למרות התוצאות הקשות, בפיגוע הרצחני שהתרחש ביום חמישי בניס אין כל חדש. מנהיגי המערב וכלי התקשורת נוטים בבירור להתמקד בייחודיותו של הפיגוע, בכלי הנשק שבו הוא בוצע, במיקום המיוחד, בתאריך המסוים, בזהות המפגע והרקע האישי שלו וכיוצא באלה.



הבעיה היא שכאשר עושים את זה, רואים היטב את העצים אבל מאבדים את היער ובעיקר את התמונה המלאה והאמיתית. הפעם היה זה צעיר מוסלמי ששכר משאית, שבה נהג בפראות לתוך המוני החוגגים. בפיגועים הרצחניים בפריז היו אלה רובים אוטומטיים וחומרי נפץ. בפיגועים אחרים, כמו גם בכאלה שמתרחשים בישראל, מדובר לעתים בסכינים, אקדחים, בקבוקי תבערה, מכוניות פרטיות, טרקטורים, מטוסים או רכבות.



האמצעי המשמש את המחבל משתנה בכל פעם בהתאם ליכולות האלתור של הרוצח ולהתאמה לסיטואציה המסוימת. אין כל בעיה לשכור משאית ולהשתמש בה לדריסת המונים, או לנהוג ברכב פרטי ולעשות את אותו הדבר. בדיוק כמו שאין כל בעיה לעשות שימוש בנשק אישי או גנוב, סכין או כל אמצעי זמין אחר, כדי להרוג כמה שיותר אזרחים חסרי הגנה.



הבנת התמונה השלמה ומשמעויותיה טמונה בזיהוי המשותף לכל הרוצחים שביצעו ומבצעים את הפיגועים בשנה האחרונה. כל מבצעי הפיגועים הם מוסלמים קיצוניים שטופי מוח הניזונים מההשראה שיוצרים סרטוני דאע"ש ברשת האינטרנט. כולם צעירים עם רקע משפחתי או אישי קשה כמו מצוקה משפחתית או כלכלית. לרובם רקע של אלימות, בעיות משפחתיות, סימנים מחשידים קודמים או מידע מודיעיני מוקדם על נטיותיהם הקיצוניות או התבטאויות דתיות קיצוניות, כאלה שלא טופלו על ידי מנגנוני הביטחון. חלקם הגדול של אנשים אלה סומן על ידי השלטונות כקשורים לפעילות דתית קיצונית. לכולם גישה חופשית לאתרי הג'יהאד העולמי ולסרטוני ההשראה של דאע"ש ברשת, חלקם אף שהו באזורי הקרבות בידיעת ממשלותיהם וחזרו למדינותיהם מבלי שטופלו.



אף אחד מהרוצחים לא היה נתון למעקב מודיעיני ואיש מהם לא טופל מניעתית על ידי החוק, גם כשהיה קיים מידע לגביו. רובם המוחלט מגיע מקרב ריכוזי אוכלוסייה מוסלמית הנמצאת במצוקה כלכלית במיקומים גיאוגרפיים ידועים ומוכרים. באף אחת מהמדינות הנפגעות לא מבוצעת פעילות מודיעינית סיכולית מניעתית נגד פוטנציאל הסיכון הקיים, בעיקר מסיבות של היעדר חקיקה מתאימה ועודף דאגה לזכויות האדם והפרט.



במציאות הנוכחית קשה למנוע לחלוטין את הוצאתם של פיגועים מאולתרים מסוג זה אל הפועל. כאשר מדובר במפגע בודד הפועל ללא הנחיה או דרכי תקשורת וכמעט ללא תשתית סייענית, קשה מאוד לקבל מודיעין מוקדם וממוקד על כוונות לפיגוע נקודתי. אבל אפשר בהחלט למנוע את גל הטרור הנוכחי אם רק יתקבלו ההחלטות הנכונות.



על אירופה להיכנס מיד למצב חירום ביטחוני, כולל הוצאת צווי חירום, שינוי תפיסת עבודה מודיעינית, שינויי חקיקה והקלות לשירותי הביטחון, באופן שיאפשר להם לממש את ייעודם ללא מגבלות חוקיות. המשמעות היא ששירותי המודיעין האירופיים יתחילו לסמן ריכוזי אוכלוסין ואיזורי סיכון, כמו גם מנהיגים או קיצונים דתיים המתבטאים באופן חריג; יגבירו את המעקב והפיקוח אחר גורמי הסיכון, כולל מעקבים פיזיים, אלקטרוניים, מחשביים ואחרים, על מנת להתחקות אחר פעילותם והקשרים שהם יוצרים; יתחילו לגייס סוכנים בקרב האוכלוסיות הנ"ל, אשר יצביעו מראש על סימנים מקדימים לפעילות חריגה; וכן יעצרו ויחקרו כל אדם חשוד בפעילות כזו.



שב"כ עושה זאת לאורך שנים בהצלחה רבה מאוד. כל זאת במקביל לחיסולו של דאע"ש בשטחים שבהם פועל הארגון הזה וניתוקו מהתקשורת ברשת. אירופה והעולם חייבים לשנות תפיסה וצורת חשיבה ועד שזה לא יקרה, דבר לא ישתנה.