מתקפת הטרור בנמל התעופה הבין לאומי אטאטורק באיסטנבול גבה את חייהם של 42 בני אדם וגרם לכ-100 פצועים. אך בנוסף לפגיעה המחרידה בחיי אדם, מדובר במתקפה על יוקרתה של טורקיה בעולם ועל מיתוגה כמדינה מודרנית, משגשגת ובטוחה. שדה התעופה אטאטורק הוא שדה התעופה הגדול ביותר במדינה, אחד הגדולים ביותר בדרום מזרח אירופה ומרכזה של חברת התעופה הלאומית של טורקיה, טורקיש ארליינס, אחת מחברות התעופה הנחשבות והמוצלחות בעולם. אטאטורק הוא שער כניסה מאסיה לאירופה ועשרות מיליוני נוסעים עוברים בו מידי שנה. מתקפה על שדה התעופה יכולה להתפרש כמתקפה על תעשיית התיירות שלה, מתקפות שהפכו לחותם של ארגון דאעש במהלך השנה האחרונה.



הפיגוע בשדה התעופה אטאטורק
הפיגוע בשדה התעופה אטאטורק



בחודש שעבר ביצעו מחבלים פיגוע באזור ההיסטורי וזנסילר בלב איסטנבול, והביאה למותם של 11 בני אדם ולפציעתם של 36 נוספים. הפיצוץ אירע בעת שאוטובוס משטרתי עבר במקום. השימוש במכונית תופת בלב אזור אזרחי הפיל את החשד על ארגון דאעש, המשתמש בטורקיה כאזור הכנה לפעולותיו בעיראק ובסוריה. מוקדם יותר השנה ביצעו אנשי הארגון פיגוע התאבדות במרכז התיירותי של איסטנבול. המטרה המובהקת של הפיגוע הייתה קבוצת תיירים, ונהרגו בו גם שלושה תיירים ישראלים.  



מתומכת שקטה לאוייבת של דאעש



אחת הסיבות לתופקנות אפשרית של ארגון דאעש כלפי טורקיה היא המעבר בתמיכתה של טורקיה, מגיבוי שקט לכוחות הארגון בעיראק ובסוריה במלחמתם בציר השיעי, לתמיכה גלויה בכוחות סונים המתנגדים לדאעש בסוריה. בימים האחרונים גיבו מטוסים וארטילריה של צבא טורקיה מתקפה נרחבת של ארגוני המורדים הסוריים על עמדות דאעש בעיר אל ראעי בצפון סוריה. על אף שהמתקפה ככל הנראה כשלה היא הסיתה כוחות רבים של ארגון דאעש בזמן שהארגון נמצא בעימותים קשים וייתכן כי זו נקמתו. 



על אף השימוש במחבלים מתאבדים, והדמיון למתקפות דומות של הארגון בעבר, טרם ברור מי האחראי למתקפה הקשה על שדה התעופה. אך המאבק של טורקיה בטרור האיסלאמי מחד, והמתקפות הטרור של הארגונים הכורדים, הפכו את העיר איסטנבול, בעבר מרכז גאה לנס הכלכלי של ממשלו של ארדואן בטורקיה ומרכז תיירותי בין לאומי ראשון במעלה, לעיר במצב של מלחמה הנמצאת על הכוונת של ארגוני הטרור.