אחרי שעות ארוכות של המתנה, אישרה הלילה (שבת) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי איראן עמדה בהתחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות ובעקבות זאת הוסרו מיד הסנקציות הבינלאומיות על הרפובליקה האסלאמית. מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו, הכריז כי הדוח שהוא הגיש למועצת הביטחון של האו"ם ולמועצת הנציבים של הסוכנות מבוסס על קביעת הפקחים בשטח שהגיעו למסקנה כי "איראן השלימה את הצעדים המקדימים הדרושים על מנת להתחיל את יישום ההסכם".



אמאנו הדגיש כי כעת תתחיל איראן לאפשר פיקוח קבוע של פקחי הסוכנות במתקניה הגרעיניים על מנת שניתן יהיה לוודא שכל הפעילות היא לצורכי שלום. "היחסים בין איראן לבין הסוכנות לאנרגיה אטומית נכנסים כעת לשלב חדש", אמר. "זה יום חשוב עבור הקהילה הבינלאומית. אני מברך את כל מי שסייעו לזה להפוך למציאות".



במסגרת ההסכם, הייתה צריכה איראן לצמצם את העשרת האורניום מרמה של עשרים אחוז שמאפשרת פיתוח של נשק גרעיני לרמה של 3.67 אחוזים ולצמצם את מאגר האורניום המועשר שלה ל-300 קילוגרם בלבד. היא גם נדרשה להסיר את ליבת כור המים הכבדים באראק, אשר מאפשר פיתוח של פצצה מבוססת פלוטוניום, ובשבוע שעבר הודיעו האיראנים כי הם יצקו במקום בטון. כמו כן, התחייבה טהרן להפעיל לא יותר מ-5,600 צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן בנתנז ולהוציא את כל החומרים הגרעיניים ממתקן ההעשרה בפורדו.



"הוכחה שניתן לפתור את הסוגיות הקשות ביותר"


זמן קצר לאחר מכן התייצבו שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, ושרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, והכריזו על הסרתן של הסנקציות הבינלאומיות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על איראן מאז שנת 2010 בשל המשך תכנית הגרעין וסירובה של טהרן להפסיק את העשרת האורניום.



בנוסף, הוציא נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, צו שמבטל את כל הסנקציות האמריקאיות הקשורות לגרעין האיראני וגם האיחוד האירופי קיבל החלטה דומה. "כל הצדדים משוכנעים לחלוטין שההסכם ההיסטורי הזה יהיה מוצק והוגן, וכי הוא עומד בדרישות של כל הצדדים; יישום ראוי של הסכם הגרעין האיראני יתרום להשגת שלום בינלאומי משופר, יציבות וביטחון", נאמר בהודעה המשותפת של שרי החוץ. "ההישג הזה מראה שעם רצון פוליטי, התמדה ובאמצעות דיפלומטיה רב צדדית, אנחנו יכולים לפתור את הסוגיות הקשות ביותר ולמצוא פתרונות מעשיים שניתן ליישם ביעילות. זה מסר מעודד ומוצק שהקהילה הבינלאומית חייבת לזכור במאמצים שלנו להפוך את העולם למקום בטוח יותר".