קשה למצוא מכנה משותף בין הפיגועים שבוצעו השנה באירופה. חלקם בוצעו בעזרת ארגון וביצוע מתוכנן, חלקם נעשו על ידי "זאבים בודדים", חלקם נעשו בעזרת חומרי נפץ ונשק אוטומטי וחלקם בעזרת סכיני מטבח, חלק מהמפגעים היו פליטים וחלקם ילידי אירופה. עם זאת, הדבר המשותף לכל הפיגועים הוא המסקנה ההולכת ומתגלה - אירופה תחת מתקפה.

צרפת הייתה המטרה העיקרית לטרור בשנה החולפת, קורבן להתקפות מתוכננות כמו הטבח בבטקלאן, דקירות יומיומיות וגל של מפגעים בודדים. בגרמניה, המתח בין גל הפליטים לאוכלוסייה המקומית מערער את יציבותה של אנגלה מרקל, שעד לאחרונה נחשבה ל"קנצלרית של אירופה". בבלגיה, הוקמה "מדינה בתוך מדינה" שהמשטרה נמנעת מלהיכנס אליה, וחוקי השריעה שולטים בה. רוסיה עדיין חווה את גלי הדף ממלחמת צ'צ'ניה וטורקיה, שבהתחלה שיתפה פעולה עם דאעש, ואילו עכשיו סובלת מנחת זרוע הארגון הרצחני.

צרפת

 
צרפת - לב הטרור באירופה, איור: קטיה קורליקוב
צרפת - לב הטרור באירופה, איור: קטיה קורליקוב

 

צרפת היא המדינה בעלת האוכלוסייה המוסלמית הגדולה באיחוד האירופי, כשרוב המוסלמים בה עברו אליה מהמושבות הקולוניאליות שהחזיקה כמו אלג'יריה, תוניסיה, מרוקו, סנגל ומאלי. האוכלוסייה המוסלמית במדינה ידועה בהיותה ענייה, דתית, נגועה בפשיעה וסמים ומסוגרת מהחברה הצרפתית. 

ההתנגשות בין צרפת החילונית לאוכלוסייה המוסלמית הגדולה שלה, מביאה לחיכוכים מנושאים של עטיית בורקות ולבוש מסורתי בציבור, חינוך נשים והשתלבות בחברה. צעירים מוסלמים רבים הצטרפו לארגון המדינה האסלאמית - דאעש, ופונים לחבריהם שנשארו בצרפת וקוראים להם בשפתם: "הצטרפו לג'יהאד". בצרפת ישנם בין 4 מיליון ל-8 מיליון מוסלמים שמהווים כ-8% מהאוכלוסייה במדינה.

13 לנובמבר 2015, פריז, הטבח בבטקלאן:

בלילה שבין ה-13 ל-14 בנובמבר דאעש הוציא את אחת המתקפות המורכבות והקטלניות שלו באירופה, שכללה מספר זירות, שבעה מחבלים שפעלו במספר זירות ושילוב של ירי ופיגוע התאבדות. בפיגוע נרצחו 130 איש ונפצעו 368 נוספים.

זירת הפיגוע בבטקלאן, צילום: יוטיוב
זירת הפיגוע בבטקלאן, צילום: יוטיוב


המתקפה החלה בטבח שבוצע במועדון ההופעות בטקלאן בעיר, שם, במהלך הופעת רוק של הלהקה "Eagles of Death Metal" פתחו מספר מחבלים באש, השליכו רימונים ולאחר מכן הפעילו חגורות נפץ שלבשו לגופם. במקביל תקפו מחבלים אזור בילוי בלב פריז ומחבל נוסף ניסה להיכנס לאצטדיון הכדורגל בזמן משחק של הנבחרת הלאומית אך שומר בכניסה מנע את כניסתו והוא הפעיל את המטען שעל גופו מחוץ לאצטדיון.


 

1 בינואר 2016, וולנאס - מחבל ניסה לדרוס שוטרים ששמרו על מסגד

נהג מכונית דהר לעבר שוטרים ששמרו על המסגד המרכזי בעיר שבדרום צרפת ופגע באחד מהם, כאשר הוא ניסה לחזור ולדרוס שוטרים נוספים, הם פתחו באש לעברו, ופגעו בנהג. בפיגוע נפצע גם מתפלל מוסלמי שנפגע מאש השוטרים.

7 בינואר2016, פריז - מחבל נכנס לתחנת משטרה עם מטען דמה וסכין קצבים

מחבל נכנס לתחנת משטרה כשעל גופו חגורת נפץ מזויפת וסכין קצבים, המחבל תקף שוטרים ופצע אחד כשהוא צועק "אללה אכבר". כתוצאה מהתקיפה נפצע שוטר אחד והתוקף נורה למוות. על גופתו נמצא דגל דאעש.

11 בינואר 2016, מרסיי - מורה יהודי הותקף על ידי נער שקרא "אללה אכבר"

בנימין אמסלם, מורה יהודי בעיר מרסיי, הותקף על ידי נער בן 15 עם סכין באורך 50 ס"מ. אמסלם הלך ברחוב, כשלפתע התנפל עליו הנער, אשר רגע לפני ניסיון הדקירה, צעק קריאות "אללה אכבר" ולאחר מכן הסתער על אמסלם. האחרון הצליח להתחמק מניסיון הדקירה הקריטי, אך נפגע בידו. הנער עצמו ברח מהאזור, אבל נתפס על ידי שוטרים ששהו במקום, וביצעו את המעצר.


הסכין בה הותקף אמסלם. צילום מסך: טוויטר
הסכין בה הותקף אמסלם. צילום מסך: טוויטר



בשיחה עם "מעריב אונליין", סיפרו מקורביו של אמסלם: "הוא נמצא בחרדה גדולה, בשוק מאוד גדול. הוא מרגיש מאוד חלש ומבוהל. לאחר ששהו בשטח, החליטו לפנות אותו לבית החולים, כדי לוודא שהכל בסדר. יש לו כמה פציעות בגב, זכר לתקיפה. כעת הם רוצים לבדוק אם חס ושלום לא מדובר משהו פנימי. אנחנו מאמינים שמדובר בהתקף חרדה, אבל לוקחים אותו לבדיקות מקיפות. באופן מוזר, השוטרים לא נתנו לפנות אותו עד שסיימו את החקירה". 


13 ביוני 2016, פריז - מחבל נכנס לדירה ורצח שוטר ואת אשתו בדירתם 


רצח בשידור חי: לארוסי אבלה, אזרח צרפתי יליד צרפת ממוצא מרוקני רצח שוטר ושוטרת נשואים והתבצר בדירתם כשבנם בן השלוש עימו. אבלה דקר את קצין המשטרה ז'אן־בטיסט סלואן תשע פעמים בבטנו והרג אותו בפתח ביתו במאנוויל - פרבר של פריז. לאחר מכן התבצר בבית הקצין ושיסף את גרונה של אשתו ג'סיקה, גם היא עובדת תחנת המשטרה במאנט לה ז'ולי, עיר מגוריו של הרוצח. בדירה היה גם בנם בן השלוש של בני הזוג. שוטרי היחידה ללוחמה בטרור ניהלו במשך כשלוש שעות משא ומתן עם המחבל שבמהלכו הוא אמר להם, על פי דברי התובע הכללי, פרנסואה מולנס, כי הוא "מוסלמי טוב ומקפיד על צום הרמדאן". 

רצח את אם הפעוט מול עיניו ותהה באינטרנט אם לרצוח גם אותו, צילום: יוטיוב
רצח את אם הפעוט מול עיניו ותהה באינטרנט אם לרצוח גם אותו, צילום: יוטיוב


במהלך הטבח הספיק אבלה לצלם סרטון של 12 דקות שאותו העביר בפייסבוק למאה כתובות. הוא מראה שם את גופת השוטרת שרצח ואת בנה בן השלוש ששוכב רועד על הספה ונושא נאום בערבית ובצרפתית שבו הוא מאיים כי "יהיו עוד הפתעות. היורו בכדורגל יהפוך לבית קברות".

"אני לא יודע מה אני אעשה עם הקטן הזה", אמר המחבל והצהיר שהוא הרג את השוטר ואישתו. לאחר מכן הצביע על תינוק. החלק הנוסף נערך ע"י אנשי התקשורת של דאעש, מסיבה שעדיין לא ברורה. חלק מהמומחים טוענים כי הקטע שלאחר מכן לא יצא לאוויר העולם, שכן המחבל לא השלים את משימתו האכזרית וחס על חיי הילד. 

14 ביולי 2016, ניס - דריסה ביום הבסטיליה


במהלך חגיגות יום העצמאות הצרפתי, יום הבסטיליה, אלפי אנשים התגודדו בריביירה של ניס, כאשר לפתע משאית, הנהוגה על ידי מוחמד לאחוויג' בוהלל פרצה לעבר הקהל ודרסה כל מי שעמד בדרכה. לאחר מכן בוהלל יצא מרכבו ופתח באש עד שנורה למוות על ידי שוטרים.  בפיגוע נרצחו 84 בני אדם ומאות נוספים נפצעו. 

המשאית ששימשה את המחבל בפיגוע בניס, צרפת, צילום: רויטרס
המשאית ששימשה את המחבל בפיגוע בניס, צרפת, צילום: רויטרס


26 ביולי 2016, סנט אטיין - מחבלים שיספו את גרונו של הכומר בזמן המיסה

שני מחבלים חמושים בסכינים נכנסו לכנסייה בעיר סנט אטיין דו רובריי, שבחבל נורמנדי שבצפון המדינה, ובזמן המיסה היומית תפסו מספר בני ערובה ושיספו את גרונו של הכומר, בן 86. כוחות היחידה ללוחמה בטרור, שהוזעקו למקום, חיסלו את המחבלים כשאלה יצאו החוצה מן הכנסייה. עוד דווח, כי אחת הנזירות שהייתה בכנסייה, הצליחה להימלט מהמקום והיא זו שהזעיקה את כוחות הביטחון.

ז'ק המל, הכומר שנרצח בפיגוע והכנסייה בעיר סנט אטיין דו רובריי. צילום מסך
ז'ק המל, הכומר שנרצח בפיגוע והכנסייה בעיר סנט אטיין דו רובריי. צילום מסך


ארגון דאעש לקח אחריות על פיגוע. "מבצעי הפיגוע בכנסייה בנורמנדי הם חיילי המדינה האסלאמית וביצעו את הפיגוע מתוך היענות לקריאות לפגוע במדינות הקואליציה הצלבניות", טען הארגון. אחד המחבלים בפיגוע היה מוכר לרשויות – כך מסר גורם ביטחוני לעיתון "לה פיגרו". לדברי הגורם, המחבל נעצר על ידי הרשויות בטורקיה בחשד לפעילות טרור. הוא נאסר בשנת 2015, אולם בחודש מרץ האחרון הועבר למעצר בית עם צמיד אלקטרוני. טרם התברר אם הרשויות היו מודעות להפרת המעצר. 

גרמניה


גרמניה - גל הפליטים הביא את המדינה לסף פיצוץ. איור: קטיה קורליקוב
גרמניה - גל הפליטים הביא את המדינה לסף פיצוץ. איור: קטיה קורליקוב



רוב המוסלמים בגרמניה הם טורקים שהגיעו למדינה בשנות החמישים והשישים כפועלים וצאצאיהם, האוכלוסיה הטורקית השתלבה בחיים הגרמניים כמעט לחלוטין, ולפעמים קל יותר למצוא מסעדות דונר, שווארמה טורקית, מאוכל גרמני מסורתי, דרך אגב, רוב הגרמנים מברכים על השדרוג הקולינרי.

אך מעבר לאוכלוסייה הטורקית, בשנים האחרונות, פליטים רבים מהמדינות השסועות שבמזרח התיכון ואפריקה החלו להגיע לאירופה, וגרמניה פרשה את זרועותיה לקלוט רבים מהם. עם הכניסה הבלתי מבוקרת של פליטים, החיכוכים בינם לבין באוכלוסיה המקומית הפכו לבלתי נמנעים. מקרי תקיפה מינית מצד אחד, ועליית תנועת פגידה האנטי מוסלמית מצד שני, הביאו את המדינה לפיצוץ שהתפרץ בסדרת פיגועים בחודש האחרון. בגרמניה ישנם כ-4 מיליון מוסלמים, שמהווים כ-5% מהאוכלוסייה.

26 בפברואר 2016, האנובר - בת 15 דקרה שוטר כי לא הצליחה להגיע לסוריה


נערה בת 15 דקרה שוטר בצווארו בתחנת הרכבת בהאנובר ופצעה אותו באורח קשה. בחקירתה התברר כי הנערה ניסתה להגיע לסוריה במטרה להצטרף לדאעש, אך לאחר שנמנע מעברה בטורקיה, חזרה לגרמניה ושם תקפה את השוטר. 

16 באפריל 2016, אסן - פצצה במקדש סיקי בזמן חתונה

 
שני צעירים מוסלמים, הטמינו פצצה במקדש סיקי, דת הודית שכ-200 מחבריה גרים באסן, ופצעו שלושה אנשים. שני הנערים, האחד בן 16 והשני בן 17, נעצרו ובחקירתם הודו בתמיכה ובקשרים לדאעש.

18 ביולי 2016, וורצבורג - תקף בגרזן נוסעי רכבת


פליט אפגני בן 17 תקף נוסעי קרון רכבת בעיר וורצבורג שבבוואריה, ופצע ארבעה מהם באופן אנוש עד שונרה למוות על ידי המשטרה. בחדרו של הצעיר נמצא ציור של דגל דאעש, ועדי ראייה דיווחו כי התוקף צעק "אללה אכבר" בזמן שביצע את זממו.

24 ביולי 2016, אנסבאך - לא קיבל מעמד של פליט וביצע פיגוע התאבדות


מחבל סורי בן 27 ביצע פיגוע התאבדות בבית קפה בעיר אנסבאך בגרמניה ופצע 12 בני אדם, לאחר שלא קיבל מעמד של פליט. המחבל ניסה להיכנס לפסטיבל מוזיקה שנערך סמוך למקום כשעליו הפצצה, אך לא הצליח ובכך נמנע אסון כבד הרבה יותר.

בלגיה


בלגיה - שכונות עוני ללא שליטה. איור: קטיה קורליקוב
בלגיה - שכונות עוני ללא שליטה. איור: קטיה קורליקוב


יש האומרים שבירת בלגיה, בריסל, תהיה העיר המוסלמית הראשונה באירופה. אחוז המוסלמים במדינה נע בין 5 ל-7 אחוזים מהאוכלוסייה, אבל מרביתם מרוכזים בעיקר בשתי הערים הגדולות במדינה. בבריסל מוערך כי אחוז המוסלמים עומד על כרבע מאוכלוסיית העיר, ובאנטוורפן, העיר השנייה בגודלה במדינה, ישנם כ-17% מוסלמים.

רוב המוסלמים בבלגיה מרוכזים בשכונות עוני צפופות ומסוגרות, שמתקיימות כמעין "מדינה בתוך מדינה". המשטרה לא נכנסת אליהן ופשע, נשק ותאי טרור מלבלבים בתנאים הללו. בבריסל, שכונת מולנבק הידועה לשמצה הפכה במידה רבה לבירת הטרור האירופית, כשמחבלים רבים יצאו ממנה, הן באירופה והן במסגרת המדינה האסלאמית בסוריה. בבלגיה ישנם כ-600 אלף מוסלמים שמהווים בין 5 ל-7 אחוזים במדינה.

22 במרץ 2016, בריסל - פיגוע משולב בשדה התעופה וברכבת התחתית 


34 נרצחו ומאות נפצעו בסדרת פיגועים שבוצעו בשדה התעופה וברכבת התחתית בבריסל. אלפונסה יולה, בן 40, שעובד בבדיקות הביטחון של הכבודה בנמל התעופה זבנטם אמר כי לפני שהופעלה הפצצה הראשונה, הוא שמע גבר שצועק משהו בערבית. מיד לאחר מכן, "אריחי התקרה קרסו על הקרקע. עזרתי להוציא החוצה חמישה מתים, הרגליים שלהם רוסקו לחלוטין, כאילו הפצצה הגיעה ממזוודה כלשהי", הוא סיפר לכתבים כשידיו מגואלות בדם והסביר כי "זה מהאנשים שסחבתי".

תיעוד של המחבלים בבריסל, צילום: מצלמות אבטחה
תיעוד של המחבלים בבריסל, צילום: מצלמות אבטחה



דאעש פרסם הודעה בה קיבל אחריות על מתקפת הטרור בבריסל הכריז כי מדובר בנקמה על השתתפותה של בלגיה בקואליציה הבינלאומית שפועלת נגד הארגון. בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות אמאק של ארגון הטרור נאמר כי "לוחמי המדינה האסלאמית ביצעו שורה של פיצוצים עם חגורות נפץ ומטעני חבלה ביום שלישי, ופגעו בשדה התעופה ובתחנת מטרו מרכזית בבריסל, בירת בלגיה, מדינה שמשתתפת בקואליציה הבינלאומית נגד המדינה האסלאמית".



"לוחמי המדינה האסלאמית פתחו באש בתוך שדה התעופה זוונטם, לפני שכמה מהם הפעילו את חגורות הנפץ שלהם, כמו מתאבד שהיד שהפעיל את חגורת הנפץ שלו בתחנת המטרו מאלביק", נטען בהודעה הרשמית. "ההתקפות הביאו ליותר מ-230 הרוגים ופצועים". בהודעה הרשמית בערבית נכתב כי מספר ההרוגים עומד על למעלה מ-200, ככל הנראה על מנת לפאר עוד יותר את מתקפת הטרור. 


רוסיה


רוסיה - המלחמה בצ'צניה מערערת את היציבות. איור: קטיה קורליקוב
רוסיה - המלחמה בצ'צניה מערערת את היציבות. איור: קטיה קורליקוב

 


שלטונו של ולדימיר פוטין ברוסיה רצוף פיגועי טרור, חלקם מהרצחניים שידעה אירופה. רוסיה לא קולטת לתוכה פליטים ואין בה רבים מארצות ערב, כמו ברוב מדינות אירופה שסובלות מטרור, אך הסכסוך בין רוסיה לצ'צניה גרם למקרי טרור רבים, כמו משבר בני הערובה בתיאטרון במוסקבה, שם נרצחו 129 אזרחים ומשבר בני הערובה בבסלאן, בו נרצחו 385 אזרחים, בהם 186 ילדים, ואף ערעור היציבות ברפובליקה הדרומית של המדינה, דאגסטן. ברוסיה ישנם כ-28 מיליון מוסלמים, שמהווים כ-20% מהמדינה.

15 לפברואר, דרבנט שבדאגסטן - מכונית תופת התפוצצה במחסום


מכונית תופת דהרה לעבר מחסום משטרתי בעיר דרבנט שבמחוז דאגסטן והתפוצצה. בפיגוע נהרגו שני שוטרים ושבעה עשר נוספים נפצעו, דאעש נטל אחריות על הפיגוע.

29 למרץ, מחצ'קלה שבדאגסטן - מארב לשיירה משטרתית


מטען צד הופעל לעבר שיירה משטרתית בעיר הבירה של המחוז. כתוצאה מהפיצוץ נהרג שוטר אחד ושניים נוספים נפצעו.

15 למאי, דרבנט שבדאגסטן - שני שוטרים נהרגו בפשיטה על מעוז דאעש


שני שוטרים נהרגו ו-15 נוספים נפצעו בפשיטה של כוחות מיוחדים על מפקדת דאעש בעיר.

טורקיה


טורקיה - מבעלת ברית של דאעש לקורבן הטרור. איור קטיה קורליקוב
טורקיה - מבעלת ברית של דאעש לקורבן הטרור. איור קטיה קורליקוב



המדינה המוסלמית הגדולה באירופה, שמשמשת כגשר בין אסיה ובין אירופה וגם בין העולם הנוצרי לעולם המוסלמי. אם בתחילת הדרך שיתפה המדינה פעולה, לפחות בשתיקה, עם דאעש, בחודשים האחרונים טורקיה החלה משמשת כבסיס העיקרי למלחמה בארגון המדינה האסלאמית. ועם שינוי הנאמנות הזאת, מי שפעם אפשרה למחבלים לעבור ממנה לסוריה, עכשיו מגלה שהתנועה יכולה להיות דו סטרית, ומי שהייתה רגילה לטרור הכורדי עכשיו חווה טרור אסלאמי. בטורקיה ישנם כ-78 מיליון מוסלמים שמהווים 99.8% מהמדינה.

12 בינואר 2016, איסטנבול - מחבל ניגש לקבוצת תיירים ופוצץ את עצמו


נביל פאדי, סורי יליד סעודיה, ניגש לקבוצת תיירים שהתאספה ליד האובליסק שסמוך למסגד הכחול ברובע ההיסטורי של איסטנבול ופיצץ את עצמו. בפיגוע נהרגו 12 גרמנים ואזרח פרואני אחד, בנוסף אליהם נפצעו עוד 22 תיירים.

19 למרץ, איסטנבול - תיירים ישראלים נרצחו בטיול קולנירי


בפיגוע התאבדות בלב האזור המתוייר באיסטנבול נהרגו ארבעה אנשים, מתוכם שלושה ישראלים: יונתן שור, שמחה דמרי ואברהם גולדמן ואזרח איראני. בפיגוע נפצעו גם כ-36 אנשים, כשמחבל מתאבד מטעם דאעש התפוצץ ברחוב איסטיקלל המרכזי בעיר.

ראש ממשלת טורקיה, אחמט דבוטאולו, שלח אתמול מכתב תנחומים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובו ביקש להביע את צערו בפני משפחות ההרוגים בפיגוע בטורקיה. "ברצוני להביע את תנחומיי למשפחות האזרחים הישראלים שאיבדו את חייהם במתקפה המתועבת ולעם ישראל ומאחל החלמה מהירה לפצועים", כתב דבוטאולו. הוא הוסיף כי "המתקפה שאירעה היום הראתה לנו שוב כי הקהילה הבינלאומית צריכה להתייחס באופן תקיף נגד המטרות הבזויות של ארגוני הטרור".

פיגוע התאבדות במרכז איסטנבול, צילום: טוויטר
פיגוע התאבדות במרכז איסטנבול, צילום: טוויטר



אחת מהפצועות בפיגוע שהגיעה במטוס הראשון, פנינה גרינפילד, אמרה: "אני מרגישה בסדר ושמחה שהגעתי ארצה. אני רוצה להודות לצוות במקסים שהביא אותנו לכאן ומאחלת לכל הפצועים החלמה מהירה ומשתתפת בצער המשפחות". גרינפילד שהיתה בטיול עם בעלה ואחותה, נפגעה ברגליה. היא סיפרה לגלי צה"ל: "הייתי בקדמת הקבוצה וצילמתי את החברים ואז היה בום. היה מן ריק כזה. בעלי ואני חטפנו את ההדף לכיוון הרגלים. ישבנו שם כחצי שעה, נתנו לנו מים ואז פינו אותנו לבית חולים. הייתי מאד קרובה למחבל מפני שהוא היה כמה מטרים מאחורי הקבוצה. בעלי ואני לא נפגענו כל כך קשה כי היינו ראשונים". על חבריה לטיול, שנרצחו ונפצעו קשה, אמרה: "היינו כמו משפחה. התחברנו כל כך כבר אחרי יום. הנרצחים היו אנשים מקסימים". היא סיפרה כי הם לא רצו לעבור את הניתוח בטורקיה ולכן הפעילו את הביטוח על מנת לשוב לישראל ולעבור את הטיפולים בארץ".

1 במאי, גזיאנטפ - מכונית תופת ליד תחנת המשטרה

שוטר טורקי נהרג ו-13 בני אדם נוספים נפצעו במתקפה לפני תחנת משטרה בעיר גזיאנטפ שבדרום מזרח המדינה

28 ליוני, איסטנבול - פיגוע משולב בשער של המדינה


שני מחבלים מתאבדים פתחו באש ופוצצו את עצמם בכניסה לנמל התעופה הבינלאומי אטאטורק באיסטנבול שבטורקיה. גורמים רשמיים במדינה מסרו כי 42 בני אדם נהרגו באירוע ו-239 נוספים נפצעו. שוטרים ירו לעבר המחבלים במטרה לעצור אותם, טרם הגעתם לעמדות הבידוק באולם הנוסעים הנכנסים בשדה התעופה, אולם המפגעים פוצצו את עצמם. עד ראייה סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ראה שוטר נאבק באחד המחבלים, מכניע אותו ומצמיד אותו אל הקרקע, כשלאחר מכן פוצץ המחבל את חגורת הנפץ שלו.

הרס בנמל התעופה. צילום: טוויטר
הרס בנמל התעופה. צילום: טוויטר


סוכנות הידיעות הטורקית דוגן דיווחה כי רשויות החוק בטורקיה סבורות כי ארגון דאעש הוא האחראי למתקפה. האירוע התרחש באטאטורק, שדה התעופה הגדול באיסטנבול המרכז את מרבית הטיסות הבינלאומיות. ממשרד המשפטים הטורקי נמסר כי "על פי מידע שקיבלנו מחבל פתח באש עם רובה קלצ'ניקוב ופוצץ את עצמו". עדי ראייה דיווחו על פצועים רבים ששכבו מחוץ לטרמינל ובתוכו. נוכחים במקום סיפרו לרשת CNN כי קולות הנפץ נשמעו מהחניון בשדה התעופה וכי מוניות במקום נפגעו.