לאנוס אותה. "אם מישהו אחר היה באותו מצב, אני מקווה שגם הוא היה עוזר", אמר לאתר החדשות של ה"ברומטרן". "כולנו שכנים ואנחנו חייבים לעזור אחד לשני".



מקשיחים עמדות


אירועי ליל הסילבסטר מגיעים כשאירופה עדיין מחפשת דרכים להתמודד עם משבר הפליטים והמהגרים, אחרי שבשנה שעברה נרשם שיא של יותר ממיליון בני אדם שנכנסו, באופן חוקי או בלתי חוקי, לתוך גבולות האיחוד האירופי בדרך הים והיבשה. אף על פי שהרשויות בגרמניה ובמדינות נוספות הבהירו כי אין להטיל את האחריות לאירועי ראש השנה האזרחית רק על הפליטים ומבקשי המקלט, העדויות החוזרות ונשנות על צעירים דוברי ערבית שנטלו חלק בתקיפות המיניות ובמעשי השוד צפויות להגביר את הלחץ על מקבלי ההחלטות ברחבי האיחוד לנקוט צעדים נחושים ומהירים יותר על מנת לעצור את הזרם הבלתי פוסק של הפליטים – זרם, שלפי הערכות מעודכנות, עשוי להגיע במהלך 2016 לשלושה מיליון בני אדם.



מי שעומדת בעין הסערה היא קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אשר זכתה בחודשים האחרונים לשבחים על נכונותה לפתוח את שערי ארצה למאות אלפי מבקשי מקלט ממדינות ערב. המגזין "טיים", שבחר בה לאשת השנה של 2015, ציין בנימוקים כי נחישותה לאפשר את כניסתם של הפליטים, בעוד מדינות אחרות דווקא סוגרות את הגבול, הייתה אחת הסיבות לכך שהיא קיבלה את התואר המכובד. "היא ביקשה מארצה יותר מכפי שפוליטיקאים מעזים לבקש", הסבירו עורכי המגזין האמריקאי.



"חייבת ללכת הביתה". מרקל. צילום: רויטרס
"חייבת ללכת הביתה". מרקל. צילום: רויטרס



כעת נאלצת קנצלרית הברזל להראות שוב כי יש לה צד קשוח, במיוחד כלפי מי שניצלו לרעה את טוב לבה. בימים הקרובים צפויה הקואליציה בראשותה להציג חבילת הצעות חוק שנועדו להביא לגירושם של מבקשי מקלט ופליטים שביצעו עברות, וזאת בניגוד לחוקים הנוכחיים, הקובעים שניתן לגרש מבקשי מקלט רק אם הורשעו ונידונו לשלוש שנות מאסר לפחות. "עלינו לשקול זאת כאשר יש מי שמפסידים את הזכות שלהם ליהנות מהאירוח שלנו", אמרה בשבוע שעבר. "עבריינים סדרתיים שלדוגמה שבים לשדוד, או שוב ושוב תוקפים נשים, חייבים להרגיש את עוצמתו של החוק".



באו"ם, מסתמן, מקבלים בהבנה את ההקשחה בעמדתה של מרקל. "היישום של החוק הפלילי נגד מי שהתנהגו באופן שבו הדברים התרחשו בהחלט ראוי, ואין להם זכות לקבל מקלט", אמר הנציג המיוחד של האו"ם לענייני הגירה, פיטר סת'רלנד. "עם זאת, אסור לנו להגיב יתר על המידה נגד קבוצה שלמה של אנשים".



מי שמיהרו לנצל את האירועים הם פעילי "פגידה", התנועה שחרתה על דגלה להילחם "בהשתלטות המוסלמית על אירופה" ואחרי חודשים אחדים של שקט תעשייתי, שבו הפעילים לרחובות בסוף השבוע האחרון והשמיעו את קולם בהפגנה גדולה בקלן. "אני בספק אם גרמניה מסוגלת לטפל בבעיות שהפליטים מביאים עמם", אמרה המפגינה פטרה סטוהל, שהטילה את האחריות על הקנצלרית. "זה לא יכול להימשך. אנגלה מרקל חייבת ללכת הביתה".



מהעבר האחר התייצבה הפגנה של נשים ופעילים נגד גזענות, שדחו בשאט נפש את הניצול הציני של התקיפות המיניות. "מתי אנשים יבינו שזה לא נוגע לפליטים? זה לגבינו הנשים, שחיות תחת איום של תקיפה מינית יום־יום", אמרה אחת המשתתפות. "'פגידה' משתמשים בהתקפות האלה עבור הכוונות הפוליטיות שלהם, אבל לא באמת אכפת להם מאיתנו. מעולם לא היה להם אכפת".