חשד לחיסול בבולגריה: כלי תקשורת בבולגריה ומקורות ערבים דיווחו היום (שישי) כי בשגרירות הפלסטינית בסופיה נמצא ללא רוח חיים עומאר זאיד (52), פלסטיני המבוקש על ידי ישראל, שהסתתר מאז חודש דצמבר בשגרירות  - מחשש שיוסגר לישראל.



משפחתו של האסיר הפלסטיני זאיד, מהכפר יאמון, ממערב לג'נין אישרו כי בן המשפחה חוסל בירי בתוך שגרירות פלסטינית בסופיה בבולגריה. לאחר הפרסומים הורה יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, להקים ועדת חקירה לבירור נסיבות חיסולו של האסיר הפלסטיני לשעבר. בתוך כך מנכ"ל משרד החוץ הפלסטיני תייסיר ג'ראדת, אמר כי צוות של השגרירות מצא את גופתו של זאיד בגינה בשטח השגרירות. לדבריו זאיד היה בחיים ונמצא דם על פניו. ג'ראדת הוסיף כי זאיד נפטר באמבולנס בדרכו לבית החולים.



בחודש דצמבר האחרון פנתה שגרירות ישראל בסופיה לשלטונות הבולגריים בבקשה להסגיר את זאיד, שהורשע ברצח תלמיד ישיבה ונמלט מישראל לאחר שנידון בשנת 1986 למאסר עולם. ארבע שנים לאחר שהחל לרצות את מאסרו הצליח זאיד להימלט משומריו כשנלקח לבדיקות בבית חולים וחצה את הגבול לאחת ממדינות ערב. בשנת 1994 הגיע לבולגריה, השתקע בסופיה ואף קיבל אזרחות בולגרית יחד עם אשתו ושלושת ילדיו.



נמלט לשגרירות לאחר שהבין כי הוא מבוקש


זמן קצר לאחר שהתקבלה בקשת ההסגרה משגרירות ישראל בסופיה פשטה משטרת בולגריה על ביתו של זאיד, אך הוא לא היה בביתו. לאחר ששמע כי הוא מבוקש על ידי משטרת בולגריה, החליט זייד להימלט לבניין שגרירות הרשות בעיר הבירה. למרות אולטימטום שהציבה לו משטרת סופיה - הוא מסרב לצאת מבניין השגרירות.



"עומאר היה לוחם פוליטי שהגן על העניין הפלסטיני וסבל מעינויים וממכות קשות בכלא הישראלי, ואף הושם בבידוד במשך 60 ימים. היום הוא כבר אינו מסכן את ישראל. הוא מסרב להסגיר את עצמו ולא ייצא מבניין שגרירות הרשות הפלסטינית בסופיה", אמר אחיו של זאיד, חמזה. אחמד מדבוח, שגריר הרשות הפלסטינית בבולגריה, אמר כי ב־28 בדצמבר הודיע לזאיד כי הוא מעניק לו 24 שעות להסגיר את עצמו לכוחות הביטחון הבולגריים.



החזית העממית לשחרור פלסטין, בה היה פעיל נאיף הפנתה היום אצבע מאשימה כלפי המוסד. גם השר הפלסטיני לענייני אסירים, עיסא קראקע, בכיר ברשות הפנה אצבע מאשימה למוסד ולממשלת ישראל. כלי תקשורת פלסטינים מדווחים כי זאיד היה במעקב של אנשי מודיעין ישראלים לפני כמספר חודשים וישראל אף דרשה את הסגרתו, מה שהביא אותו לקבלת מקלט.



מושל ג'נין, איברהים רמדאן, שלח בשבוע שעבר מכתב לשגריר הפלסטיני בבולגריה אגרת בה הוא דרש לתמוך במבוקש והביע דאגה בשל הלחץ האדיר לדבריו של ישראל על בולגריה להביא להסגרתו. הוא אף העלה על נס את המאמצים של השגרירות להגן על זאיד.



אחיו של איש החזית העממית עומר נאיף חמזה התייחס לחיסול ואמר: "הפקידים בשגרירות הפלסטינית בבולגריה נטשו את השגרירות, כולל אנשי הביטחון. הם נעלו את הדלתות ועומר נותר לבדו בשגרירות, עד שהגיעו אנשי המוסד, פתחו את הדלתות ונכנסו למבנה בצורה טבעית. לאחר מכן, הם דקרו את עומר והיכו אותו במקלות עד למוות".



בכיר החמאס, מוסא אבו מרזוק, הגיב גם הוא ואמר כי "אם הדברים של האח נכונים, אז מדובר במזימה לחיסולו של אחד מגיבורי העם הפלסטיני, בצורה זולה ללא כבוד ובשפלות. יש לחקור את החיסול בשקיפות, כדי לחשוף את האמת בפני העם הפלסטיני ולבוא חשבון עם האחראים לפשע. על הרוצח הפושע להבין שהטרור שלו לא יעבור בשלום, והוא ישלם מחיר פשעיו".




"ישראל ובולגריה ניצבות באותו צד במאבק נגד הטרור"



הדיווח על החיסול מתרחש יום לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, נועד בלשכתו עם ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב, שהגיע לישראל. נתניהו הבהיר כי "ישראל ובולגריה ניצבות באותו צד במאבק נגד הטרור והקיצוניות האסלאמית. זהו מאבק לא רק על עתיד מדינותינו, אלא על עתיד ערכינו המשותפים ותרבותנו המשותפת". ראש ממשלת בולגריה בוריסוב הדגיש כי "בכל הקשור לתחום הביטחון והמלחמה בטרור, השגנו דברים רבים יחד ואנו עושים דברים רבים יחד, ואינני מסתיר את העובדה שקיימנו גם שיחות טלפון רבות בנושא זה".