חמוש נכנס אתמול למרכז קניות במינכן שבגרמניה ופתח באש לעבר שוהים בסניף מקדונלד'ס במקום, בירי נרצחו תשעה אנשים והיורה התאבד, בנוסף לכך, נפצעו באירוע 16 אנשים נוספים, בהם שלושה במצב אנוש, בין הנפגעים מספר ילדים. בתחילה נראה היה כי האירוע הוא פיגוע טרור, בעיקר לאחר שבוע בו בוצע פיגוע קטלני בעיר ניס שבצרפת, ופיגוע נוסף, בו צעיר תקף בגרזן נוסעי רכבת בעיר וירצבורג, שגם היא בחבל בוואריה, ופצע אנושות ארבעה. אך עם התפתחות החקירה, וחשיפת סרטון וידאו בו נראה היורה, צעיר גרמני בן 18 ממוצא איראני, צועק קללות כלפי זרים ואף אומר בשלב מסויים כי הוא על תרופות. לאחר הירי הצעיר התאבד, כרגע לא ברור הרקע לאירוע.


הירי אירע בבית קפה במרכז הקניות 'אולימפיה' במינכן, שנחשב למקום בילוי פופולרי בקרב תושבי האזור והסביבה. התקיפה התרחשה בסניף מקדולנדס במקום, ילד בן שמונה אמר כי ראה את אחד התוקפים טוען אקדח בשירותים, ושלאחר מכן הוא יצא החוצה והחל לירות באנשים. עדת ראייה אמרה כי "התוקף ירה בילדים" במקום. מרכז הקניות עצמו עדיין לא פונה לחלוטין. התקשורת הגרמנית דיווחה כי באירוע נהרגו שמונה בני אדם, ייתכן כי אחד מהם היה מעורב בהתקפה עצמה. לפי הערכות קודמות מספר ההרוגים גבוה יותר. 

בהמשך דיווחה המשטרה, בדיווח שהתברר בדיעבד כשגוי, כי התרחשו תקיפות בעוד שני מוקדים בעיר, ככל הנראה על ידי שלושה תוקפים, שהמצוד אחריהם נמשך. גם עדי ראייה דיווחו כי הבחינו בשלושה תוקפים חמושים. אחת מהתקיפות התרחשה ברכבת התחתית. תנועת הרכבות הופסקה ואזרחים פונו מהמקום. במהלך חקירת האירוע, האזרחים התבקשו להישאר בבתיהם ולא להסתובב ברחובות, ולא להעלות סרטונים ותמונות מהאירוע לרשתות החברתיות. 
זירת אירוע הירי במינכן

במסיבת עיתונאים שערך דובר המשטרה מרקוס דה גלוריאס מרטינס, הוא הסביר את המצב ואמר שהמשטרה ערוכה "לגרוע מכל". לדבריו, כאשר אדם "משתמש ברובה ופותח בירי באמצע מרכז קניות מדובר בארוע טרור". עוד אמר כי בשיחה הראשונית למשטרה צויין כי התוקף השתמש באקדח. לדבריו "מאמינים שמדובר בשלושה תוקפים אך יש מידע סותר בנושא. אנחנו מניחים שהתוקפים נמצאים באזור מינכן בגלל התגובה המשטרתית המהירה. כוחות משטרה רבים הוצבו במינכן". עוד אישר כי חמישה אנשים נהרגו, וכי בתי החולים במינכן בכוננות כי לא ידוע כמה פצועים צפויים להגיע במהלך הלילה. עוד ציין כי ישנן התרעות לגבי תקיפות נוספות באזור. לדבריו, מספר מסעדות נסגרו. בתוך כך, מגזין גרמני ציטט מקור במשטרה שאמר כי אחד התוקפים ירה לעצמו בראש.

עד ראייה מהקניון בו החלה ההתקפה הראשונית מסר לרויטרס כי "נורו הרבה יריות, אנשים רצו מבחוץ לתוך החנות וראיתי אדם אחד על הרצפה שנפצע באורח קשה ולדעתי הוא לא שרד. אנחנו מתחבאים במחסן, המשטרה עוד לא יצרה איתנו קשר". לין סטיין, שעובדת באחת החנויות סיפרה כי יורה אחד היה בתוך הקניון: "שמעתי יריות בדיוק כשעמדתי לקנות משהו בחנות אחרת. אנשים התחילו לרוץ, יצאתי החוצה ורצתי גם". 


כוחות המשטרה בזירת הירי. צילום: רויטרס













שוטרים במרכז המסחרי במינכן. צילום: ללא קרדיט


כוחות הביטחון בגרמניה היו בכוננות עקב אירוע הדקירה ברכבת במינכן שהתרחש ביום שלישי האחרון, אז תקף פליט אפגני נוסעי רכבת ליד העיר וירבורג שבגרמניה בעזרת גרזן. בתקיפה נפצעו חמישה, מהם ארבעה במצב אנוש ואחד במצב קל, בנוסף לכך, 15 אנשים לקו בחרדה, הצעיר נורה למוות על ידי כוח משטרה. כרגע הרקע לאירוע לא ברור. לפי הרשויות, הצעיר הגיע לגרמניה כקטין, ללא משפחה והתגורר בעיר אושנפורט בבוואריה. עדים טוענים שנשמעו קריאות "אללה הוא אכבר", אך המשטרה לא אישרה את הטענות הללו.

התקיפה קרתה לאחר רגיעה קלה בדיונים על משבר הפליטים שחווה גרמניה. בשנה האחרונה, גלי פליטים מהמלחמות באפריקה ובמזרח התיכון הציפו את אירופה ופיצלו את הפוליטיקה הגרמנית. קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אשר באה מהימין הגרמני, קיימה מדיניות שמקלה על פליטים להיכנס לגרמניה, דבר שגרם לתרעומת רבה בימין הגרמני, ובעיקר בתנועת פגידה שמתנגדת לקבלת פליטים למדינה.
תיעוד המצוד המשטרתי במינכן