דרמה לקראת משאל העם שייערך בעוד יומיים בבריטניה: הברונית סיידה וארסי, מבכירות המפלגה השמרנית, שהייתה אחת התומכות הבולטות ביציאת הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי, הודיעה אתמול (שני) במפתיע כי החליטה להצטרף למחנה תומכי ההישארות בשל "שנאת הזרים" שמפגינים תומכי הפרישה.



וארסי, לשעבר יו"ר המפלגה השמרנית שגם כיהנה בממשלתו של דיוויד קמרון עד שהתפטרה לפני כשנתיים בשל התמיכה הבריטית במבצע צוק איתן, ציינה כי החליטה לשנות את עמדתה בשל דבריו של שר המשפטים, מייקל גוב, כי אם טורקיה תצטרף לאיחוד, מספרי המהגרים המוסלמים עלולים לעלות בלי שליטה. סיבה נוספת, לדבריה, הייתה הכרזה השנויה במחלוקת שפרסמה מפלגת העצמאות הבריטית והציגה שיירות של מהגרים באירופה עם הכיתוב "נקודת שבירה".



"אותה כרזה של 'נקודת שבירה' הייתה באמת – עבורי – נקודת השבירה שבה עלי לומר 'אני לא יכולה יותר לתמוך בזה'", אמרה וארסי, בת למהגרים מוסלמים מפקיסטן, בראיון ל"טיימס". "האם אנחנו מוכנים לומר שקרים, להפיץ שנאה ושנאת זרים רק כדי לנצח? עבורי זה צעד אחד יותר מדי". בראיון ל־BBC היא הזהירה כי "הקמפיין הגזעני הזה של שנאת זרים עלול להיות מובן ויעיל בטווח הקצר, אבל הוא גורם נזק ארוך טווח לקהילות שלנו".



כזכור, ביום חמישי הקרוב תקיים בריטניה משאל עם בנוגע להישארותה בקהילה האירופית. אם עד לפני זמן לא רב נראה היה כאילו הסיכויים להצלחת קמפיין העזיבה היו קלושים, בשבועיים האחרונים סקרים רבים החלו להצביע על יתרון למחנה הפורשים. בנוסף לכך, ובתפנית טראגית של המאבק, ביום חמישי האחרון נרצחה חברת הפרלמט מטעם מפלגת הלייבר, ג'ו קוקס, שנחשבה לתומכת גדולה בהשארות המדינה באיחוד האירופי.



השפלה עצמית או מגדלור פרוגרסיבי?



ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הזהיר כי אם בריטניה תעזוב את האיחוד האירופי, זו תהיה "טעות ענקית" וכי "אין דרך חזרה". "זה יהווה הורדה קבועה של מעמדנו בעולם; השפלה עצמית עבור מדינה גאה וחשובה כמו שלנו", כתב קמרון במאמר ב"סאנדיי טלגרף". "לכן כל בנות הברית שלנו רוצות שנישאר. רק האויבים שלנו רוצים שנעזוב. אני אומר: אנחנו לא המדינה ה־28 של האיחוד – אנחנו שחקן גלובלי חשוב מאוד. ולכן עלינו להישאר". 



מנגד, שר המשפטים מייקל גוב, ממובילי מחנה הפורשים, הכריז כי הצבעה בעד עזיבת האיחוד תהפוך את בריטניה ל"מגדלור פרוגרסיבי". "אנשים צריכים להצביע בעד דמוקרטיה, ובריטניה צריכה להצביע בעד תקווה", אמר, "אני לא יכול לחזות את העתיד, אבל אני לא מאמין שעזיבת האיחוד האירופי תהפוך את מעמדנו הכלכלי לגרוע יותר, אני חושב שזה יהיה טוב יותר".