רציחתה של חברת הלייבור ג'ו קוקס, שתמכה בהישארותה של בריטניה באיחוד האירופי, הותירה רבים מתושבי הממלכה המאוחדת בהלם בסוף השבוע האחרון. מעבר לאבל ולזעזוע על מותה האכזרי של חברת בית הנבחרים הצעירה (42), שנורתה ונדקרה ביום חמישי, מנסים אזרחי בריטניה להתמודד עם הרצח הפוליטי, שייתכן שיהווה משקל במשאל העם המכריע ביום חמישי הקרוב בנוגע להישארותה של בריטניה באיחוד. 



מחוץ לביתה ולמשרדה של קוקס הניחו אזרחים רבים נרות ופרחים ורבים אחרים התאספו מחוץ לבניין בית הנבחרים הבריטי בלונדון לזכרה. נשיא ארה"ב ברק אובמה התקשר לבעלה של קוקס, ברנדן, והביע בפניו תנחומים על הרצח. "הנשיא ציין כי העולם הוא מקום טוב יותר בזכות השירות שהיא העניקה לאחרים, וכי לא יכולה להיות שום הצדקה לפשע הנתעב הזה, אשר לקח מהקהילה, מהמשפחה ומהאומה אישה מסורה, אמא ומשרתת ציבור", נמסר בהודעת הבית הלבן. 
 
במקביל לתדהמה על מותה, שקשור ככל הנראה לסוגיית עתידה של בריטניה באיחוד, נמשכת החקירה נגד הנאשם ברציחתה של קוקס, גנן תימהוני בשם תומאס מייר (52), שנעצר זמן קצר לאחר שרצח על פי החשד את חברת הפרלמנט. התביעה הכללית בבריטניה פעלה במהירות מרשימה וכבר אתמול הוגש כתב אישום נגד מייר בגין רציחתה של קוקס, כאשר המניע לאירוע הוא תמיכתה בהישארותה של בריטניה באיחוד האירופי. עדי ראייה שהיו בזירת הרצח טענו כי שניות ספורות לפני שירה בקוקס צעק מייר "בריטניה תחילה".
 
פרחים בסמוך למקום הרצחה של קוקס. צילום: רויטרס
פרחים בסמוך למקום הרצחה של קוקס. צילום: רויטרס

 

אתמול, בדיון שנערך בנוכחותו של מייר בבית המשפט, הוא עמד מאחורי זכוכית משוריינת.כאשר התבקש על ידי השופטים להזדהות בשמו, ענה מייר, "שמי הוא מוות לבוגדים, חופש לבריטניה". מלבד האישום ברצח מואשם מייר בהחזקת נשק בכוונה לבצע מעשה פשע. השופטת, אמה הרבוטנוט, הורתה לשלוח את מייר לבדיקה פסיכיאטרית והסבירה: "בהתחשב בשם שהוא נקב לעצמו מול בית המשפט כרגע, הוא חייב להיבדק על ידי פסיכיאטר". 
 
חבריה ובני משפחתה של קוקס פתחו שלשום בקמפיין שנועד לגייס כספים לזכרה. בתוך יומיים בלבד נאספו בקרן הצדקה על שמה של קוקס כ־300 אלף יורו. 
 

הנאשם רכש מדריך לבניית כלי נשק ביתיים

בסוף השבוע התירה משטרת בריטניה לפרסם כי רק בחודש מרץ האחרון התלוננה קוקס על מכתבי איומים שקיבלה בעקבות הקמפיין שניהלה להישארות בריטניה באיחוד. דובר הסקוטלנד יארד מסר כי האיש ששלח את מכתבי האיום לקוקס וחברות פרלמנט נוספות נעצר והוזהר, אולם הדגיש כי לא מדובר במייר. הוא סיפר גם כי המשטרה הבריטית שקלה להציב שמירה על קוקס, אולם היא נרצחה למרבה הצער עוד בטרם התקבלה החלטה. בעקבות הרצח הונחו חברי פרלמנט בריטים לנקוט צעדי זהירות ולדווח למשטרה על כל חשד שמתעורר על ניסיון לפגוע בהם. 
 
קוקס נחשבה לכוכבת עולה במפלגת הלייבור ובפוליטיקה הבריטית ורבים צפו לה עתיד מזהיר. חברי הארגון "בריטניה תחילה", שהוקם בניסיון לשכנע את המצביעים כי על בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי, טענו בסוף השבוע כי מייר אינו חבר בארגון וגינו בחריפות את הרצח. 
 
במהלך החקירה בסוף השבוע התברר כי מייר היה קשור ככל הנראה לארגוני ימין קיצוניים, בהם גם ארגונים ניאו־נאציים. על פי החשד הוא רכש מדריך לבניית כלי נשק ביתיים, ובעבר גם רכש את ספרו של אדולף היטלר "Ich Kampfe" המפרט את שיטות הפעולה של האס.אס ויחידות עילית של הצבא הנאצי. אחיו למחצה של מייר, דווין, סיפר כי מייר סבל מהפרעה אובססיבית כפייתית בילדותו שגרמה לו לשפשף את עורו בספוגי כלים, ושכניו של מייר תיארו אותו כ"אדם מתבודד". 
 
ג'ו קוקס. צילום: פייסבוק
ג'ו קוקס. צילום: פייסבוק

 
בראיון לתקשורת הבריטית אמר האח כי "אנו המומים לחלוטין. הוא מעולם לא הביע דעות פוליטיות, לא אמר דבר על בריטניה תחילה ולא הביע דעות גזעניות. הבעיה היחידה שלו הייתה בעיה נפשית. הוא היה אובססיבי לגבי ההיגיינה האישית שלו. הוא לא אדם שהיה יכול לפגוע בזבוב". 
 
פוליטיקאים רבים בבריטניה ובעולם נשאו דברים לזכרה של קוקס. מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין לקח חלק בטקס מיוחד לזכרה של קוקס ביום חמישי בערב בכיכר הפרלמנט בלונדון. "הממלכה בהלם. גב' קוקס הייתה עמיתה אהובה במיוחד", אמר קורבין. גם ראש הממשלה דיוויד קמרון התייחס להתנקשות בקוקס ואמר כי "המוות של ג'ו קוקס הוא טרגדיה. היא הייתה חברת פרלמנט מחויבת ודואגת". המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב הילרי קלינטון ספדה לקוקס ואמרה כי "זה אכזרי ונורא שחייה נגדעו. זה קריטי שבריטניה וארה"ב יעמדו יחד נגד שנאה ואלימות". 
 
בין מספידיה הרבים של קוקס הייתה גם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שאמרה: "אנו נמצאים ברגע קשה מאוד, שמזכיר לנו את הצורך להראות אחדות פוליטית ככל האפשר".

השלכות על משאל העם הגורלי

רציחתה של חברת הפרלמנט הבריטי ג'ו קוקס לא רק גרמה לזעזוע בבריטניה, אלא גם שינתה את הטון בקמפיינים המתנהלים בעד ונגד פרישה מהאיחוד האירופי. פחות משבוע לפני שאזרחי הממלכה יכריעו בקלפיות אם להישאר באיחוד האירופי או לפרוש ממנו, החליטו ראשי הקמפיינים להנמיך את הלהבות ולשמור על טונים מרוככים בעקבות הרצח של קוקס, שנודעה כפעילה למען הישארותה של בריטניה באיחוד האירופי. 

הוויכוח אם להישאר באיחוד או לפרוש ממנו פילג את המפלגה השמרנית, העומדת בשלטון כיום. ראש הממשלה דיוויד קמרון התחייב לפני בחירות 2015 כי אם ייבחר לתפקיד ראש הממשלה יקיים משאל עם על ההישארות באיחוד האירופי, לאחר קריאות של חברי פרלמנט רבים שדרשו לפרוש ממנו. קמרון מנהל מאז את הקמפיין להישארותה של בריטניה באיחוד, והפסד במשאל העם עלול לגרום לו להתפטר או להיות מודח מתפקידו. 

גם חברי מפלגת הלייבור בראשות ג'רמי קורבין תומכים בהישארותה של בריטניה באיחוד האירופי וכן המפלגה הליברל דמוקרטית. ראשי התומכים בהישארות באיחוד טוענים כי בריטניה תצליח להשפיע ולגרום לשינויים חשובים באירופה רק דרך הישארות באיחוד, וכי פרישה תגרום נזק כלכלי עצום ליחסי המסחר של בריטניה עם מדינות אירופה. גם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הביע תמיכה נלהבת בהישארותה של הממלכה הבריטית באיחוד ואף טען כי "פרישה של בריטניה תביא אותה לסוף התור מבחינת חברות אמריקאיות הסוחרות עם אירופה". 

מנגד, תנועת ה"פרישה" מונהגת בידי ראש עיריית לונדון לשעבר בוריס ג'ונסון ושר המשפטים הבריטי מייקל גוב. השניים הם חברי המפלגה השמרנית, וג'ונסון, אחד הפוליטיקאים הפופולריים ביותר בבריטניה, רמז לאחרונה כי יציב את עצמו כאלטרנטיבה לדיוויד קמרון בבחירות הקרובות. הם נתמכים על ידי "מפלגת העצמאות" (UKIP) ורבים מחברי המפלגה השמרנית. ראשי תנועת העזיבה טוענים כי האיחוד האירופי עבר שינויים גדולים מאז הקמתו וכי בריטניה איבדה את השפעתה בתוך האיחוד, בעיקר כאחת המדינות הגדולות באירופה. בנוסף, ראשי התנועה מתנגדים לתוכנית חלוקת הפליטים של האיחוד האירופי ולהגירה ההמונית בשנים האחרונות של אזרחים ממדינות מזרח אירופה, שמיליונים מהם היגרו לבריטניה. גו'נסון וחבריו טוענים כי "על בריטניה לדאוג לבריטניה תחילה, לא לאיחוד האירופי". 

למרות שבחודשים האחרונים הצביעו הסקרים על פער גדול לטובת התומכים בהישארות באיחוד, הצליחו ראשי תנועת הפורשים לצמצם משמעותית את הפער, ועל פי הסקרים האחרונים מתברר כי ישנו רוב קטן לתומכים בפרישה. כך או כך, הסוקרים חוזים מאבק צמוד שיוכרע בפער של אחוזים בודדים.