משלחת של ארגון ישראייד, שנמצאת בעיר ג'ובה בדרום סודאן, נמצאת תחת מצור כתוצאה ממלחמת האזרחים במדינה הצעירה, החל מאמש. שדה התעופה בעיר נסגר ובאזור מתקיימים קרבות קשים בין צבא ממשלת דרום סודאן למורדים. משרד החוץ הוציא אזהרת מסע למקום וקרא לישראלים להתרחק מהמדינה. בדרום סודאן פועלים ארגונים הומניטריים רבים, כגון ישראייד וגם חברות פיתוח וחברות ביטחוניות מישראל.



ראש משלחת ישראייד בדרום סודאן, אופיליה (שם משפחתה הוסר מטעמי בטחונה), לכודה באזור ובית מלון אשר נמצא קרוב למגוריה הופצץ במהלך האירועים, אמרה כי היא עצובה מאוד בעקבות התגברות האלימה, תוך שהיא נזכרת באופוריה ששררה במדינה עם הקמתה ב-2011.



"זאת כבר לא אותה מדינה. האנשים מפחדים, חסרי תקווה, מתוסכלים וכואבים, כואבים מאוד. בעבר חגגנו את יום העצמאות, רקדנו, שרנו והתחבקנו, לא היו שבטים, לא היו הבדלים. הרגשנו כאילו דרום סודאן מאוחדת. אבל כיום, ביום העצמאות של המדינה, ג'ובה נמצאת תחת אש, איפה שאנשים רקדו ושרו, היום בוכים". 




מדינה צעירה ושסועת קרבות



דרום סודן הפכה למדינה עצמאית ב-9 ביולי 2011, אחרי שתי מלחמות אזרחים ממושכות מול השלטון המרכזי בחרטום מאז שנות ה־50. "מי ייתן והיום הזה יסמל התחלה חדשה של סובלנות, אחדות ואהבה זה לזה", אמר הנשיא סלבה קיר בנאומו בטקס החגיגי שבו נכחו נציגים בכירים מרחבי העולם. "בואו נהפוך את הגיוון התרבותי והאתני שלנו למקור של גאווה ועוצמה, לא של צרות מחשבה ועימות. בואו נאפשר לכל האזרחים של האומה הזו להיות שווים בפני החוק ולקבל גישה שווה להזדמנויות ולאחריות על מנת לשרת את המולדת. כולנו דרום-סודנים".



75% מהאוכלוסייה בסכנה של מחסור במזון
75% מהאוכלוסייה בסכנה של מחסור במזון



אבל שנתיים וחצי מאוחר יותר, הדיבורים על גיוון עדתי ושוויון התנפצו לרסיסים. החלטתו של הנשיא קיר מדצמבר 2013 לפטר את כל הממשלה, ובמיוחד את סגנו ריק מצ'אר, אחרי שהאשים אותו בניסיון הפיכה לקראת הבחירות שהיו אמורות להתקיים בשנת 2015, נתנה את האות לפריצתה של מלחמת אזרחים קשה. מצד אחד ניצב צבא המדינה בהנהגתו של קיר, בן הדינקה, השבט הגדול ביותר בדרום סודן, ומהעבר השני ניצבו לוחמיו של מצ'אר משבט הנואר, שבניו ידועים כלוחמים מסוכנים.



מי ששילמו את המחיר היו אזרחי המדינה הצעירה, כאשר עשרות אלפי בני אדם נהרגו וכשני מיליון נאלצו לעזוב את בתיהם ולהימלט למחנות של האו"ם בתוך דרום סודן או למחנות פליטים במדינות השכנות. דוח של האיחוד האפריקאי מאוקטובר 2015 האשים את כוחות הממשלה ואת המורדים בביצוע פשעי מלחמה שכללו מעשי הרג, עינויים, כריתת איברים, מעשי אונס ואף עדויות על קניבליזם.