עיתונאית מערב הסעודית, לוג'ין אל־הדלול, נמצאת בימים אלו בעין הסערה לאחר שהשתתפה בסרט דוקומנטרי אמריקאי שמכתים את שמו של המשטר המלוכני במדינה. בסרט, הנקרא Saudi Arabia Uncovered, מדברת אל־הדלול על היעדר החופש לנשים במשטר המנהיג כיום את העולם הסוני ועל אווירת הדיכוי והפחד שמאפיינת את החיים בממלכה.



אל־הדלול הצטלמה גם לסרטון הפרומו לסרט, שצפוי לעלות לשידור בארצות הברית ב־29 במרץ. הסעודים רואים בסרט זה כפוגע במשטר ובחוקי הממלכה, ובעקבות השתתפותה בסרט כבר עברה אל־הדלול שיימינג ברשת, ואף הומצא האשטאג מיוחד על שמה: #לוג'ין_משתתפת_בסרט_שפוגע_במולדת. 



מנגד, נשים רבות דווקא שאבו כוח מסיפורה של אל־הדלול. "אני מברכת אותך על האומץ שלך", כתבה לה אישה מערב הסעודית וסיפרה כי התגרשה לפני חמש שנים לאחר מסע ייסורים ארוך, וכעת לא מאפשרים לה להוציא דרכונים לשני ילדיה, "כי צריך את אישור האב". "הגרוש שלי הוא מגלומן שאוהב לשלוט בכוח הזרוע", כתבה האישה. "הוא היה נרקומן ונשלח לכלא. הוא נטש את ילדיו, ולמרות שקיבלתי הצעה טובה לעבודה מחוץ לממלכה, אני כבר שלוש שנים מנסה לשכנע את השופט להוציא לילדי דרכונים כי 'אין אבא'. אבל השופטים תמיד עומדים לצד הגברים".



מיסא אל-עמודי. צילום מסך



"גאה בהשתתפותי"

זו אינה הפעם הראשונה שאל־הדלול, כיום תושבת קנדה שלה רבע מיליון עוקבים בטוויטר, מחוללת סערה בארצה. ב־2013, בעת שהותה בקנדה, הסירה אל־הדלול את החיג'אב ועוררה סערה לאחר שכתבה: "לא נתכסה". בשנה שעברה היא נעצרה באשמת "עידוד נשים לנהוג ברכב". יחד איתה הייתה חברתה, פעילת זכויות האדם מיסא אל־עמודי. ב־12 בפברואר 2015, בתום 70 ימי מעצר, השתיים שוחררו. גם היום, לאחר השתתפותה בסרט אנטי־ממסדי, היא לא נרתעת: "אני גאה בהשתתפותי בסרט זה", אמרה. "אני פועלת כדי לשחרר את האישה הסעודית מהתקנות והחוקים ששולטים בה וגוזלים את חירותה".



גם בעלה של אל־הדלול זה שש שנים, פהד אל־בתירי, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני גאה באשתי ובכל מעשיה. אני תומך בכל מה שהיא עושה. לוג’ין פועלת מתוך שליחות בלבד". העובדה שבעלה עמד לצדה אינה מובנת מאליה. גם לו עשו שיימינג ברשתות החברתיות וכתבו, בין היתר: "אל־הדלול פוגעת במולדת, ובעלה אף מתגאה בה". העדויות שמוצגות בסרט על היעדר השוויון בערב הסעודית מושמעות על רקע ההחלטה הטרייה בממלכה להתיר לנשים להציג את מועמדותן בבחירות ברשויות המקומיות. בינתיים, הפרלמנט נותר מחוץ לתחום עבורן.



הדוח האחרון של הפורום הכלכלי בדאבוס, על שנת 2015, בחן את מעמד הנשים ב־145 מדינות העולם. הסקר בדק את הפערים בין גברים לנשים בתחומי כלכלה, שוק העבודה, הלימודים, הבריאות וכן העצמה פוליטית. מדינות ערב משתרכות במקומות האחרונים בדוח זה. על פי הדוח, תימן מדורגת במקום האחרון מבחינת פערים בין גברים לנשים (145), לפניה פקיסטן (144) וסוריה (143). איראן במקום ה־141, ירדן – 140, מרוקו – 139, לבנון – 138, מצרים – 136, עומאן – 135 וסעודיה במקום ה־134. המצב של הנשים במדינות המפרץ האחרות קצת יותר טוב: כווית – 117, איחוד האמירויות – 119, קטאר – 122, בחריין – 123, ותוניסיה - שנחשבה עד לאחרונה למקום טוב לנשים - הגיעה למקום ה־127. בסוגיית חינוך האישה, הגיעה תימן למקום ה־142, ואילו כווית הייתה המדינה הערבית שזכתה לדירוג הטוב ביותר והשתבצה במקום 77.



מבחינת סוגיית העצמת האישה, מספר המתייחס למספרן בפרלמנט המקומי, אלג'יריה זכתה במיקום הטוב ביותר, וקטאר הגיעה למקום הלפני אחרון. אף שהנשים בנסיכות זו קיבלו זכות להצביע ב־2003, החוק מגביל את מספרן בפרלמנט. לבנון, שנחשבת עם הפנים למערב, נמצאת במקום 143 מבחינת העצמת נשים, כאשר בפרלמנט 3% נשים בלבד. עומאן במקום ה־142, כוויית במקום ה־141, תימן – 140, מצרים – 132 וערב הסעודית הגיעה למקום ה־121.