מזכיר המדינה של ארצות הברית, ג'ון קרי, יגיע היום (חמישי) למוסקבה על מנת להעמיק את שיתוף הפעולה עם רוסיה במלחמה נגד דאעש. הביקור מעורר התנגדות עזה מצד גורמי ביטחון ומודיעין אמריקניים הטוענים כי לרוסיה וארצות הברית יש תכלית שונה לחלוטין בנוגע ליעדים שכל אחת רוצה להשיג בסוריה. הביקור של קרי, הוא הביקור השלישי ב-12 החודשים האחרונים במוסקבה, ומגיע לאחר שהיחסים בין שתי המדינות המשיכו להידרדר בשנה האחרונה. זאת לאחר שהרוסים התנהלו באופן אגרסיבי עם גירושם של דיפלומטים אמריקניים, תמרונים צבאיים שביצעו בסמוך לאניות מלחמה אמריקניות והתעלמות מקריאה להפסקת התקיפות בסוריה, שם הרוסים הפציצו קבוצות מורדים בתמיכתה של ארה''ב.



היחסים בין מוסקבה לוושינגטון נמצאים במתיחות שיא מאז המשבר באוקראינה, לאחר שהקרמלין ראה בפעילות של נאט''ו לאורך גבולותיה של אוקראינה כבלתי מוצדקת. כמו כן, חששות שעלו לאורך המלחמה בסוריה בשל חילוקי הדעות בין המדינות, היו עלולים להתדרדר לעימות בין המדינות כתוצאה מחישובים מוטעים באוויר או ממפגשים ימיים בין הצבאות. 



קרי, כך נראה, עדיין מקווה לשיתוף פעולה הדוק יותר עם רוסיה כדי להתגבר על חוסר האמון של פקידים רבים שאומרים בוושינגטון כי אין אסטרטגיה להתמודדות עם האתגרים שהרוסים מציבים באירופה וסוריה. "לא ברור מדוע מזכיר המדינה חושב שהוא יכול לגייס את הרוסים לתמוך במטרות של הממשל בסוריה", אמר איש מודיעין אמריקני. "הוא מתעלם מהעובדה כי הרוסים ובעלי בריתם הסורים לא עשו שום הבחנה בין הפצצת דאעש והרג אנשי אופוזיציה מתונים, כאלה שאנחנו כבר מאמנים". הפקיד הוסיף: "למה לנו לחלוק מודיעין ומטרות עם מי שכבר במילא אוספים אחר המידע שיש לנו?".



מזכיר המדינה של ארה''ב קרי עם שר החוץ הרוסי לברוב בפגישתם האחרונה במוסקבה, צילום: רויטרס
מזכיר המדינה של ארה''ב קרי עם שר החוץ הרוסי לברוב בפגישתם האחרונה במוסקבה, צילום: רויטרס




"123 הרוגים בתקיפה מכוונת" 


קציני מודיעין אמריקניים זועמים על המהלך שמוביל קרי מול רוסיה, בטענה כי הרוסים ידעו ששני המחנות המורדים שהפציצו השבוע היו רחוקים מאוד מהיכן שדאעש נמצאים. בבסיסים הללו שתקפו הרוסים שוכנו מורדים המגובים על ידי ארה''ב יחד עם בני משפחותיהם.



בהתקפה הראשונה, ביום שני, נהרגו לפחות 123 בני אדם ונפצעו עשרות נוספים, רבים מהם המורדים שה-CIA מאמן וקציני צבא ומודיעין ממדינות ערביות. ההתקפה השנייה, ביום שלישי, בה נהרגו לפחות 12 לוחמי מורדים בבסיס סמוך. "המחנות נמצאים בשטח הפקר בגבול סוריה עם ירדן ונטול כל כוחות סוריים או לוחמי המדינה האסלאמית, והרוסים תקפו את זה בכוונה", אמרו קציני מודיעין אמריקנים בכירים.



הפצצות בעיר קובאני בסוריה, צילום: רויטרס
הפצצות בעיר קובאני בסוריה, צילום: רויטרס