נשיא ארצות הברית ברק אובמה פנה הערב (ראשון) לאומה האמריקאית, בעקבות הטבח הנורא שאירע הבוקר במועדון המזוהה עם הקהילה הגאה באורלנדו, פלורידה, שם נרצחו כ-50 בני אדם וגינה את המעשה. "אנחנו עדיין לומדים את האירוע והחקירה נמשכת, אין לנו עדיין מידע מדויק על מה שהוביל את אותו אדם לבצע את הירי", אמר אובמה. "הנחתי את כל גורמי הביטחון ואנשי החקירה לבדוק מאיפה הגיע ומה היו כוונותיו של היורה, ואין ספק שהוא היה מלא בשנאה. בימים הקרובים נגלה למה זה קרה", הוסיף.



"שוחחתי עם ראש עיריית אורלנדו והבעתי בפניו את צערי לאבדן החיים האמריקאים. הצעתי את כל העזרה ואנחנו נעשה מה שצריך. אנו מביעים תודה גם לכוחות המשטרה שהגיבו לאירוע במקצועיות רבה, הצילו חיים ועצרו את המקרה זה מלהפך לאסון קשה יותר. לעולם לא נוכל להודות להם מספיק. זה בהחלט יום שובר לב לנו ולכל חברינו בקהילה הלהט"בית", אמר הנשיא האמריקאי.



עוד התייחס למקום בו בוצע הירי ואמר כי "היורה כיוון למועדון בו אנשים באו לחיות, לרקוד, ולשיר והם הותקפו במקום של סולידריות וכוח. מקום בו אנשים באים לעורר מודעות ולהביע דעתם בכל מה שקשור לזכויות אדם, כלומר - שהתקרית הזאת נוגעת לכל אמריקאי באשר הוא כיוון שזו פגיעה בכולנו. זו פגיעה בכל מי שמאמין בעקרונות של המדינה שלנו. אלה הם הערכים שהופכים אותנו לאמריקאים".




שוטרים בזירת האירוע, הבוקר. צילום: רויטרס


לאחר נאומו של אובמה: דאעש נטל אחריות

כחצי שעה לאחר דבריו של נשיא ארצות הברית, ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) נטל אחריות על הטבח. הארגון לא מסר פרטים נוספים על היורה עצמו שביצע את הירי, עומאר מטין (29), אזרח אמריקאי ממוצא אפגני ותושב פלורידה, שלפני המעשה אף התקשר למשטרה המקומית ונשבע אמונים לארגון הטרור.

הדברים נמסרו בהמשך לדיווחים של המשטרה המקומית כי ה-FBI החל לבדוק קשר של היורה לארגון טרור אסלאמי קיצוני. לאחר מכן אף דווח כי מטין היה בין השנים 2013-2014 תחת מעקב של ה-FBI בחשד שהשתייך לארגון הטרור דאעש. עוד דווח כי בשל חוסר ראיות, נסגרו התיקים נגדו. מוקדם יותר, גורמים המזוהים עם המדינה האסלאמית חגגו את המתקפה שביצע היורה במועדון. אחד התומכים של דאעש כתב בטוויטר: "אפילו אם יהרגו אותך אחי, אנו מתפללים עבורך שתקבל את גן העדן. אנחנו נהיה אחרייך לאחר שהרגת 50 כופרים". 


היורה עומאר מטין, נשבע אמונים לדאעש. צילום מסך



ריבלין: "מתקפה פחדנית ונפשעת" 


גם המנהיגים בישראל ביקשו להביע סולידריות בעקבות הטבח ושלחו תנחומים לאזרחי ארצות הברית. נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שלח הערב אגרת תנחומים אל מקבילו האמריקאי, בה נכתב: "אנו שוב חשים בכאב האיום בעקבות האבדן הקשה של חיי אדם, הכאב הקשה למראה דמם השפוך של צעירים חפים מפשע. אין נחמה עבור אלה אשר יקיריהם נקרעו מהם ברגע אחד באמצע החיים. המתקפה באורלנדו נגד הקהילה הלהט"בית פחדנית ונפשעת".  עוד כתב ריבלין: "העם בישראל עומד כתף אל כתף לצד אחינו ואחיותינו האמריקאים במאבקם המוסרי והמוצדק נגד האלימות בכל צורותיה. בשם העם בישראל, אני מבקש לשלוח אלייך את תנחומינו למשפחות הקורבנות ואת תפילותינו להחלמה מהירה של הפצועים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הביע את תנחומיו ומסר: "בשם ממשלת ישראל ואזרחי ישראל, אני שולח את תנחומינו הכנים לעם האמריקני, בעקבות המתקפה הנפשעת על קהילת הלהט"ב באורלנדו. ישראל ניצבת כתף אל כתף לצדה של ארצות הברית בשעה טרגית זו. אנו משתתפים בצערן של משפחות הקורבנות ושולחים איחולי החלמה שלמה ומהירה לפצועים". 

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג התייחס לטבח וכתב מוקדם יותר בעמוד הפייסבוק שלו: "ליבנו ומחשבותינו עם קורבנות החושך האנושי והשנאה בטבח באורלנדו. הקרב רחוק מלהסתיים אבל כמילות השיר: 'We shall all overcome'".