טרור בניס: 80 הרוגים ועשרות פצועים בפיגוע שאירע היום (שישי), בעיר ניס שבדרום צרפת. על פי הדיווחים, מחבל שנהג במשאית סטה במכוון לעבר החוגגים, דרס אותם ופתח על הנפגעים באש עד שנורה למוות על ידי שוטרים. עד ראייה שהיה במקום אמר כי הוא ראה "גופות בכל מקום, אנשים נדרסו ונורו. יותר מ-100 פצועים". עד ראיה נוסף סיפר כי "המשאית נכנסה באנשים לאורך זמן רב והצליחה לפגוע בהרבה מאוד מבלים, דרסה כמה שאפשר, ועד שנעצרה. לאחר מכן עוד היו חילופי אש בין המחבל לבין השוטרים". על פי דיווחים, במשאית שביצעה את הפיגוע נמצאו מספר רובים ורימוני יד.


הפיגוע בניס
על פי דיווח עדי ראייה, הנהג פתח באש לפני שנכנס למשאית ואז נסע כמעט שני קילומטרים כשהוא פוגע בקהל עד שנורה למוות בידי המשטרה.







אזרחים לאחר הפיגוע. צילום: AFP
אזרחים לאחר הפיגוע. צילום: AFP


אזרחים מתפנים מהנקודה, צילום: רויטרס
אזרחים מתפנים מהנקודה, צילום: רויטרס



נשיא חבל ניס, כריסטיאן אסטרוסי, פרסם בחשבון הטוויטר שלו: "ניסאים יקרים, נראה שנהג משאית הרג עשרות אנשים, הישארו בבתיכם לעת זאת. עיקבו אחרי החדשות".







קורבנות המתקפה בניס, צילום: רויטרס
קורבנות המתקפה בניס, צילום: רויטרס


קורבנות הפיגוע בניס, צילום: רויטרס
קורבנות הפיגוע בניס, צילום: רויטרס



קורבנות הפיגוע בניס, צילום: רויטרס
קורבנות הפיגוע בניס, צילום: רויטרס


הוארך מצב החירום בצרפת


נשיא צרפת, פרנסואה הולנד קיים דיון חירום בעקבות הפיגוע ולאחריו קיים מסיבת עיתונאים, בה הודיע על הארכת מצב החירום במדינה לשלושה חודשים נוספים. "הזוועה הכתה שוב בצרפת", אמר הולנד, "ב-14 ביולי, יום חגנו, משאית דרסה והרגה 80 אנשים, בהם ילדים, בניס. זוהי התקפת טרור שאסור להתעלם ממנה וזה ברור שעלינו לעשות הכל כדי להלחם במגיפת הטרור. הנהג נורה אבל אנחנו נזהה אותו ונגיע לנוספים דרכו".

"צרפת הותקפה ביום חגה כי זכויות אדם הם מטרת הטרור, אני משתתף בצער המשפחות מטעם האומה. אחרי פריז גם ניס הותקפה, צרפת כולה נתונה תחת איום הטרור האסלאמי, תחת נסיבות אלה, עלינו להראות נחישות", הדגיש הנשיא הצרפתי. "בעצת ראש הממשלה ובהסכמת שרי הביטחון, נאריך את מצב הביטחון בשלושה נוספים ונזמן מילואים למשטרה אותם נוכל להציב בגבולות. דבר לא יגרום לנו להיכנע או להרים ידיים. אנו נחזק את פעולותינו בסוריה ועיראק ונילחם במי שתוקפים אותנו", אמר.
 
כמו כן, הודיע הולנד כי בכוונתו לנסוע לניס: "אצא יחד עם ראש הממשלה בכדי לחזק את העיר. צרפת הוכתה על ידי הטרגדיה המפלצתיות הזאת, שרצתה להרוג עשרות אנשים שבאו לחגוג. צרפת נפגעה, אבל היא חזקה ותמיד תהיה חזקה יותר מהפנטים שתקפו אותה. 

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, גינה את פיגוע הטרור והציע לצרפת "כל עזרה שתצטרך" בחקירתו. גם המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ צייץ: "עוד התקפה נוראית, הפעם בניס, צרפת. הרוגים ופצועים רבים, מתי נלמד? המצב רק מתדרדר". בציוץ נוסף הודיע טראמפ כי הוא דוחה את הצהרתו בנוגע למינוי המועמד לסגן הנשיא לאור האירועים בצרפת. 






המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון, הביעה התייחסותה לפיגוע ואמרה שהמערב נמצא במלחמה, אך נוכחות בקרקע לא תכריע אותה. לדבריה, את המאמץ נגד דאעש יש לקיים בעזרת מודיעין ולטפל במגייסי הטרור באינטרנט.




רק היום התייחס הולנד בריאיון המסורתי לכבוד "יום הבסטיליה" למצב החירום בו נמצאת צרפת ואמר (לפני הפיגוע הרצחני) כי אין בכוונתו להאריך אותו: "צרפת לא תאריך את מצב החירום שנקבע בעקבות מתקפת הטרור בחודש נובמבר שנה שעברה מעבר לנובמבר הקרוב. אנחנו לא יכולים להאריך את מצב החירום עד בלי סוף, זה לא הגיוני". כזכור, צרפת האריכה פעמיים את מצב החירום, המקנה למשטרה ולסוכנויות הביטחון סמכויות נוספות.

אזרחים מפונים מזירת הפיגוע בניס
אזרחים מפונים מזירת הפיגוע בניס


כוחות הביטחון הצרפתיים בנקודה
כוחות הביטחון הצרפתיים בנקודה


צרפת חוותה גל פיגועי טרור רצחני במיוחד בסוף השנה שעברה, כאשר במהלך חודש נובמבר נרצחו 132 בני אדם וכ-80 נוספים נפצעו בהתקפת טרור ברחובות פריז, שהתחילה במועדון הבטקלן ונמשכה בפיגוע התאבדות במסעדה ליד איצטדיון סטאד דה פראנס בו נערך משחק כדורגל. ניס, בה התרחש הפיגוע הלילה, הייתה חלק מהערים שאירחו את משחקי היורו שנערכו בצרפת בחודש שעבר והסתיימו לפני שבוע. בזמן הטורניר, צרפת הייתה בכוננות גבוהה בשל החשש כי גורמי טרור ינסו לפגוע בשוהים במקום.